Kasset,kasseter massor med Kasseter

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Kasset,kasseter massor med Kasseter

Inlägg av Per-Erik »

Hepp..

Nu börjar det rulla på sig.. våren närmar sig och det är dax att renovera skorstenen och i med en insatts. Den är framförallt tänkt att vara för Mysvärme, men om den även värmer så är det inte helt fel.

Sotaren som renoverar skorstenen sa att han tog 3500:- för att installera en kasset.. Billigt?? Dyrt?? tydligen så använde han någon form av rör mellan rök gången och anslutningen på kassetet i stället för dom där "vanliga" ringarna som man staplar på varandra som man sedan ska ansluta i rök gången. Ska då enligt honnom vara bättre..

Vilken kasset ska man slå till på? finns ju massor..

Jag har 1st 3 & ½ månaders barn som så småning om kommer o gå om kring, lika så katter o hund. Antar att man måste ha hök ögonen med sig eller nån form av staket.. hur har ni löst detta?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har själv end Kedddy insats i min öppna spis. Installerade den själv (eller rättare sagt var hantlangare åt min svärfar). Skall man göra det själv bör man vara två. Använda de så kallade ringarna för att ansluta till skorstenen och tätade med stenull. Sotaren kom sedan och provtryckte (både före och efter installationen!) Vilket gick lös på 1500-2000 kronor om jag inte missminner mig.

Installerade den 2000 och jag har helnöjd.

Har själv hund och tre barn (9,11 och 13 år). Katter och hundar är nog inga problem, de "skyr" elden och kloka nog och inte gå för nära. Barn är nog också kloka så att de troligen inte frivilligt går fram och tar på heta föremål. De läskiga är om de skulle vara nära och trilla och ta emot sig mot någon varm yta. Så någon typ av skydd kanske är tillrådigt för mindre barn. Har själv dock aldrig haft något skydd.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Köpte skydd från Bauhaus som jag har framför kakelugnen. Den består av tre delar som sitter ihop + väggfästen, kan rekommenderas. Jag litar definitivt inte på att min dotter skulle vara så klok att hon inte skulle glömma bort att det kan vara farligt. Ett skydd tycker jag är ett måste om man har barn i samma rum (om man inte vill gå och passa dem i tid och otid).
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jyckar och katter passar sig noga. Om inte annat så lär de sig fort. 8) Småbarn litar jag däremot inte alls på. Köp eller gör en häck runt om så att det inte går att nå heta ytor om man är liten. Man skyddar ju barn från spisen med skydd och barnsäkra vred. Samma bör gälla eldstäder.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Om du vill har det billigt och enkelt: Tar tre delar av en kompostgrind, montera de tillsammans och fästa de med krokar i väggen bredvid spisen. Har funkat för våran 1 1/2 årig hittills. Bra också att lagra ved innanför grinden (kult leksaker :evil: )
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

humm.. var faktiskt inne på sånt där kompostgaller.. men tänkte att det kanske smälte av värmen.. :?

men funkar det ok för dig så borde det ju inte vara några problem.. 8)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar