Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Mankku
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 15:49

Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Mankku »

Hejsan!
Har ett problem jag behöver lite hjälp med, eller om det är ett problem vet jag inte då jag aldrig eldat förr. Hur som helst, som rubriken säger har jag en termax bio20 kamin med en termax300 ackutank tillkopplad. Totalt ger detta mig alltså 500 liter vatten (helt i underkant jag vet). Till detta sitter ett shunt system och en gamal danfoss pump (hela systemet från 2001 eller något liknande) och även två små expansionskärl tillkopplade. Huset jag bor i är gamalt och dåligt isolerat.

Nu till problemet. Det känns som om jag eldar något otroligt mycket? Per dag måste jag elda minst 3 gånger pannan helt full från golv till tak så att säga, plus lite till för att få upp pannan i 90 grader. Shunten är då inställd på nivå 4 å ger ut i radiatorerna 60 grader. Ackutanken står inne i bastun och kollar man mätaren där är inkommande vatten 120 grader (i extrem fall) och ingående tillbax i pannan endast 60 grader? Trycket medans jag eldar är 1 bar, som faller till 0,6 bar efter att ha eldat i 4-5 timmar ca.
När elden har slocknat tar det ca 2 timmar innan pannan är nere i 60 grader tillbax och elpatronen börjar surra. Då får jag in vatten till radiatorerna på ca 45 grader.

Är detta vad man kan förvänta sig av ett sådant här system? Jag menar, har lagt av med nästan 1 kubik ved på några få veckor endast.

Oljebrännaren är paj sedan länge så har inte den mera att tillgå. Finns endast patron eller ved.

Tips? Lösningar? Normalt?

Tacksam för svar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur när du eldar?
Säger lite om hur effektiv pannan är.

Har du termostatventiler på elementen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mankku
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 15:49

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Mankku »

Hejsan!
Var kan jag mäta rökgasen enklast? Och hur?
Jag har termostatventiler ja, dessa har jag luftat och bankat på infernaliskt. Nu är de helt öppna då de verkar kärva fast direkt jag ställer dem.

Citering borttagen, använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Rökgastemperaturen mäter man i rökröret mellan pannan och skorstenen.
Har du ingen lämplig termometer finns det en billig på Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6kga ... r340641000

I praktiken har du alltså ingen fungerande värmereglering utan får gå och handställa shunten.
Vad är det för fabrikat på termostatventilerna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mankku
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 15:49

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Mankku »

Ok, får lov och skaffa mig en sådan imorgon då och testa. Det går alltså att öppna "luckan" som sitter ovanför var man matar in veden?

Ventilerna är av järn eller vad man skall kalla det, plastbiten man skuvar lägen är ju då, ja, plast.

Citering borttagen, använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Vadå öppna luckan....? Termometern skall sitta bakom pannan i röret till skorstenen.
Jag förmodar att du har en panna lik den här http://termocal.asiakasdemo.emedia.fi/e ... xi_swe.pdf

Vet du inte vad det är för ventilfabrikat, så ta ett foto och ladda upp till forumbilder.com eller liknande site och klistra in en lämplig BBCode i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mankku
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 15:49

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Mankku »

Ok, skall kolla var jag kan fästa den, vad bör man ha för grader?
Skall fixa bilder, men så här ser de ut (bild från internet) http://www.viivilla.se/globalassets/swe ... lement.gif

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver inte citera i varje inlägg, moderatorn kommer ändå att ta bort det.

Det är absolut förbjudet att använda en tång som på bilden och dra i ventilens stift.
Har stiftet fastnat så trycker man in stiftet upprepade gånger och knackar lite på ventilhuset tills det lossnar och fjädrar ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mankku
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 15:49

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Mankku »

Som jag sa, bilden är från internet, men är samma sorters ventiler som jag har. Har ej dragit ut dessa med tång heller, utan just som du sa, knackat tills de kommit ut helt enkelt. Vissa av dessa sitter fast som fan själv.
Hur som helst, tillbaks till mina frågor, är detta något som är helt normalt för ett system som detta? Att elda på hur mycket som helst?
Kollade även in vid rören, där pumpen sitter, finns två avstängningsventiler. Skall dessa vara öppna eller stängda? Kände på dem och de verkar vara öppna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Ta gärna ett foto. Går inte med din beskrivning att avgöra med säkerhet vad det är för ventiler.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Pannans maxeffekt med ved är 17 kW. Om man antar att den genomsnittliga effekten under hela eldningen är 12 kW och pannverkningsgraden är 0,7, kanske högt räknat men ok, blir effekten till pannvattnet 8.4 kW.
Tar du samtidigt ut värme till elementen säg 4 kW blir det kvar 4,4 kW att ackumulera.
Panna och ackumulator innehåller 500 liter vatten som värms från 60° till 90°, vilket blir 17,5 kWh.
Eldningen behöver alltså pågå i 17,5/4,4 = 4 timmar.

Jämfört med dina eldningstider skiljer det inte så mycket med mina antaganden.
Din eldning verkar inte helt orimlig.
Sedan gäller det att trimma anläggningen så att inte rökgastemperaturen blir för hög (200 - 250° är ett riktvärde) och att termostaterna fungerar och förhindrar övertemperatur i rummen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mankku
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 07 nov, 2016 15:49

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Mankku »

http://forumbilder.com/image/E0H
http://forumbilder.com/image/E0B
http://forumbilder.com/image/E0P
http://forumbilder.com/image/E0n
http://forumbilder.com/image/E0i

Där har vi några bilder. Det är den tredje bilden som dessa ventiler syns som jag undrade om de skall vara öppna eller stängda?

Igår testade jag elda hela dagen, värmde upp 90 grader i pannan och i acktanken visade mätaren närmare 120 grader inkommande och 70 grader utgående tillbax i pannan.

Både jag och frugan dushade (ca 15 minuter sammanlagt) och då hade pannan gått ner till 60 grader och elmotståndet åkte på, acktanken hade gått ner till 100 grader inkommande och 50 grader tillbax gående.

Alltså, om jag eldar en hel dag, har på elementen inne i huset och dushar på samma gång så räcker varmvattnet i ca 20 minuter innan värmebaronen slår på.

Samma sak gäller om vi ej dushar, bara att tiden förlängs då förens baronen slår på till ca 2 timmar.

Detta känns ju lite ??? Klarar den verkligen inte mer än 2 timmar från att man eldat att hålla kvar värmen i vattnet???
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Någonting känns fel? Termax bio20+Termax300

Inlägg av Stegatorparn »

Bra bilder! :D

Ventilerna med ratt vid pumpen måste vara helt öppna, annars får du ingen värme i huset.

Pannan verkar stå direkt mot skorstenen och då kommer du inte åt att mäta rökgastemperaturen, så det är ingen brådska till Clas.

Termometern i acktanken visar fel. Kan inte vara 30° högre än i pannan.
Tanken töms med självcirkulation. Vid snabba värmeuttag som vid dusch hinner inte det varma vattnet i tanken strömma tillbaka till pannan, varför elpatronen som sitter nära varmvattenslingan startas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar