råd angående vedkamin sökes :)

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av grey »

Har sedan ett år tillbaka installerat en ren pelletspanna ner i källaren.

Men nu funderar jag på att installera en vedkamin i vardagsrummet, Har tidigare eldat med ved.

Dels för myseldning och lite som backup och säkerhet. Hur fungerar det med skorstenen? måste jag ha en egen pipa för vedkaminen? eller är det bara och ta upp ett hål och koppla på? Har väldigt lite koll på just skorstenen.
Kan ju tilläga att jag bor i ett 40-tals hus 1 1/5plans med murad skorsten.


hur har andra löst det?

förslag?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av perf »

Det borde gå bra. Om kanalens yta räcker, om det går att göra en brandsäker anslutning, och om det går att sota på ett vettigt sätt.

Prata med den lokala sotarmästaren. Där har du auktoriteten på vad du får lov att göra.

EDIT: För att svara på frågan om hur andra har gjort. Jag har två separata skorstenar. Den till murspisen är nog jämngammal med huset (1890-tal) och pipan som jag använder är väldigt stor och har förmodligen används till en köksspis. Pannrummet ligger i en annan del av huset och har separat skorsten murad på 60-talet och numera försedd med ett 110-rör.
Senast redigerad av perf den tor 27 mar, 2014 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av johano »

Det har tidigare varit så att varje eldstad skulle ha egen pipa, men numer tror jag att man faktiskt kan köra två eldstäder i samma, om man har koll på när/om det eldas i resp. eldstad (dvs om de tillhör samma "lägenhet"). Men kolla med sotaren är nog det enda rätta.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av grey »

tackar för svar, då ska jag kolla med sotaren :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag ställde samma fråga till sotarn och han sa att om pannan hade en fläkt så var det ingen bra ide.
Det kunde tryckas in rök genom kaminen om det var dåligt drag i skorsten?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av grey »

Nu har jag ringt runt lite och varit uppe och kollat mer noggrant på min skorsten. Det verkar iaf som att jag har fyra kanaler , borde ju helt enkelt kunna använda någon av dem ..

En kanal misstänker jag går till den gammla köksfläkten , en som ventilation i ett av rummen där uppe .. Tror jag ?


Men ska ta hem någon mer kunnig så får han titta på det :) men det verkar som att det skulle gå bra med kamin.

Finns det någon speciell kamin folk generellt kan rekommendera?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: råd angående vedkamin sökes :)

Inlägg av Eldvin »

Att sätta kaminen på pannans pipa är bara dumt.Leta rätt på en egen kanal.Kolla på en Contura 450 eller 550 beroende på vad du tycker passar.
Skriv svar