Val av ny panna.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Val av ny panna.

Inlägg av danei »

Jag har ett stort gammalt hus som nu värms upp med en Viadrus U22. Den har jag bestämt mig för att slänga ut. Det måste vara den sämsta pannan som fortfarande går att köpa. Tanken är att byta pannan själv, så det är pannans pris som är den dominerande posten i bytet.

Tankar och laddomat finns så egentligen räcker det med en panna. Men jag har även tittat på att köpa kompletta system begagnat på Blocket, nackdelen är att pannorna då i allmänhet har 10-20år på nacken vilket medför at de både är slitna och äldre i konstruktionen.

Nu spanade jag lite åt Atmos pannor. Då tittade jag även på att köpa dem via en Polsk handlare, någon som verkar få ner priset ganska mycket. Är det någon som vet om det är en bra panna, eller har erfarenhet av att importera själv?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Val av ny panna.

Inlägg av xdigger »

Det första du ska fråga dig är vad vill du ha ut av ditt vedeldande, hur bekvämt ska det vara?

Jag hade idag inte valt en panna som inte har lambdasond eller elstart(självtändning). Visst blir det lite dyrare, men väldigt bekvämt om man är bortrest eller dylikt, jag tycker ska man lägga ner jobbet med ved så skulle jag kosta på och köpa en riktigt fin panna, eta eller hargassner eller nåt sånt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Val av ny panna.

Inlägg av Skvader »

Finns det självtändande vedpannor :shock:
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Val av ny panna.

Inlägg av danei »

Lamda har jag funderingar på att modda dit själv. Antagligen kommer jag aldrig att komma så långt på att göra listan. Men den är inte borta från tanken oavsett panval. Automatisk tändnign finns väl bara som dyrt tillval till dyra pannor, det kostar med andra ord mer än det smakar. Bättre med en liten större tank så att man kan tänd när man lägger in veden i så fall. Jag tror att jag har 2m³ nu.

Är jag borta måste jag ändå ha någon som tittar till katterna. Så då skulle den personen kunna elda om det behövs. Eltändning är med andra ord inget jag prioriterar.
Med Viadrusen får jag springa till pannrummet flera gånger i timmen när det är riktigt kallt. Så alla pannor blir en stor förbättring. Men jag vill ha en panna som har ganska stort vedutrymme.
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Val av ny panna.

Inlägg av Skvader »

Skämt åsido :) Ska det vara bekvämt så är det väl vp som gäller. Baxi är väl bra vedpannor men mot acktankar kanske Kalmarpannan passar bättre om dom finns kvar. Min egen ctc är värdelös med ved, synd, jag jobbar hellre med ved än fjuttar runt i dyra kläder på nåt elljusspår :)
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Val av ny panna.

Inlägg av danei »

Jag tittade på en Calmarpanna V33 på blocket. Men den har några år på nacken och stod inplastad på pall. Jag gissar att det rostar rätt bra om man låter in urkopplad panna stå. Man bör nog aktivt torka ur pannan om den ska stå en stund.

Men när det går att få en ny modern panna med stort magasin för drygt 30kkr känns det som ett lockande alternativ.
Skriv svar