Ny värme i ett hus i Jämtland.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Hittils går det bara bra!
Jag är mycket glad att jag stod på mig angående att ha en tank extra i systemet.
Det är smidigt att kunna reglera mängden (acktank) man vill använde efter behov.

Eldar mot läge 1 på cirkulationspumpen/laddomaten och det har som sagt höjt tempen i kretsen med ca 10 grader, men jag tror ändå att vi skall byta till en 70 graders termostat.

Det går klart mycket mer ved nu, men vi har ett helt annat klimat i huset nu. so-far är det ända stora problemet att solvärmen höjer temperaturen i det rum där rumstemperatugivaren sitter. Detta får systemet att shunta av resten av huset.

Jag funderar dock på att göra en "Baffel-plåt" för att skona kokplattan och toppkåpan något när man eldar hårt.

MVH
Håkan
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Det blev en baffelplåt i MA253, och den gör ett utmärkt jobb. Stor skillnad helt enkelt.

Nu är även solanläggningen i drift (lite små-plock med isolering och justering av kablar)
Den må vara gammal och omodern, men den är stor och ger värme till systemet = nöjd husägare.

MVH
Håkan
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Liten uppdatering.
Ful-loggade lite på solvärmen igår. Jag struntade i vad som avgick under dagen i form av värme/varmvatten. Och tittade bara på starttemp/sluttemp och tid.

Solvärme mellan Kl 0900 och fram till ca 17.00 Höjde 1000 liter från 25 till ca 55 grader.

(55-25 = 30/8h) = 3,75 kW/h = helt ok

Nästan så att man skämms!

Håkan
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Honda »

Fick fundera en stund innan jag kom till att det är medeleffekten och inte energimängden du menar. 3,75kW alltså, inte illa det! 3,75kWh på 8 timmar däremot skulle ju inte vara något att hurra för, inte ens 500 watt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Precis så, det vra medeleffekten.

Jag fick in ca 30 kWh av panelen över dagen. Så det ser ju lovande ut, Förutom att det snöar ute just nu!

MVH
Håkan
Skriv svar