Vedeldning i min panna...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Kolla danies länk och låt bli "Citeringarna :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Olle45 »

Info o tips !!!
Över förbränningspannor för bästa verkningsgrad skall upp tändning alltid ske ovanpå ved inlägget !!
Jag brukar skoja till det lite med att jämföra ett vanligt stearin ljus !!!
Vem vänder veken nedåt o tänder på ?? Jag tror att svaret är nära 100% och alla har förstått
att veken ska vara uppåt eller hur ???
------------------
Tips för bästa upp tändning av ved inlägget !!
Lägg in grövre ved ifrån pannans roster o uppåt !!
I stället för stearinljusets veke, Lägga in några tidningsblad som rivs i strimlor
hur mycket tidnings blad som går åt bestäms av två faktorer
1 Hur fin kluven tänd veden är
2 Hur torr och fin kluven den är...
Ovan på den grövre ved träden och ovanpå tidnings strimlorna läggs finhuggen ved
för att få snabbt upp värmen som i sin tur får elden att bilda förgasningszon ovan för ved inlägget !!

Viktigt att notera är att lämna ett utrymme ovanför ved inlägget som slutförbränning av ved gaserna kanske i lugn takt..

Primärluft reglaget kan liknas vid bilens gaspedalen som kan reglera den tillförda effekten...
Sekundärluft ska alltid vara riklig tilltagen för att säkerställa slutförbränningen av de alstrade ved gaserna...
------------------------------------
Obs många tänder ved inlägget under hela ved inlägget vilket inte är så bra
fungerar som vid upp tändning av påskelden som ska ha en bra fyr och ska synas långt !!
Men pannans eldstad klarar inte av att rymma hela denna stora låga, utan den når en bra bit uti
skorstenen med höga farliga temperaturer an uppstå vilket är max 350°C för många skorstenar.

--------------------
Info om vad primärluft gör för nytta till förbränningen av veden..
Enkelt uttryckt är det den luft / syre som bestämmer hur mycket ved gas som skall frigöras
= hur stor fyren skall bli, här finns lite att komma ihåg!!
Det gäller att förbrännings temperaturen inte blir för låg och skall inte vara under ca 950° till 1100°C
I detta temperatur område blir även de tyngre kolatomerna brännbara!!
Vad som händer om primär luften inte räcker till utan det blir så kallat pyreldning och här bildas kladdig tjära som kan ställa till soteld i skorstenen..

Jag kan tillägga att tänds ved inlägget ovanpå så är denna olägenhet betydligt mindre risk för tjära !!!
Förklaringen ligger i att mindre mängd vedgas frigörs och att bränntiden blir betydligt längre med denna eldnings metod detta ger högre pannverkningsgrad !!
---------------
Vid ovanstående vedförbrännings metod skall alltid finnas ett tillräckligt stort utrymme ovanför vedinlägget
att alla vedgaser hinner brinna färdigt innan rökgaserna når skorstenen !!
---------------
Sekundär luften skall alltid vara rikligt tilltagen då det är denna luft / syre som ser till att vedgaserna kan förbrännas helt !!
Tillverkar rökgasutrustning
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av msh16 »

Jag tycker du ska ge upp tanken på vedeldning i en så olämplig panna. Gamla kombipannor som min var gjorda för koks och olja och inte för ved. Kan man ingenting om eldning så är det lätt att tro att det är panna som panna men så är det inte.
400 grader ut i skorstenen kan lätt sätta eld på trossbotten och hela huset om det uppstår en liten spricka i fogen mellan tegelstenarna.
Gör som andra som inte vill kosta på en ny panna, sät in en pelletsbrännare. Har du "gratis ved" får du som någon sade mer betalt för den huggen och torkad än vad pellets kostar räknat per kilowattimme.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Det behöver inte ens vara en spricka i förbanden, det räcker med att man torkar ur närliggande trä så självantänder träet vid ca 75 grader om man har riktig otur, dessutom klarar inte skorsten mer än ca 350 grader som redan det är för högt egentligen. Fast kråkorna blir glada. Klart han kan elda i pannan även om det inte är effektivt, kanske av olika anledningar inte har möjlighet att byta panna nu heller.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Olle45 »

Instämmer !! Klart att en varning är befogad !!
Med xdigger och msh16 att orätt vedeldning kan vara förödande (och farligt )
Detta gäller alla typer vedpannor som rökgaser kan bli högre än 350°C !!!!

Så det är inte bara överförbrännings pannor som kan nå höga rökgas temperaturer !!

Mitt tips när det gäller ved eldning...
Nybörjare eller om ny panna skall tändas börja med ett litet inlägg när det gäller vedeldning
använd en rökgastermometer för att få kontroll över rökgastemperaturen så den inte går över max 350°C

Först när man är säker på hur pannan klarar rökgastemperaturen kan pannan fyllas upp med ved !!

Hur klara eller minska risken för så kallade puffar...( vedgas explosion )
Och varför dessa inträffar...
Det är enkelt att förstå när vi känner till hur ved förgasas !!

Utsätts vedförådet inne i pannan från ca 1000 °C eller högre temperatur, genereras explosiv vedgas okontrollerat
och detta bäddar för att puffar kan uppstå...( vedgas explosion )

Mot åtgärd för att minska risken för överhettning av ved inlägget.
Detta styrs med att minska primär luften som ser till att förbrännings temperturen hålls intill önskad nivå!
---------------------------------

Överförbrännings pannor här kan även sekundär luften bli både primär och sekundär luft
så det gäller att hålla koll på hur funktionen på syre insläppet fungerar..

Tips
Om minsta osäkerhet finns!! börja alltid nytändning med ett litet ved inlägg !!
kan nämna att ca 3,5 kg ved motsvarar ca 1 liter eldnings olja. ( med ungefärligt energi innehåll av ca 10 kWh )

Tack danei !! ( nu är det rättat )
Senast redigerad av Olle45 den fre 04 okt, 2013 07:33, redigerad totalt 10 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av danei »

10kW är inte en energi, det är en effekt.

Edit: Olle har ändrat inlägget jag svarade på.
Men det är fortfarande fel. Du har ingen effekt i bränslet. Jag gissar att han försöker säga att energi innehållet är 10kWh.
Senast redigerad av danei den tor 03 okt, 2013 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Helt klart borde TS installera en rökgastermometer och se till att rökgaserna håller sig runt eller helst under 300 grader.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av nicnyfiken »

Någon som provat hört något om OPTIZON sotning i pulverform?
Fanns tydligen förr någon vätska att spruta inne i pannan för rengöring både vid ved och olje eldning...
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Pulvret funkar bra som F**n .Innehåller en massa skumma kemikalier som torkar ur tjäran som sen brinner upp.Ser man dock till från början att med rätt mängd ved och rätt panntemperatur och rätt drag så ska det inte behövas.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av BG »

Eller om man har en liten bit Zink plåt att slänga in,,,,,
det har samma effekt fast billigare...

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Pulvret är jättebra, köpte en burk av sotaren när jag flyttade in. Jag hade säkert halva arean i min skorsten igensatt när jag flyttade in. Fick ur mer än 60 liter tjärbitar som ramlade ner vartefter vi eldade, pulvret skyndade på effekten något. ;) Eldar man rätt så får man ingen tjära i skorstenen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

xdigger skrev:Helt klart borde TS installera en rökgastermometer och se till att rökgaserna håller sig runt eller helst under 300 grader.
Hej!

Efter många om och men så är sekundärluften ordnad! Den var helt igenkläggad av sot...

Rökgaserna kommer upp i 500-650g hur jag än eldar... Har provat allt möjligt... står till och med nere i pannrummet i 1-2 timmar i taget för att följa hela förloppet..

Det jag har märkt är att det är jäkligt mycket tjära i hela pannan... på väggar, flambalja osv..

Skorstenen är icke renoverad, dvs inga insatsrör...

Ska in och köpa pulver + ny blandarventil(som började spruta vatten igår kväll :( )
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Fick du monterat drag begränsaren??? Har du testat en tubolator ?? Testa att skuta in spjället till hälften ungefär och använd en spik i dragluckan i stället för kedjan.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Dra ner primärspjället tills rökgastempen hamnar runt 300 grader, justera ner lite, vänta och justera vidare tills du kommer ner i temperatur. Om du använder pannans egen reglerhistoria för luckan så kommer du garanterat ha för hög rökgastemperatur, häng av kedjan och borra ett hål i kanten på luckan så du kan få i en skruv som du sedan justerar öppningen av luckan med(provisoriskt kan du lägga nåt emellan i ena kanten på luckan så den håller sig lite lagom öppen), skulle tro att när du fått fyr på pannan så kan du säkert dra igen luckan så du har max 1cm mellan luckan och pannan i nederkant, utgå från det och justera sen öppningen utifrån det. När jag körde ved hade jag ca 5mm öppet där och sekundären ca 4-5mm öppen och tertiär(inte säkert du har) 1mm öppen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Ungefär exakt så menade jag med.En spik eller en M8 bult som glipa bör räcka.Å packa inte pannan full me ve heller,för då har ju lågorna ingenstans att brinna.
Skriv svar