installera vedkamin

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

installera vedkamin

Inlägg av grey »

Hej

Jag kommer strax få en ny pelletspanna installerad, ULMA 2000.

Jag har tidigare eldat i en gammal CTC elcombi panna utan accu tank i 5 år men nu gav skitpannan upp.

Jag känner att det ska bli gött o slippa konka ved stup i kvarten till mitt pyttelilla pannrum.
Men samtidigt har det varit en trygghet, Ved funkar alltid och det är billigt som tusan.

Så nu har jag funderingar på att installera en vattenmantlad vedkamin i vardagsrummet, dock är mitt vardagsrum gankska litet, så jag är rädd att rummet kommer bli outhärdligt att vara i, eller finns det vedkaminer som inte avger speciellt mycket strålvärme?

Jag har en strömsnäsbruk tank (oinkopplad) , nere i pannrummet, kanske jag skulle låta den vara kvar? och på något sätt framöver koppla ihop den med pellets och vedkaminen?
Har ni förslag på hur det skulle kunna funka?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: installera vedkamin

Inlägg av Stegatorparn »

Här är ett förslag på koppling som behandlades för inte så länge sedan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=35&t=14745
Har du en vattenmantlad kamin är en acktank ett måste för en god funktion.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: installera vedkamin

Inlägg av grey »

tackar :)

ja det hade kännts tryggt att kunna komplettera med ved.

får kolla lite med min lokala rörmockare om vad han tror oxå .. hade varit kul veta hur någon annan har gjort?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar