komplettera pelletseldning med vedspis

Här diskuteras allt kring vedeldning
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Hjerten »

Hej,

Jag köpte mitt hus för snart två år sedan och då satt där en värmebaronen star med oljebrännare. Brännaren byttes omgående ut mot en PellX och sedan dess har jag eldat med pellets. Jag har i dagsläget ingen ackumulatortank. Huset är på ca 110 kvm på planet med hel, uppvärmd (någorlunda i alla fall) källare.

Nu har jag kommit över en vattenmantlad vedspis som jag tänkte sätta in i köket, dels för att det är trevligt att kunna elda lite men också för att jag har en massa ved ståendes på tomten som jag vill kunna dra nytta av. Dessutom är det så praktiskt att jag har lediga pipor i skorstenen, som går i köket, som jag kan koppla in den på.

Dock så har jag svårt att se hur jag ska koppla den för att få ut effekt av eldningen. Jag kommer troligtvis inte att elda dagligen, men då och då och framför allt när det är kallt ute, som idag (-18).

Om det är någon som har tips och idéer på hur jag bör koppla och vad som behöver införskaffas i övrigt för att få en bra effekt ihop med min panna så är jag tacksam för hjälp.

-Alex
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Eldvin »

Halloj.En riktig laddomat och en acktank så det går att elda på i spispannan,Flytta över varmvattnet och schunten till acken.Sen ett chipp med större hysteres till brännaren så den får lite längre gång tider. Så när du eldar i spisen behöver inte brännaren starta.Om det är en Gordic så finns det nått tillbehör för acktankar har jag för mig.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet måste man numera ha ackumulatortank vid vedeldning, iaf. om det är nyinstallation. Och det nyttar inte att elda med ved utan en ackumulatortank, det är ju liksom hela idén bakom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av rod02 »

Om den bara skall vara komplement, borde det gå att lära sig att bara elda ved på fullt spett. Tex dagsänkning och fullt ös när man kommer hem.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Icecap »

Problemet är att det blir nyinstallation och då är kravet numera ackumulatortank...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Hjerten »

Jag anar att en tank är nödvändigt oavsett om det skulle vara ett krav eller ej. Min morbror har en liknande spis och har haft problem med att vattenvolymen i systemet har varit för liten så att spisen kokat.

Är det någon som har en skiss på hur man skulle kunna koppla ihop panna, spis och tank?
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Eldvin »

Vitsen med acktanken är att slippa elda för fullt då man kommer hem.Utan tanken kan man lika gärna sätta in en kamin.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av bergatorparen »

Skaffa en såkallad tekniktank som har anslutningar för flera alternativa värmekällor. Den kostar en vacker slant, men då har du grunden för framtida utbyggnad med till exempel sol eller någon form av värmepump.

Här är ett exempel: http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... x_alla.pdf

De flesta större leverantörerna har sådana tankar i sortimentet, så detta är bara ett enda exempel av många.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av danei »

Det finns inget krav på att ha acktank bara för att man eldar med ved. Kravet är att pannan har motsvarande förutsättningar som de som var när pannan testades och godkändes. I allmänhet innebär det att det hela tiden måste finnas avsättning för värmen så att pannan kan jobba på maxeffekt. Men det beror på pannkonstruktionen, det är inget krav bara för att pannan eldas med ved. Jag gissar att det inte finns någon sådan testning för den här kaminen, alltså faller kravet, om du får installera den.

Finns det radiator termostater? Eller reglerar du med en inomhus givare till shunten?

Om du matar in effekten på returen från radiatorerna så kommer det att funka så länge radiatorerna inte stryper. En termostat för laddningen kan behövas för att kaminen inte ska gå kall. Vattenvolymen är i princip utan intresse om du inte har tank.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av rod02 »

Jag vill göra er uppmärksamma på att det går att ladda passiv tank med värmeväxlare. Vet dock inte hur bra det blir.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av danei »

Det finns egentligen bara två fall där det är motiverat att gå den omvägen.

1. Tanken tål inte systemtrycket.
2. Det behövs glykol i en del av systemet.

Annars kommer inte jag på någon bra anledning till att gå omvägen över en värmeväxlare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av rod02 »

Ekonomin då? Själv har jag 2 lämpliga tankar på ca 600L. Bara värmeväxlare fattas.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Hjerten »

Hej,

Jag funderar och funderar på hur jag ska göra för enklast och lägst installationskostnad.

En idé jag fick när jag läst lite här är att behålla varmvatten och värmeuttag på pannan och koppla pannan till acktankarna med en laddomat 4030. På det sättet borde jag kunna koppla in vedspisen på tankarna med en "vanlig" laddomat och fylla tankarna när jag väl eldar?
Hur låter den idén?
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Tjita1 »

Mitt förslag är att du sätter in en tank (eller flera) med varmvattenslingor och solslingor. Sen laddar du tanken via laddomat med kökspannan. Sen kopplar du varmvattenslingorna i serie före pelletspannans varmvattenslinga. Värmen sköter du med en bivalentshunt som först tar värmen från tanken, och om inte den räcker, sekundärt från pelletspannan.

Sen har du då även möjlighet att koppla in sol på sagda tank(ar) också, om du akulle känna för det en dag.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Hjerten »

Det låter ju som en mycket bra idé. Så då laddar jag inte tankarna alls med pannan, utan den jobbar bara direkt mot värmen. Det är ju precis vad jag vill åt, det känns onödigt att ladda två tankar med pannan, med tanke på värmeförlusten som uppstår mellan tank och panna.

Men det innebär också att pannan alltid håller sig varm, även om all värme tas ur tankarna? Det borde ju inte spela någon större roll egentligen, att den är varm.

Tack för en mycket bra idé, som satte igång tankeverksamheten...
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Skriv svar