Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
jeja2000
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 30 dec, 2012 01:10

Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av jeja2000 »

Hej,

Jag installerade en Solo Plus i somras, men tycker den verkar ge dålig effekt. Får fylla på 3-4 gånger för att ladda upp mina 1800 Liter till max 80 grader.

Fläkten är bytt. Keramiken skulle kanske behöva bytas, men kan det halvera effekten? Någon av er här inne som haft problem med en Solo Plus?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av Eldvin »

Va eldar du för ved då??
jeja2000
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 30 dec, 2012 01:10

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av jeja2000 »

Rökgastemperaturen vet jag inte exakt då den givaren jag använder ligger uppepå brevid luckan man sotar, men den brukar inte visa mer än ca 130-140grader.

Just nu eldar jag bakved. Men det ska väl inte göra sån herrejösses skillnad? Min gamla Egor V25 jag hade gick ju att elda allt med och få effekt på det.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av Eldvin »

Nu är det en viss skillnad på en gammal egor å en baxi. Försök att stapla bakven så tätt de går i pannan.Hur ser lågan ut då?? Kan bli så att det kommer för mycket luft runt baken å då blir det inte rätta skjutsen genom keramiken. Testat å ändra primär luftspjället??
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av danei »

Är det effekten eller verkningsgraden som är problemet? 1800l vatten är ju en heldel, har man dessutom ett värmeuttag och ved med lågt energiinnehåll så låter det inte orimligt. Om det är granytor så är det ju ingen extrem energidensitet direkt. Dessutom finns risken att förgasningen går väl fort med en så tunn ved. Men det borde inte sänka effekten. Effekten borde bli hög, men verknignsgraden lidande.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av Eldvin »

Ungefär så Danei.Sen gör bakven att det lätt hänger sig,blir ett hål mitt i vedhögen och effekten avtar.
jeja2000
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 30 dec, 2012 01:10

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av jeja2000 »

Jag ska testa om jag kan stapla veden tätare och se om det blir bättre resultat.

Kan vara det jag gör fel kanske att jag inte staplar så bra att primärluften sticker igenom för lätt kanske. Men att det skulle vara så känsligt trodde jag ju inte.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av Eldvin »

Tron är väldigt känsligt! Finns dom som krigar pga tro. De är så att luften ska in på rätt ställen i mängd plats och tid. Slå av fläkten och ha pannluckan lite på glänt så får du se.Blir som ett reaplan genom bakbitarna. Lägg dom klenaste pinnarna i botten och dom grövsta uppepå som trycker i hop fyren i den mån de går.
jeja2000
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 30 dec, 2012 01:10

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av jeja2000 »

Det känns faktiskt som att det inte går åt alls lika mycket ved om man staplar det tätt jämfört med om man bara kastar in det. Känns som om jag börjar komma nånstans med den däringa pannan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Perifal Solo Plus, Dålig effekt.

Inlägg av Eldvin »

Förstår de! När du får fyren kompakt så koncentreras ju förbränningen där den ska va,i keramikskålen. Och inte i hela ved utrymmet.Där skall veden torkas och sakteliga förgasas . Håll synglaset rent så du er lågan under förbränningen.Kanske ska luften justeras åt nått håll?? Ja de ser du. Lycka till å fortsatt trevlig helg!
Skriv svar