Röklukt ventiler

Här diskuteras allt kring vedeldning
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Röklukt ventiler

Inlägg av pekkapikk »

Vet ej om detta har gär att göra, men undrar bara om nån vet vad som kan vara problemet om det kommer in röklukt i luft ventilerna på övervånig när man eldar i öppna spisen,
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Låter som otätheter mellan rökgången och ventilationskanalerna.
Prata med din sotare, så dömer han ut skorstenen år dig. Hellre det än att kåken brinner ner / familjen gasförgiftas....

God Jul!

Och elda inte förns du talat med sotarn!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Anders G skrev:Låter som otätheter mellan rökgången och ventilationskanalerna.
Prata med din sotare, så dömer han ut skorstenen år dig. Hellre det än att kåken brinner ner / familjen gasförgiftas....

God Jul!

Och elda inte förns du talat med sotarn!
Det kanske inte är så att sotaren dömer ut skorstenen. Det kanske finns lösningar för att åtgärda skorstenen för att få den i rätt skick.
Det kanske är så enkelt att skorstenen har fått en regnhuv över sig så att röken slår runt under huven ner i andra kanaler.
Döma ut låter drastiskt.

God Jul..
Ved Profilen.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Jag tror ( och hoppas ) på Vedprofilens svar, det är ju ca 5 grader varmt här idag, + regn, så det kanske beror på det!

Skorstenen blev besiktigad i Juli 2005, Tryckprov mm, så de borde väl ha märkt nåt då om det skulle vara nåt fel tycker man.
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Jag tror ( och hoppas ) på Vedprofilens svar, det är ju ca 5 grader varmt här idag, + regn, så det kanske beror på det!

Skorstenen blev besiktigad i Juli 2005, Tryckprov mm, så de borde väl ha märkt nåt då om det skulle vara nåt fel tycker man.
Har du skorstens huv (Regn Skydd)???
Ved Profilen..
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Nej, ingen huv eller skydd över skorstenen finns! Provade att stänga ventilerna på övervåningen, då blev det iställlet röklukt på toaletten på nedervåningen, det är mest lukt på toaletten på övervåningen ska nämnas.
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Nej, ingen huv eller skydd över skorstenen finns! Provade att stänga ventilerna på övervåningen, då blev det iställlet röklukt på toaletten på nedervåningen, det är mest lukt på toaletten på övervåningen ska nämnas.
Jag tror på väderomslag,om det inte har luktat rök tidigare.
Är öppenspisen provtryckt av sotaren,så att det inte är pannans rökkanal som bara är testad.
Eller så har tomten fastnat i skorstenen,har du kollat?

Ved Profilen...
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

DET ÄR TYVÄRR INTE TOMTEN, HAR KOLLAT DETTA, HAR VÄL INTE VARIT SNÄLL NOG :D

SÅG NÄR JAG VAR UPP PÅ TAKET ATT INTAGET FÖR VENTILERNA PÅ TAKEN SITTER VÄLDANS NÄRA SKORSTENEN, SÅ DET KAN JU VARA DET SOM SPÖKAR.

PROVAR NU ATT STÄNGA VENTILERNA MITTENDELEN PÅ ÖVERVÅNINGEN, SAMT PÅ TOALETTERNA UPPE OCH NERE, FÅ SE OM DET GÖR NÅN SKILLNAD.
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:DET ÄR TYVÄRR INTE TOMTEN, HAR KOLLAT DETTA, HAR VÄL INTE VARIT SNÄLL NOG :D

SÅG NÄR JAG VAR UPP PÅ TAKET ATT INTAGET FÖR VENTILERNA PÅ TAKEN SITTER VÄLDANS NÄRA SKORSTENEN, SÅ DET KAN JU VARA DET SOM SPÖKAR.

PROVAR NU ATT STÄNGA VENTILERNA MITTENDELEN PÅ ÖVERVÅNINGEN, SAMT PÅ TOALETTERNA UPPE OCH NERE, FÅ SE OM DET GÖR NÅN SKILLNAD.
Ok! Hur var det med provtryckningen från sotaren?Vilken rökkanal var kollad?
Annars kan du prova att förlänga rökkanalen något med hjälp av en plåtstos på öppenspisens rökkanal,så att denna mynnar något högre än dom andra kanalerna.Du kan även göra detta på vedpannan också medans du ändå håller på. Men gör gärna den stosen ännu höger än öppenspisens stosen.Då kan detta fungera.


Ved Profile.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Jag tror nog att alla rökkanaler ar kollade, Ringde sotaren för ett tag sedan i samband med fråga om kasett till öppna spisen, och då fick jag till svar att allt var ok, så jag hoppas då på det, får nog ringa igen och dubbel checka.

Plåtnos till skorstenen, vad är detta, och var finns dessa. Har ju ett rör nu som kommer upp från skorstenen, är denna från pannan tro, + att de som är "original" hålen kommer från öppna spisen.
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

"plåtstos" är en pit plåtrör som i ena ändan är anpassad till att passa det som man skall sätta den i ..

tex fyrkantigt hål ... eller ett annat rör ,,, den bör även vara gjord så att det blir en krage på den så att den inte kan försvinna ned i hålet
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

pekkapikk skrev:Jag tror ( och hoppas ) på Vedprofilens svar, det är ju ca 5 grader varmt här idag, + regn, så det kanske beror på det!

Skorstenen blev besiktigad i Juli 2005, Tryckprov mm, så de borde väl ha märkt nåt då om det skulle vara nåt fel tycker man.
Inte helt omöjligt att röken slår ner i dina ventilations kanaler..
Testa att trycka ner isolering i ventilations kanalerna uppe på skorsten, Luktar det ändå rök så har du problem med att det läker i skorsten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

vart vänder man sig för att köpa sånahär "plåtnosar" då??

Tänket ochså på det här med att täta lite vid ventilen på taket, men går det bra att göra det??? Jag menar är det ok för huset att det inte kommer in lika mycket luft. Nu sitter det ju förstås 7 st vetiler på övervåningen, så det kanske inte gör nåt???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Ja, nu känner man ju igen att man inte fattar nånting. :oops: Är det så att luft in i huset går via skorstenen? alltså nåt av alla hål där uppe???

Har ju ett rör som är i mitten av skorstenen ( stål ) det kommer väl ifrån pannan vad jag har för mig, men de som kommer från öppna spisen är väl nån,några av de andra hålen??
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:vart vänder man sig för att köpa sånahär "plåtnosar" då??

Tänket ochså på det här med att täta lite vid ventilen på taket, men går det bra att göra det??? Jag menar är det ok för huset att det inte kommer in lika mycket luft. Nu sitter det ju förstås 7 st vetiler på övervåningen, så det kanske inte gör nåt???
Gör som BG skrev.Skaffa plåtförlängningar med krage.
Mät kanalerna sedan vänder du dig till Plåtslagaren.
Verkar mycket märkligt om det skulle vara något annat fel ,om det nu är som du säger att kanalerna är testade av sotaren.

Ved Profilen..
Skriv svar