Keddy kassett för mycket drag?

Här diskuteras allt kring vedeldning
MrMartin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 30 nov, 2013 17:47

Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av MrMartin »

Jag har en Keddy 103 kasset och tycker att det är för mycket drag, och att det inte blir så mycket värme av det. Veden brinner upp fort, kanske en dryg timme för ett par kg. Och det är med spjället i stängt läge (reglaget vågrätt). Om jag lägger in veden "suboptimalt" så brinner det förstås långsammare.

Är det meningen att det ska gå att elda en vanlig brasa med "stängt" spjäll? Eller är det fel på spjället?
Jag har inga andra spjäll, utan bara de i luckan på kasetten.
Kan det vara nån annan orsak? Vi monterade en huv på skorstenen för ett år sen, kan den göra att det blir för mycket drag?

Mvh
Martin
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Keddy kasset för mycket drag?

Inlägg av Stegatorparn »

Kan ju vara lämpligt med en dragbegränsare.
Kolla med Olle45 här på forumet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kasset för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Brinner bra med stängda luftspjäll låter ju inte alls rätt! Gör det överhuvud taget nån skillnad i öppet å stängt läge?? Och hur länge bör en brasa brinna då??
MrMartin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 30 nov, 2013 17:47

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av MrMartin »

Ja, det brinner bra även om jag stänger spjället helt. Egentligen brinner det lite för fort även då tycker jag.
Efter att brasan brunnit ut och det bara är glöd och aska kvar, så kan man se att askflagorna fladdrar lite av luftdrag, även med stängt spjäll.


Med stängt spjäll brinner tre vedträn ner på en timma ca, om jag lägger dem bra. Med helöppet spjäll ser det ut som att man blåste med bälg ungefär. Då brinner det kanske dubbelt så fort. Ju varmare kassetten och brasan är desto mer drag förstås.

Vad kan det vara annars som gör att det är så kraftigt drag?
Skorstenen är original 50-tal så när som på huven som är ny. Kan skorstenen i sig göra att det blir så hårt sug att spjällen inte räcker för att täta?
Nån tipsade om att spjällen kunde vara "slitna". Men jag har kollat på spjällluckorna och de ser inte ut att kunna bli slitna, de är bara enkla järnplattor.
Kan det vara att själva kassetten är otät?

Har läst att dragbegränsare inte är tillåtna av sotaren?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Icecap »

Om dragbegränsare inte är tillåtna av sotaren är det dags att kasta den sotare! Att utföra dragbegränsning med spjället är sotaren däremot definitivt emot!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Roli »

Till sådana här kasseter monterar man väl inte dragbegrännsare???
Bild

Jag har i alla fall inte sett någon som monterat kassett i sin öppnaspis som också har satt in en dragbegränsare. Men det betyder ju inte att man kan.......men frågan är väl också om det är tillåtet....

Man kan också fundera på om spjället i en sådan kassett verkligen stänger helt? Eller är det ett spjäll som sitter på rökröret efter kassetten? Ett sådant spjäll får endast stängas när man inte eldar....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Nån dragbegränsare skall du då inte ha till en kamin.Gratulerar till bra drag! Det är inte så att dom glömt att satt i baffelplåten??? Sen är ju frågan,om du stryper för mycket så blir det ju inte varmt heller för då tar det ju en väldans tid innan värmen kommer. Brinner det för sakta så kan ju sotproblem dyka upp.
MrMartin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 30 nov, 2013 17:47

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av MrMartin »

Spjället sitter i luckorna, ett på varje sida.

Jo, det är ju enkelt att tända med bra drag, men det brinner upp så fort att det inte hinner bli varmt känns det som.
Baffelplåten är den som sitter högst upp och göra att hetgaserna går förbi "värmeflänsarna" i taket antar jag? Den sitter där.

Vet inte riktigt vad du menar med "stryper för mycket". Även om jag stänger så mycket det går brinner det på för fullt.
Men det kanske inte är mycket att göra åt?

Delvis går det att lösa genom att inte stapla veden så bra, eftersom den då får lite sämre fart i sig själv så att säga.

Det jag egentligen undrade var om det kunde vara nåt fel på själva spjällen, som en klok granne tipsade om.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Jag kan mycket väl tänka mig att det är nått fel på luftspjällen.Kan ju rent av blitt nån miss på fabriken. Men om du hör med dom som sålt kamin så brukar dom vara hyggliga med felsökning. Om du öppnar kamin då den e kall och lyser med ficklampan innan för luckorna .Ser du då spjällen då mån tro??
MrMartin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 30 nov, 2013 17:47

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av MrMartin »

Ja, kanske ska höra med de som säljer Keddy. Det var förra ägaren till huset som installerade kassetten för tio år sen eller så.

Jag har tittat på spjällluckorna. Det är runda järnplattor som man vrider med små reglage bredvid dörrarna. De ser inte särskilt täta ut, de liksom bara vrids så att de täcker för öppningen när man stänger. Men jag kan inte direkt se några springor när de är stängda heller. De ser inte avancerade ut, bara en platta som kan vridas för att stänga lufthålet. Så känns inte som att det är mycket som skulle kunna gå sönder där.
Själva luckorna känns rätt otäta, så det kanske är mycket läckage i själva konstruktionen där. Jag försökte täta lite runt glaset där det flätade "tätningsbandet" satt lite snett, men det verkade inte göra nån skillnad.

Kanske kan vara så att kaminen inte klarar att stå emot det kraftiga draget från skorstenen. Kan det vara olika mycket drag i olika skorstenskonstruktioner?

Tror jag ska göra som du föreslog och höra med de som sålde kaminen, de kanske har nåt bra tips.

Tack för rådet!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Om glasen inte tätar som dom ska så får du ju tjuvluft där.Det kollar du enkelt med cigg tändaren,om lågan sugs in så är det otät.Om nu du har ett sådant enormt drag så visst kan du sätta in ett spjäll i rökröret.Finns ju som tillbehör till de flesta kaminer.Finns ju en enkel variant där man borrar två små hål i stosen och stoppar i ett spjäll och trär sen spjällaxeln igenom. Men börja först att kontrollera att kamin är korrekt .
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av rod02 »

Hur är cirkulationen runt kasetten löst? Har du ett hål i skorstenen några dM ovan spisöppningen?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
MrMartin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 30 nov, 2013 17:47

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av MrMartin »

Cirkulationen är lite halvdant gjord. Enligt Keddys instruktioner ska det vara en kanal i murstocken plus att luften ska cirkulera runt kassetten i "öppna spisen". Det finns ingen kanal i murstocken, så den har de hoppat över när de satte in kassetten. Så det är bara cirkulationen runt själva kassetten som ger varmluft. Alltså, luften sugs in under kassetten går bakom och blåser ut ovanför, och då passerar den värmeflänsarna. Det kommer varmluft där och är ganska bra fart på luften.

Jag testade med en tändsticka och det är inget drag vid glaset eller skarvarna mellan luckorna, så de verkar vara täta.

Nu hade jag tänt med kanske 1,5 kg ved och glömt stänga ner spjällen, och då är det nästan utbrunnet efter en kvart.
Jag kanske lägger in veden för effektivt? Brukar göra en "tunnel" i botten med några vedträn på och lite näver i tunneln som jag tänder.
Ska prova om det blir mer lagom om jag lägger in vedträna lite "sämre".

Men som sagt, även med stängt spjäll slocknar det inte. Ett ensamt vedträ slocknar nog efter ett tag, men inte om det är flera.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av d_anders »

För mig låter det galet och farligt mycket. I mina föräldrars kamin räcker 1.5kg ved länge.
1.5 kg ---> ca 6kwh ---> 24kw om man eldar det på en kvart?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Olika kaminer brinner olika .Om man tänker sig en Andersen eller nån Contura av nyare modell med brännkammare så kan man elda snålare än med en gjutjärns pjäs.
Skriv svar