Värma pannan med kaminen?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Tim
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 20:24

Värma pannan med kaminen?

Inlägg av Tim »

Hej

Jag är en glad amatör med ett stort hus som behöver värmas upp och jag tror mig funderat ut en listig sniklösning på uppvärmingen under den tidiga (och sena) uppvärminngs sässongen.

Vi har god isolering och två kakelugnar som kan hålla grundvärme i huset under långa tider (typiskt natten) vilket gör att vi har en väldigt lång höst när värmepannan bara värmer vatten. Inne temperaturen hålls med (kraftig) myseldning.

Vi har en ny liten olje/el panna (nibe city 100 liter) som vi kanske kommer att konvertera till pellets. Pannan går just nu bara på el.

Dock är jag nu sugen på att köpa en liten billig vattenmantlad kamin för att få både varmvatten och en del värme ut i elementen (till de rummen som kakelugnen inte riktigt når).

Sniklösningen som jag kommit på för att slippa köpa en akumulatortank (och dess (små) förluster) är att låta kaminen värma vattnet i pannan till maxtemperatur (100 grader???). Det borde gå ganska fort eftersom det bara är 100 liter (plus kaminens och ett par korta rör). Ved har jag så all uppvärming av pannan över de 65 (grader?) som jag ställer pannan på är i princip gratis.

När pannan har maxtemperaturen vill jag att vattnet skall pumpas ut på elementen. Detta arrangemang är billigt, gör det mesta av varmvattnet gratis på kvällar, värmer upp kök och TV rum (där kaminen står) genom strålning samt pumpar ut överskottet på övervåning och andra rum som inte nås så bra av kakelugnarna.

Jag tycker att det känns som om jag missat något annars måste detta vara nära nog perfekt lösning om man vill elda med ved billigt. Finns det någon logisk miss i resonemanget?

Annars är jag väldigt nyfiken på vad det finns för komponenter att koppla in detta med.

Min tanke är något i stil med detta:
Pumpen (en ny till kaminen) går alltid när kaminen är varmare än pannan.
Någon listig komponent (ventil, shunt, blandningsventil???) märker om pannan är mindre än maxtemp och leder i så fall vattnet till pannan och annars ut på radiatorkretsen.

Den vanliga shunten som väljer hur mycket värme som skall gå från pannan till radiatorkretsen skall normalt stå på noll alternativt vara motorstyrd från en termostat i samma rum som kaminen (så att den hamnar på noll om man eldar i kaminen).

Lika så tänkte jag ha den vanliga radiatorpumpen avstängd tills vintern slår till och jag vill ha värme från pannan till elementen (kan kaminens pump i så fall pumpa runt vattnet i radiatorkretsen eller blockerar den nuvarande stillastående pumpen då systemet?)

:idea: :?: Har jag tänkt fel eller är det bara att susa iväg och köpa kaminen? Den jag tänker på är liten snygg och billig.
Waterfords Paddy
http://www.narvells.se/ är visst importör men jag har hittat den för 13000kr på:
http://www.stjarnprodukter.se/Butik/tab ... fault.aspx
Är Stjärnprodukter något att ha? Jag har aldrig hört talas om företaget förut.

Vad jag kan se på min panna finns det inga "hål" kvar att koppla in en kaminkrets till. Det enda som finns är shuntventilen till radiatorkresten kan jag använda det hålet även till detta eller måste jag ta upp ett nytt hål i pannan? Kan man ens ta upp ett nytt hål?


Oj vad långt det blev, skall försöka hålla det lite kortare nästa gång. Men det är ju så roligt!

Tim
Skriv svar