Skorstens fråga vilket rör???

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Skorstens fråga vilket rör???

Inlägg av Pysslaren »

Hade brandkoll för ett tag sedan och vi diskuterade lite angående olika rör till skorstenen, då den befintliga skorstenen börjar bli sliten tänkte jag byta denna. brandkillen påstod att man kan använda 2mm syrafast (1.4404) rör alt. 4mm svartstål. Har i dag en stålpipa 4mm godstjocklek inklädd i en plåttrumma som går helt utanför byggnaden. Ringde sedan sotaren för att dubbelkolla om det stämde att man kan använda 2mm rf men det gick inte att få svart på vitt, det som sägs är att en skorstenen skall klara av en skorstensbrand utan att säcka ihop alltså inget om material tjocklek. Då jag har tillgång till rostfritt rör så skulle jag föredra detta alternativet före svart rör med tanke på vikt och hållbarhet. Skulle uppskatta om det är någon som vet vad som gäller.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Skorstens fråga vilket rör???

Inlägg av xdigger »

Jag TROR att grejerna ska vara testade och godkända, så jag tror det blir svårt. Min far har ett sånt rostfritt rör till ett uthus, men som sagt händer det något så tror jag inte att det blir nån rolig historia!

Jag brukar alltid rådfråga sotaren då dom brukar ha bra koll på sånt här!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skorstens fråga vilket rör???

Inlägg av danei »

Du måste nog hitta ett dokumenterat test av en tillräckligt lik konstruktion för att du ska kunna hävda att det är okej. Tyvärr är nog de tester som finns gjorda av specifika system.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Skorstens fråga vilket rör???

Inlägg av André »

Här finns anvisningar http://umesotning.se/?page_id=67
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: Skorstens fråga vilket rör???

Inlägg av Pysslaren »

Tack så mycket för svar, bara gå upp till 2,5mm gods i det rostfria röret så verkar det ok men ska nog dubbelkolla med sotaren igen innan bytet.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
Skriv svar