Elda lugnt

Här diskuteras allt kring vedeldning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

Hur eldar man lugnt när veden brinner för varmt och snabbt? Jag bromsar rökröret. Öppnar dragregulatorn lite mekaniskt. Lagom med primärluft. Sekundär har jag inte provat. Fick en ide, lägga några plattjärn i botten. För att täppa till lite i rostret. Kan det funka?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elda lugnt

Inlägg av Icecap »

Att strypa en förbränning kommer att ge sämre värden, oavsett hur man gör det.

Att sänka "hastigheten" kräver att det matas in mindre ved per dosering och att luften motsvarar detta.

Precis som med pellets ska luftgenomströmning och dosering motsvara varandra, alltså är lösningen för att minska effekten att dosera mindre doser och ställa luften så att det passar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

Vi kan ta björk och gran som exempel. Stor skillnad i temp. Tror inte att det hjälper att stoppa in mindre granbitar för att få det att brinna kallare och längre tid. En tändsticka är inte så stor, men tempen finns nog där ändå. Tiden spelar mindre roll, det är tempen jag vill få ner. Och det finns många läge när man stryper, det är inte bara av och på. Jag vill hävda att man kan ha för bra skorstensdrag. Tex granens höga temp ger enormt självdrag jämfört med björk. Det blir luftöverskott. Gör jag tvärt om med fläkt både in och ut, så eldar jag säkert pannan till skrot på kort tid. Lagom säger vi i Sverige.

Jag har provat att lägga i bitar i botten och tända från toppen. två tredjededelar upp. För att ge bra utrymme för papper och stickor. Och även nån lite större bit. Det funkar, men jag har inte kollat om det gör nån nytta.

Jag har en "ros" på övre luckan. Jag kallar det sekundär luft. Vågar man öppna den? Nackdelar?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

Nu kom det en dum ide till :-) . Fläkt in i dragregulatorn(ja min är för liten). Tempstyrd av skorstenstoppen typ en meter ner. Eller kanske bara på rökröret.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda lugnt

Inlägg av Eldvin »

Skaffa en en riktig motdragslucka.Sätt in bafflar eller turbolatorer om det går.Öppna rosetten på ved luckan ett par varv sen sätter du en spik i kläm i primärlufts luckan så blir det så bra så.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

Primärluckan är låst, så jag kör med dörren på glänt. Jag tror det är lagom. Borde räcka till för att inte få för mycket pyreldning. Jag skall prova med lite "rosett". Och kanske mindre broms på rökgasspjället(det mellan panna och skorsten). Förutom panntem har jag bara
Bild
på rökröret. Och jag har inte tittat så noga på den. Tänder och drar vidare.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Elda lugnt

Inlägg av Jonas O »

Eldar du i kamin eller panna? Mot acc-tank?

Eldar själv mot acc-tank och har alltid fullt öppna spjäll, full fart och ca 225gr i rökröret vid nysotad panna.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda lugnt

Inlägg av Eldvin »

De är en viss skillnad på era pannor 8)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

I panna och ingen tank. Pellets är min huvudsakliga värmekälla. Vill elda lugnt för att "veden" jag har brinner för varmt och fort. Inte björk precis. Raka motsatsen. Ingen keramik.

Förugn på g, men den är stor och tung. Farlig att få över sig i trång trapp... Kaminen "hugo miljö" Jag släpade hem är betydligt lättare. Mer om den i min andra tråd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda lugnt

Inlägg av Eldvin »

Kan du få hjälp av en traktor med snabel? Annars är ett spel av nått slag inte dumt.Lägg plyfaskivor i trappen som du kan hasa ner ugnen på .
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elda lugnt

Inlägg av danei »

Byt panna. Med en lite nyare panna med omvänd förbränning kommer du att spara en hel del ved. Det går att hitta billiga på blocket om man vill.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda lugnt

Inlägg av Eldvin »

Han har ju redan en panna.Då borde det va enklare att vända sen upp och ner så får han ju omvänd förbränning.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

Jag skall försöka lätta förugnen så gott det går. Den behöver muras om, och det finns en del metall att ta bort. Kanske det går att få ner den då. Flytta den ute går bra. Lutar den och upp med 3 hörn, och vrida lite. Ett spel får det nog bli, men var ankrar man? In genom köksdörren direkt till höger och trappan nästan direkt. Rakt fram ett dörrhål till innomhus. På gränsen att jag vågar lägga en bjälke där och den kommer för nära ugnen.

En riktig vedpanna går bort, så mycket kommer jag inte att elda. Investera stort för att snåla med vedförbrukning känns onödigt. Det räknar jag inte hem. Förugn är min favorit. Låg investeringskostnad. Inget slabb med vatten. Pellets kommer att vara min huvudsakliga uppvärmning. Men jag gillar inte att "köra iväg" "bränsle". Om det inte var så struligt, skulle det bli en kasett till öppna spisen. Men min öppna spis är lite för liten för det mesta, och gjuta tak inne i öppnaspisen lockar ej.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Elda lugnt

Inlägg av Eldvin »

Om du drar ett spännband runt ugnen så har du att fästa i.Ugnen kan du rulla på järnrör. Nu vet jag ej hur din öppna spis ser ut så jag förstår ej det där att gjuta tak. Om du kollar på energikasseten så gjorde dom förut kassetter på måttbeställning.Du får ta upp ett hål i kåpan och mura i en kona som du sen sätter rökröret på till kassetten .
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elda lugnt

Inlägg av rod02 »

Ned för trappan är problemet med förugnen., utan att krossa alt i dess vag... På platt mark (fixade jag med 2 stora spånskivor)är det inga problem själv. Möjligtvis att den mosar golv, med det fixar jag med skivorna.

Kåpa? Röken från spiskassetten skall ju ut. men runt om skall varmluften cirkulera. En bit upp skall man gjuta ett valv, med hål för rökröret. För att undvika inrykning.
Bild
http://keddy.dev.way2it.com/eldstader/s ... skassetter
5 på bilden är det som gjuts. Och jag har sett vissa som flyttar upp 5 en meter eller så, och gör ett hål rakt in i skorstenen. Under 5 nivån :-) . Typ 3 fast längre upp. Min öppna spis ser inte ut som på bilden. Bara ett fyrkantigt hål med spismantel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar