Värmetransport mellan våningsplan

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Värmetransport mellan våningsplan

Inlägg av digitalyfun »

Hittade ingen lämplig kategori för denna frågan så testar att lägga den här

Har sedan länge ett system för värmeförflyttning mellan rum och även upp till övervåningen mestadels för att bli av med värmen som alstras i vardagsrummet när jag eldar med min contura 470 och numera även transportera upp värme när jag kör värmepumpen på nedre plan
har en biltema värmeförflyttare sats monterad i en vägg mellan vardagsrummet och en hall på tillbygget av huset och där funkar det kanon
Men min fläkt som ska trycka upp värmen från taket i vardagsrummet till övervåningen ger inte den effekten jag tänkt mig
Grejjerna jag har är en biltema kanalfläkt 100mm som körs mestadels på 2a effektläget med ljudämpare och isolerade rör placerade i garderober i vardagsrum och upp på övervåningen med utblås i 2 rum
Har diskuterat detta med mina arbetskamrater och fått olika svar vad som kan ge bäst effekt så tänkte fråga här också

Alternativ 1 (som jag har det i dag ) ta värme i taket i vardagsrummet och trycka upp det till övervåningen när tempen överstiger 25grader i ansiktshöjd i vardagsrum
eller
Alternativ 2 ta luft uppe vid golvet där hålet i väggen sitter och trycka ner det i vardagsrummet och på så sätt få den varma luften nere att vandra upp till övervåningen via trappan
eller
Alternativ 3 samma som alt 1 men en kraftigare fläkt som går hela tiden men ökar när tempen överstiger 25grader i vardagsrummet

Vilket tror ni här på forumet skulle funka bäst ?

vill ju inte heller ha nåt hutlöst energislukande system utan ett enkelt med låg effekt
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
Skriv svar