Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Här diskuteras allt kring vedeldning
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

Det undrar jag också.

Ett fullsmockat paket på timmerbil här uppe = 5000:-
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Sågat och hugget med ärligt mått, så kan det kosta 600+ / M3.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kan kosta??
Det kan ju kosta 11200kr oxå om man eldar mahogny :roll:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Nu tänkte jag på ved lämplig att elda. Rätt träslag. Som tex inte brinner för varmt. Eller giftigt.
Det jag är ute efter är att jämföra mot pellets. Som jag antar är lite dyrare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av André »

ClintEastw00d skrev:Får även tillägga att jag kommer lyfta in 12 kubik åt gången. Och det är ju nästan en årsförbrukning!
Klara du dej på 12 m3 ved ? Det är ca 12000 kWh/ år å då skulle jag inte bygga pannrum med dyr panna iaf, det motsvarar 3 ton pellets med hyfsad panna :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av André »

ClintEastw00d skrev:För det första så måste jag oavsett göra något åt mitt värmesystem. Det har varit experter och dylikt här springandes i alla år och det är bara konstatera att det går åt 9 ton pellets per år + att anläggningen har sett sina bästa dagar för längesedan.

Ved tar jag från egen skog, jag avverkar/gallrar manuellt ändå varje år och istället för att sälja björken till industrin för småpengar så behåller jag den själv istället.

Bergvärme/jordvärme kostar väl runt 100-140 tusen?
Pellets känns HELT fel och börja satsa på idag 2014. Pelletspriserna gör inte annat än och stiger, speciellt när jag bor på en sån ort där det bara är en leverantör som finns tillgänglig. Alla andra är alldeles för långt bort och då skjuter priset i taket om man skall beställa 5 ton på bulk 2 ggr per år.

Jag räknar med att investeringen har betalat igen sig på 7 år.
Har du den förbrukningen av pellets så lär du behöva betydligt mer än 12 m3 ved/år, Även om du bara har 50% verkningsgrad idag så behöver du minst 22 m3 staplad ved men mer troligt behöver du 30 m3. Ny pelletspanna klara du dej på ca 5 ton/år om din panna skulle va så usel att du bara har 50% verkningsgrad..
Vad kostar Frölingen? Med friståendepannrum å kulvert,tank,panna mm så inte kommer de bli mkt billigare än bergvärme :wink:
Hur många m3 staplad ved får man från en bunt på timmerbil?
Hjälpte en kille häromveckan med installation av en janfire i sin albinpanna, han är då nöjd med både mindre jobb samt att de snarare är billigare än vedeldning då han köper veden, köper kluvet å då tar dom 600/m3 här i Västerbotten å då levereras det med traktor å vagn så det blir bara hälften när det är staplat..
Grannen som satte in bergvärme i sommar betalde 10000:-/år (20m3) för ved till huset som har en gammal combipanna utan acktank, oxå färdigkluven ved men köpa kap/klyv kostar ju oxå samt att man bör ha förråd så man kan förvara de oxå..
Nja många räknar fel å i vissa fall skulle smartaste va att bara slå på elpatronen, typ installation av bergvärme då man är över 70 år å har låg förbrukning samt bor där huspriserna inte är på uppgång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

Massa vedpriset ligger väl runt 230kr/m³fub.
-Transport.
Och har man otur så blr 20% vrak.

Ingen bra affär att sälja små poster ved till skogsbolag.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Såga och hugg,sedan ut på annons torg.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av xdigger »

Fröling S4, det är en fin panna, med en modern vedpanna blir det smidigt att elda med ved! :) Skulle själv kunnat tänkt mig köra ved om jag haft en riktig vedpanna, men då ska den klara att tända själv när jag inte är hemma och det klarar väl S4.an??
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

rod02 skrev:Såga och hugg,sedan ut på annons torg.
Eller ännu bättre. Elda den själv
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

En fröling vore inte dumt.
Har du kollat på några fler tyskar/österikare?
HARGASSNER och Eta är ju fina dom med
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Jag tänkte mest på att få ett ärligt jämförpris mot pellets. Därför sälja. Jag hoppas det är billigare med ved, och intresserad av hur mycket.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av xdigger »

Priset på vedeldning är ofta ganska billigt. Jag hade tillgång till gratis ved, men man fick jobba hårt för den, hämta i tid och otid och stå lite standby nästan jämt.

Köper man ved så bör man kunna köpa ved för 200kr per kubik fast mått, då blir det relativt billigt, under 200kr per staplad kubik ved. Då bör man även ha tillgång till någon som helst kan komma med traktorkärra/timmerbil för att det ska bli billigt.

Sen tycker jag man ska ha en MODERN vedanläggning med 2-3 kubik vattenvolym så man inte behöver elda ihjäl sig och gärna en panna som man kan fylla och som sen tänder själv om man är bortrest eller dylikt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av André »

rod02 skrev:Såga och hugg,sedan ut på annons torg.
Vet en som gör så å eldar pellets själv, säljer 1,5 m3 storsäck för 600:-. En kompis köpte några säckar då de va kris å de va bara ca 0,83 m3 staplat å med de priset är pellets billigare än ved..
En "riktig" vedanläggning är lika dyr som bergvärme å dyrare än pellets med bulkförråd å tar minst lika mycket plats då man bör ha minst 3 m3 acktank men snarare 5 m3 å den ska isoleras 30-40 cm i sidorna å 50 ovanpå vilket gör den skrymmande
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

Så din kompis är ute i skogen och hugger ved,sågar och klyver den låter den torka på gården i fula säckar och sedan krånglar med att sälja den för att sedan köpa pellets och elda den? :idea:

Nu har ju jag ingen enligt dig "riktig"vedanläggning men jag gav 89 000kr för min anlägning med instalation och mycket merjobb.
Vad får du för bergvärme för det?
+200 m borra med volymförstorare och överdimensionerad pump? Eller en snål offert med en pump som går på eltillsats så fort det blir kallt?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar