Ny värme i ett hus i Jämtland.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Jag och sambon har köpt hennes föräldrahem och håller nu på att bygga om det lite pö och pö för att få en dräglig levnadsstandard.

Det är ett två-plans timmerhus byggt ca 1900, och förra gången det renoverades var 1954. Uppvärmingen har bestått av fem kaminer, en öppen spis och två vedsisar. (Inget vattenburet mer än en varmvattenberedare)

Vi har hittills kört el-element för att ha en grundvärme och spetsat med att elda i de rum vi är i på vintern = Funkar inte så bra och det kostar (Mycket)

Vi har planerat och tänkt och funderat och nu är vi i slutet av projektet. Byggstart var 2012-09-01.

Huset har nio rum, två kök och två toaletter. En hall och en öppen trappvind på övervåningen.

Vår målbild är vattenburen värme i hela huset, en ny kökspanna och ack-tankar i ett separat maskinrum mitt i huset. (Kökspannan eftersom jag inte har något riktigt pannrum)

På framsidan av huset i söderläge kommer vi att montera upp en stor solpanel för att få tappvarmvatten på sommaren.
En lokal rörfirma på att montera sjutton stycken nya element med tillhörande rördragning för detta. (inte helt enkelt i en gammal kåk) samt varit "huvudleverantör av VVS-arbeten

Själv har vi byggt om en trappskrubb under trappan mitt i huset till "maskinrum" för tekniktanken och de tre ack-tankarna. Tidigare insatser i huset är att vi dragit in nytt vatten, och rensat ut det gamla som var draget med skruvskarvar inne i väggarna.

Vi har elsanerat hela gården och fått det besiktat av försäkringsbolaget (Länsförsäkringars/LRF:s projekt Säker gård är genomförd). Samt bytt tak då det regnade in genom det gamla.

Vi har egen djupborrad brunn, samt 200 hektar skog som jag gallrar/röjer i för ved och underhåll.

Eh egen presentation var det.

Ex, militär och nu förtiden deltids-bonde, med huvudsaklig inkomst från ett jobb inom eldistributions-sidan

Sambo (Data-ingenjör) 3 barn, 1 katt, 13 får, och en skock med Vaktlar, höns och pärlhöns, Ca 30-50 st)

Hela ombyggnaden är dokumenterad i ett annat forum (nära nog i dagboksform)

Men jag hittade detta forum eftersom jag behöver dubbelkolla de instruktioner som min VVS-firma ger mig.

Samt få lite ideer om hur jag skall elda på bästa sätt. Vattenburen värme är en gåta för mig just nu
MVH
Håkan
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Lite om ingående "delar"

Panna
WAMSLER k158 (14/22 Kw)
Skorsten
Natursten/tegel, Renoverad invändigt med 150 mm slang från soliduct och anslutningsrör panna/skorsten från NVI

Tekniktank
Borö TIV-500L FR200 SOL 15
Elpatron
Värmebaronen 6 kW

Ack-tankar
Borö TIV 500L/A (2 st)

Laddomat
ESBE LTC 100 (60 grader)

Solpanel
Jämtkraft Plansolfångare 12 kvm markplacerd, 45 grader

Laddgrupp solvärme
Inteliheat R20/klk 22

Solladdautomatik
STECA 0301

Rumstemperaturgivare/shuntstyrning/shuntmotor
Thermomatic C Home

MVH
Håkan
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Den 28/1 fick vi slutbeskedet från kommunen, och jag kunde premiärelda för första gången.

Laddomatens termostat verkar vara ett litet "hinder" då det går snabbt upp dit. men sedan går det trögt.

skicktningen verkar ok, tankarna är parallela och fylls rätt lika nu när jag fyllde 1000 liter.

prel. åtgång inatt bli 3.7 kW/h.

Håkan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur länge behöver du elda för att fylla tankarna?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Det vet jag inte ännu! jag har bara eldat lite lätt och mot 1000 liter hittils. Men att få upp systemet till 60 grader och tankarna dit går rätt fort, men sedan avstannar det hela.

Jag misstänker att termostaten i laddomaten (60 grader) bromsar det hela en smula, då jag nog skulle vilja att tempen på pannkretsen låg på 70-80 grader.

Men jag är "novis" i detta så jag avvaktar och ser hur det går. Shuntstyrningen är ännu ej monterad, och jag vet inte hur det påverkar "tömningen" av tankarna heller.

MVH
Håkan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Stegatorparn »

Laddomaten börjar ladda tankarna när panntemperaturen går över 60°.
Om man räknar med en medeleffekt på 15 kW för pannan, tar det 3 timmar att ladda 1000 liter till 60°, om ingen värme går till husets behov.
Vill du ha upp temperaturen till 80°, är det bara o elda på i nästan 2 timmar till.
Tar du samtidigt ut värme till huset, kan det ta hur lång tid som helst, beroende vilken effekt huset kräver.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Elementärt! och jag håller med.

Jag undrar dock lite på hur en högre ställd termostat på ladomaten påverkar det hela?
Just nu ligger jag på ca 58-60 grader till tankarna. och en retur till pannan på ca 45-50. Är inte det en lite väl låg retur-temp? 75/60 hade kännts mer "rätt"

Skickade sambon att köpa en rökgastermometer då jag vill se lite på vilken temp rökgaserna skall ha.

MVH
Håkan

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Stegatorparn »

Termostaten i laddomaten styr returtemperaturen till panna som i ditt fall skall vara 60° eller vilken termostat som nu sitter i.
Kommer det 70° från pannan, går en del till acktanken och en del blandas med den 20°iga returen från tankbotten så att pannan får 60° tillbaka.
Under 60° från pannan skall allt gå tillbaka i returen från laddomaten.
Oavsett termostattemperatur tar det lika lång tid att ladda tankarna.
Vid 70° tar det lite längre tid innan tankarna börjar laddas.
Om nu returen 45-50 är kallare än tillopp 58-60, så läcker det igenom lite i blandningsventilen.

Kökspannan verkar inte ha så stor eldstad så det blir väl många inlägg.
Kan vara svårt att hålla uppe effekten under en längre tid.

Citera inte direkt under inlägg. Roli tar ändå bort det.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av danei »

Med så mycket solpaneler så långt norr ut skulle jag montera i en brantare vinkel. Eventuellt 90 grader på vägg.
BrokenArrow
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 sep, 2012 15:19

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av BrokenArrow »

Tumregeln är att vinkel på panelerna ska vara samma som breddgraden. Typ 63° i Jämtland då...
För att öka effekten vår och höst kan de vinklas ännu brantare. 90° är inte helt fel, även med hänsyn till montage och snö...
Janfire Flex-A, Norrahammar 2204, KW SID 012
AC-län
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Tack för tipset.

Vinkeln kom klar. eftersom dess orginalstativ har just den vinkeln.
Dessutom är den så stor att den inte får plats på vare sig tak eller vägg, trots att vårt hus är jättestort.

MVH
Håkan
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Shuntstyrning och shuntmotor monterades igår, och det verkar funka bra!

Dock har ett rör skaddats och en koppling läcker. men det skall troligast bytas idag.

Håller på att logga (Manuell metod) tider och temperaturer för uppeldning och förbrukning i huset.

Tumregeln verkar vara stort och gammalt hus ger en bra förbrukning.


MVH
Håkan
Gustavors
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 19:58

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av Gustavors »

Eftersom snälle rörmokaren var här och lagade det som gick sönder när han skulle fixa för-förra gången så tänkte jag "Benchmarka" pannan då det är bra nog kallt ute (-20)

Jag kopplade in enbart tekniktanken 300 liter +200 liter VVB, och eldade så att den höll en snitt-temp på 59 grader. Jag kopplade då bort den och laddade enbart en av de rena acktankarna (500 liter)

Sedan mätte jag förbrukningen i tekniktanken och värmehöjningen i acktanken under en timme.

Resultatet blev att tekniktanken sjönk från 59 grader till 36 vilket ger en tempsänkning på 23 grader Om jag räknar om detta med faktor 0,33, så ger det att huset förbrukade ca 7,6 kW per timme.

Tittar jag på acktanken under samma tid så höjdes temperaturen från 27 grader till 62, vilket ger en höjning av 35 grader, delar man detta med 2 så får man att pannan tillförde 17.5 kW under samma tid.

Pannans märkeffekt är ju 18kW till vattenkretsen. och givet att jag eldar med blandved (10% mindre effekt) så kan det verka rimligt?

Temperaturändringen delat med två kommer ju av att jag testat mot volymen 0.5 kbm. Med beaktning av tumregeln 1 kbm vatten upp 1 grad = 1 kW.

PS. när jag gjode detta hade vi laddomaten ställd på läge 3. nu är den ändrad till läge 1. detta har höjt temperaturen på laddkretsen med ca 10 grader och åstadkomit en bättre skicktning.

MVH
Håkan
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av bergatorparen »

En panna kan överskrida märkeffekt, men då med ökade förluster och sannolikt försämrade miljövärden.
Se sidan 9: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0656,d.bGE
Så svaret på frågan du ställer är: Ja, det är faktiskt rimligt att du kortvarigt kan få uteffekt från pannan som är större än märkeffekten. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Ny värme i ett hus i Jämtland.

Inlägg av brattne »

Risken med många av kökspannorna är att bimetalltermostaten på pannan börjar bromsa elden ju varmare pannan blir och trögar upp toppladdningen. I de flesta andra länder körs inte pannorna mot tank utan direkt ut på radiatorsystemet och termostaten får då en betydligt viktigare funktion än annars.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar