Droppar vatten ur Vedex 3000

Här diskuteras allt kring vedeldning
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Hej hej,
vad är det för ventil och rör som sitter uppe på min Vedex 3000?
Röret går ner till avloppet och det jag undrar är om det är något fel på ventilen för det droppar vatten hela tiden när pannan är kall.
Så fort jag börjat elda och det blir lite värme så slutar det droppa.

Bild
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Doc »

Ett SYR ventil för att nödkyla pannan med kallt vatten vid risk för överhettning.
Har nog blivit otät.
http://www.somatherm.se/assets/files/SY ... rdning.pdf
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Roli »

Det där är en ventil som skall öppna och kyla pannan om den går i kok, kallad SYR-ventil. Mystiskt att den tätnar när det blir varmt. Den skall normalt endast öppna när pannan når ca 95° i toppen.
Prova att motionera den lite, dvs tryck in den röda "hatten" hårt då öppnar ventilen och släpper ut vatten, dvs den tar in kallvatten (antagligen det andra röret på din bild) i en slinga i panntoppen som då kyler pannan. Det kan ha kommit in lite skräp (oxid) på ytorna som skall täta ventilen. Detta kan hjälpa dig men det är inte säkert.

Alla ventiler så som SYR- och säkerhetsventiler mår bra av att motioneras, många gånger står det också i handlingarna till ventilerna att de skall motioneras regelbundet

Edit: Så var man andra man i ordningen igen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Ja det forsade ut rätt bra när jag tryckte in den.
Får se hur det beter sig när den är kall igen..

Jag har en annan ventil uppe på den första tanken, den med blå ratt går också ut till avloppet och smådroppar ständigt.
Den svarta på bilden står det "avstängn" på men den går inte att rubba.
Ska jag ta i med lite våld eller borde jag låta bli?

Det andra röret som syns på första bilden går till denna blåa och svarta och vidare in i första tanken. Där är det kallvatten.
Det röret delar sig ner till laddomaten och har en ventil där jag tror man fyller vatten till systemet?
Öppnar jag och fyller där så ökar trycket i alla fall.

Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Roli »

Den blå ventilen är säkerhetsventilen till varmvattnet, dvs den ser till så att ditt system inte "sprängs" när det kalla påfyllda vatten expanderar när det blir varmt.
Den ventilen skall också motioneras, det gör att den blir tätare. Helt tät kommer den inte att bli eftersom det alltid kommer att läcka ut lite vatten när det kalla påfyllda vattnet expanderar när det blir uppvärmt.

Montionerandet görs genom att man skruvar på ventilhatten tills det "smäller till" i ventilen, då den åter stänger. Brukar rekommenderas av ventiltillverkarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Tack för det! det ska jag göra. Den blå har jag skruvat på lite ibland för att se om det händer något med droppandet.
Men den andra svarta då? Bäst att låta den stå som den gör så länge allt funkar antar jag. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Roli »

Den "svarta" är avstängen till varmvattnet, denna stänger man när man skall göra "service" på varmvatten detaljer men vill ändå ha tillgång till vatten i huset (kallt). Den skulle nog heller inte må dåligt av att man rörde den någon gång. Men sitter den fast så kanske man skall vara lite försiktig så att den inte börjar läcka. Skall man röra den med "tvång" så skall man nog veta åt vilket håll som man skall vrida. För vrider man åt fel håll kan man kanske få läckage...... Vet ej åt vilket håll som är det rätta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Jag fick loss den ganska lätt! :D
Den stog fullt öppen. Alltså max vriden moturs.
Så då ska man bara stänga den om man vill vara utan varmvattnet.?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Roli »

Japp, om du tycker att någon har stått lite länge i duschen så är det "bara" att skruva på den svarta ventilen så kommer personen ut ur duschen ganska snabbt alternativt skriker högt.... :wink: :wink: :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Haha. Det ska testas! Måste ju se om grejerna funkar! :D
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Nu tänkte jag på en grej..
Kan det vara så att man med den svarta ventilen reglerar vattnet ut i kranarna?
Så att inte elementen påverkas alltså?
För det är kokhett vatten i kranarna.
Är det farligt om jag skulle prova att stänga den lite om det inte är som jag tänker nu?
Om jag stänger den kranen och det inte cirkulerar varmvatten alltså. Går pannan i kok eller något annat dumt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Stegatorparn »

Ventilen med den svarta ratten skall stå helt öppen och ska bara stängas vid service.
Stänger du den lite kommer bara vattentrycket minska i varmvattenkranen men temperaturen är densamma.
För att kunna svara på din fråga utförligare, skulle vi behöva veta vart det andra kopparröret tar vägen som kommer ur acktanken, alltså röret intill det som går till ventilen med svart ratt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Dom rören du ser vid den svarta och blå går ner i första acumulatortanken.
Där röret som dom sitter på står det ett K på tanken.
Vid det andra röret som syns på bilden står det V.
Kan kolla mer och lägga in en bättre bild imorgon när jag är hemma.
Tycker att jag borde kunna reglera vattentempen ut till kranarna någonstans..?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Stegatorparn »

Det borde sitta en blandningsventil i röret som är märkt V där kallt vatten blandas in för att förhindra skållning. På denna blandningsventil finns ett vred där man ställer önskad varmvattentemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Loyden
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 19:23

Re: Droppar vatten ur Vedex 3000

Inlägg av Loyden »

Ja det var ett sånt vred jag trodde den här svarta var..
Men ett sånt vred ska väl inte ändra hur många grader jag ställer shuntventilen på?
För det är väl hur mycket som går ut i elementen.
Skriv svar