Laddomat 21

Här diskuteras allt kring vedeldning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Laddomat 21

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det någon som kan förklara vart man ställer pump hasigheten
på Laddomat 21?

Är det på baksidan av pumpen?


Mvh/Andreas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Tack. Ställer man hastigheten på den blanka skruven som man ser på bilden.se länken ovan
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Menar du skruven på pumpen ??? det är väl luftskruven :roll:
Som jag ser det så finns det ingen reglering av hastigheten :shock:
På min cirk.pump så har jag en omställninsvred , 4 hastigheter
men på laddomat vet jag ej tyvärr :oops:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

På min laddomatpump sitter det ett litet vred på andra sidan där elanslutningen går in. Mitt vred har fyra olika lägen.

På bilden som Micke länkar till så visas inte den sida av pumpen som vredet sitter på. Man ser den sida som elanslutningen sker på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kan man inte gå in på punptillverkarens hemsida Wilo? och se ifall och hur pumpen skall ställas. Skall denna verkligen justeras om det går :? :?:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Patrik skrev:Skall denna verkligen justeras om det går :? :?:
Man skall eftersträva att ha så lång hastighet som möjligt på Laddomaten för att inte "röra" om i acktanken och försämre skiktningen.

Dock får man se upp så att den inte blir FÖR låg så att pannan går i kok.

Det har skrivit en del om detta på någon annan länk, kommer inte ihåg var. Om det var på detta forum eller möjligen på http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Grabbar det verkar som ni är inne på fel spår. Laddomaten har i detta samanhang inte med skiktningen att göra. BD skiver att Termoventiler har fel i detta fall.
Jag hänvisar till vad Bengt Degerman skriver:
Saxat ur Termoventilers ackumulatorteknik 2 Citat: Laddomat ger optimal skiktning tack vare låg vattenhastighet och noggrann reglering. Kommentar: Vattenhastigheten beror endast av panneffekten och rördimensionen i inloppet. Laddomaten är ovidkommande. Citat: Även vattnet till värmesystemet (elementen) måste ha låg vattenhastighet för att inte störa skiktningen. Kommentar: Om shunten placeras utanför tanken och framledning och retur tas via påstick på anslutningarna till acken så spelar det ingen roll. Citat: En vanlig villapump med ställbar kapacitet ger utan strypning 1200 – 1500 l vatten per timma på lägsta hastighet. Dvs den blandar ut hela tanken på mindre än en timma. Hela vattenvolymen kommer att sjunka i temperatur, grad för grad, om inte vattenflödet till tanken stryps kraftigt. Kommentar: Helt ovidkommande. Vem installerar så?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Slutfasen

Inlägg av snillet »

I slutfasen av urladdningen hos mig så går shunten näääästan i botten, kanske 10grader från det läget och står där i ca en timme innan brännaren går igång.

Men det beror ju på att mitt gamla 1 rörs system behöver såpass varmt vatten när det är 0 gradigt ute.

Så hade man haft större radiatorer hade man ju fått bättre skiktning.....

Systemtänkande är inte alltid enkelt, kostar ju runt 15000 i material å byta ut elementen, dom pengarna kan man ha mycket kul för.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

MP skrev:Grabbar det verkar som ni är inne på fel spår. Laddomaten har i detta samanhang inte med skiktningen att göra. BD skiver att Termoventiler har fel i detta fall.
Jag hänvisar till vad Bengt Degerman skriver:
Saxat ur Termoventilers ackumulatorteknik 2 Citat: Laddomat ger optimal skiktning tack vare låg vattenhastighet och noggrann reglering. Kommentar: Vattenhastigheten beror endast av panneffekten och rördimensionen i inloppet. Laddomaten är ovidkommande. Citat: Även vattnet till värmesystemet (elementen) måste ha låg vattenhastighet för att inte störa skiktningen. Kommentar: Om shunten placeras utanför tanken och framledning och retur tas via påstick på anslutningarna till acken så spelar det ingen roll. Citat: En vanlig villapump med ställbar kapacitet ger utan strypning 1200 – 1500 l vatten per timma på lägsta hastighet. Dvs den blandar ut hela tanken på mindre än en timma. Hela vattenvolymen kommer att sjunka i temperatur, grad för grad, om inte vattenflödet till tanken stryps kraftigt. Kommentar: Helt ovidkommande. Vem installerar så?

Med andra ord: Det enda man vinner på att ändra pumphastigheten på en Laddomat 21 är lite elenergi då eller???????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag ville sänka hastigheten för att få upp panntempraturen lite. Har för mig att jag har hört att den går att ställa i 3lägen. Min verkar stå i högsta läget..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

3- eller 4-lägen beror lite på när den är tillverkad.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så skall det finnas en liten ratt på pumpens utsida där men kan justera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

nästan allt av det varma vattnet återcikuleras tills pannan är varm då öppnas en ventil som släpper över varmvatten till tankarna.
Hur är rökgastermostaten ställd?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Tack Roli ! Ska försöka hitta på den där ratten :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

små wilo pumpar

Inlägg av snillet »

Tänk också på att de här små wilopumparna har MYCKET klent startmoment på lägsta hastigheten. Liksom många andra cirk pumpar.

Så för den tillämpningen som ett laddkoppel är så är det bäst att köra på hastighet 2 eller högre.

När de sitter som cirkpumpar i konstant drift har ju startmomentet inte så stor betydelse. Anledningen till att det är på detta vis är ju energibesparing, helt enkelt att på lägsta fart skall pumpen konsumera så lite som möjligt....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar