Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Här diskuteras allt kring vedeldning
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Ställer nu mitt hopp till er på forumet att försöka få ordning på mina problem. Jag har en Gaselle 70 som jag eldat i ca 1 år nu. Har inte lyckats få till vad jag tror är inställningar för spjällen riktigt. Det är så att pannan brinner bra med fin låga (dock mer gul än blå) så länge jag har rejält med glöd längst ner. Efter ett tag så brinner det slut på glöden så att det blir som ett litet hålrum vilket får till följd att lågan i koppan blir svagare och svagare vilket i sin tur leder till att tempen sjunker och det börjar blå/svartryka ur skorstenen. Då måste jag ruska om i vedmagasinet så att glöden/veden trillar ner och direkt får jag det att brinna i koppen igen. Sen går det en halvtimme ungefär för att sedan bli lika igen.
Varför blir det på detta vis?? Tycker jag har provat det mesta men hittar inget som man kan säga att där blev det en riktig förbättring. Har det blivit bättre så har det varit bara tillfälligt.
Jag vet inte vad som är själva grundorsaken, om det är att veden hänger sig eller om det är fel inställningar på spjällen. Brukar göra en startbrasa på 35-40min tills jag får en fin bädd. sedan lägger jag större bitar i mitten och runda, lite mindre ytterst hela vägen upp, alltid med barken neråt så att det inte ska hänga sig. Men det hjälper inte. Har en skorsten i block 5,5m hög med 180mm i diameter.
Finns det nån med en likadan panna som man kan bolla lite funderingar med?
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur står spjälen?

Stäng sekundärluften. Öppna sedan lite i taget tills du får en låga med lite blått i.

Jag lägger alltid in min ved med barken uppåt.
Har inte en likadan panna som dig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Spjällen har jag provat alla möjliga inställningar på. Det känns som att jag måste försöka få det att brinna först och främst innan jag försöker få till en fin blålåga. Såvida då inte hängningarna har med sekluft att göra.
Intressant att du lägger i kluven ved med barken uppåt. Blir det inte som ett valv efter ett tag då? Tycker att min gaselle har en dum konstruktion av nedre primärluften på sidorna. Dom går liksom in 2cm på var sida i vedutrymmet. Perfekt för klabbarna att hänga upp sig på.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Andreas Hansson »

Nej den brukar inte hänga sig.
Min har lösa plåtar som hänger på sidorna. Kanske är det som gör att den inte hänger sig?
Men testa att vänd på vedträna det kanske blir bättre.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av xdigger »

Antar att detta är en keramikpanna? Isåfall, kolla hur sliten keramiken runt hålet där rökgaserna ska ner igenom innan dom blir blåa, detta kan vad jag förstått det ställa till det. Kolla även att det inte ligger aska i primär eller sekundärluftskanalerna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Kan ju testa vända klabbarna. Pannan köpte jag ny med en 5 kubiks tank till så den är inte mycket eldad i. Att keramiken skulle vara sliten tror jag inte. Däremot skulle det ju kunna ligga nå skit i luftkanalerna men jag tvivlar.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

Blir det nån skillnad om du eldar gran,tal eller björk?? Eller att du har för finklyven ved ?? I första hand gissar jag på att justeringen av luften e fel. Du har ju ett grund värde att utgå ifrån sen e det bara å prova.
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Jag har blandved och eldar med. Någon björkklabbe annars mest gran och tall. Skulle gissa på att dom största ligger kring 15 cm.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

I vissa pannor funkar gran å tall sämre,det brinner upp förfort i mitten å lämnar en krater. Vilket åxå kan bli med för klen ved eller om den är ojämn i längd.
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Ja det är precis så att det verkar brinna för fort i mitten. Kanske man skulle leta på grövre bitar att pröva med.. synd om man ska behöva elda grövre, det blir ju på bekostnad av effektiviteten.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

Nja,,Å elda lite grövre som brinner riktigt eller eller klenare som inte brinner. Det är liksom ingen vits med för klen ve om det ska djävlas. I med det klena i botten å låt det tyngre pressa ner. Va ligger rökgastempen på då??
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Nä det har du rätt i. RGT ligger på ca 180 grader när den fungerar som det ska men sjunker till under 150 när lågan blir sämre eller slocknar. Jag har fått det att fungera perfekt en gång. Jag hade då plockat ur hälften av turbulatorerna och fick en rgt på 250-260 grader och ett bra drag i pipan. Men det var bara den gången. Nästkommande eldning hängde det sig igen trots urplockade plåtar.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

Du har alltså den gamla gasellen med tryckande fläkt?? Man kan ibland få kapa turbolatorerna för å få bra drag beroende på skorstens längd å area.
Root
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 01 jan, 2013 06:04

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Root »

Ja jag tror att det kommit en ny modell nu. Min heter Quick up. Jag har dock sugande fläkt.
Turbulatorerna har jag kapat två "veck" på redan. Märkte ingenskillnad på det heller tyvärr. Möjligen steg rgt lite.
Gaselle 70kw, 5000l acctank, kulvert till hus med 750l slavtank..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Veden hänger sig/lågan slocknar Gaselle 70

Inlägg av Eldvin »

Det går ju å testa att köra med varannan turbolator i ,men jag tror inte det hjälper då du har sugande fläkt.
Skriv svar