Röklukt ventiler

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

micke_932 skrev:
Elda i öppenspisen istället för kasett är helt förkastligt OM MAN inte BARA vill ha mysfaktor! Är man jäkligt noga med att justera rökspjället kommer man nog upp i 10 MAX 15% verkningsgrad i öppna spisen, tvärtemot vad många tror. In med en kasett så fort som möjligt om du ska kapa uppvärmningskostnader.
Då ska man nog ha tur, sanningen är nog snarare -5% eller så, i alla fall om det är kallt ute, en öppen spis drar in så mycket kall utomhusluft så att det ofta kyler mer än vad elder ger värme, så man kan bara hålla med.

En braskamin från Camina förbrukar mellan 20 - 40 m3 luft per timme vid eldning med stängd lucka. Mängden luft är avhängigt av hur hårt man eldar det vill säga, hur mycket ved som läggs in i elden och kvalitén på denna.
Då kan man nog säga att en öppenspis brinner med negativ verkningsgrad.
Kanske då en öppenspis förbrukar uppåt 100 m3 luft per timme.

Ved Profilen
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

micke_932 skrev:
Elda i öppenspisen istället för kasett är helt förkastligt OM MAN inte BARA vill ha mysfaktor! Är man jäkligt noga med att justera rökspjället kommer man nog upp i 10 MAX 15% verkningsgrad i öppna spisen, tvärtemot vad många tror. In med en kasett så fort som möjligt om du ska kapa uppvärmningskostnader.
Då ska man nog ha tur, sanningen är nog snarare -5% eller så, i alla fall om det är kallt ute, en öppen spis drar in så mycket kall utomhusluft så att det ofta kyler mer än vad elder ger värme, så man kan bara hålla med.

En vanlig braskamin från exempelvis Camina förbrukar mellan 20 - 40 m3 luft per timme vid eldning med stängd lucka. Mängden luft är avhängigt av hur hårt man eldar det vill säga, hur mycket ved som läggs in i elden och kvalitén på denna.
Då kan man nog säga att en öppenspis brinner med negativ verkningsgrad.
Kanske då en öppenspis förbrukar uppåt 100 m3 luft per timme.Om inte ännu mera.

Ved Profilen.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Alltså om jag fattar detta rätt med hur mycket luft en öppen spis tar, så kanske jag har tur och slipper mina bekymmer med kallras när jag får min kasett installerad?
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Japp!
Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

pekkapikk skrev:Det första jag ska göra i morgon är att ta bort de nya listerna i fönstren, Räcker det att jag tar bort dessa i vardagrummet där spisen står, eller även i sovrummet brevid? Vad är bäst tror ni?

Vem ska jag kolla med ang rören till skorstenen? De jag ska köpa kasetten till öppna spisen av i början av Januari renoverar även skorstenar, de kanske även har dessa rör???
Varför inte bara testa med att öppna fönstret lite på glänt i rummet som kaminen finns i först för att kolla om det är undertrycket som är problemet.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av pekkapikk »

Nu är man tillbaka :) med problemet med röklukt i ventilerna...... Ruggigt länge sedan man skrev om detta, så det inte funnits tid till detta pga en massa barn dykt upp :D

I alla fall så har jag nu lite funderingar ang de förlängningar man skulle kunna fixa till skorstenen, som jag fick förslag på.. problemet nu är att det kommer in fina små sotflingor från de 2 ventiler på övervåningen som ska "blåsa" ut luft, 1 st på toa, samt 1 st i angränsande rum, det finns totalt 3 st på övervåning, men det är endast 2 som har detta problemet, alla 3 kommer det förövrigt luft in, istället för ut :(

Kan det vara värt att prova det svar jag fick tidigare att förlänga övervåningens kanal på skorstenen något??? och i så fall, hur mycket förlänger man????
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av danei »

När man eldar i en öppenspis drar den ut kopiöst mycket luft. Då är det troligt att du får omvänt flöde i ventilationen. Om du öppnar en dörr försvinner problemet.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av pekkapikk »

Ok. ska jag bara prova att öppna en dörr då??? och kolla??? kan passa på att säga att jag har en kasett i spisen, men det drar kanske mycket luft de också...
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Thomas LLA
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 31 okt, 2011 15:56

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av Thomas LLA »

Hadde jag varit du hade jag fixat mej en bit spirorör att testa förlänga skorsten med. Borde juh finnas småstumpar lite här och var. Sen om det funkar hade jag gjort en permanent ordentlig förlängning.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av JensH »

Kan bara bekräfta vilket enorm skillnad det är i luftåtgång mellan en stängd braskamin och öppet insug. En av glasluckorna "råkade" gå sönder på min keddy och det var 3 veckors leverans på en ny. Har aldrig haft problem med röklukt i ventiler innan, trotts att jag har nya snortäta energiglasfönster i hela kåken men när jag eldade med denna trasiga lucka (och det förmodligen konsumerades 2-3 ggr så mycket luft) så började det lukta enormt inne på toaletterna. Sedan när jag fick glasluckan så försvann det igen. Så en stängd kamin med vettigt inställda spjäll drar inte mycket luft...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av Andreas Hansson »

Får samma fenomen när jag använder min dragbegränsare på min ved panna.
Då suger skorstenen stora mängder luft igenom den. Det gör så att det kommer in luft igenom en imkanal på toaletten och det blir kallt där.
Nu har jag dragbegränsaren stäng förutom vid stark blåst. Att vinna kanske 0,5-1% i verkningsgrad och samtidigt skicka upp massor med uppvärmd luft i skorstenen verkar inte friskt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av Olle45 »

Hej alla !!
Läs detta !! Stängd pannrums dörr räddade troligen denna familj....
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=14115

Med stängd pannrums dörr suger inte förbränningen luft inne ifrån huset !!
som kan ge det resultat Andreas beskriver med stängd tillufts ventil som är avsedd för att förse förbränningen med syre och syre tas som i hans fall via badrums ventilen om jag förståt det hela rätt ??

Rökgas temperatur och ute temperatur skapar under trycket i skorstenen större skillnad = starkare drag..
Men måttet 10 Pa eller 1 mm Vp är här i sammanhanget väldigt litet om man jämfört vad en köksfläkt skapar betydligt fler i Pa i undetryck än skorstenens ???
+ att denna har betydligt större luftmängd som sug ut ifrån huset...
Var tas luften ifrån som köksfläkten suger ut ???

Det jag vill säga är att en gammal regel tycks ha glömts bort det med stäng pannrums dörr !!
Jag skulle tro att det har med olja som bränsle att göra, men inte heller är en oljebrännare helt riskfri
när det gäller att skapa brand

Stängd pannrums dörr hindrar brand spridning och kan rädda liv !!
Tillverkar rökgasutrustning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av Andreas Hansson »

Visst blir det bättre om man stänger dörren med då får man ju inte den goa pannrumsvärmen.
Att ta bort dragbegränsaren gör stor skillnad. För mig behövs den bara vid stark blåst.

Min dörr stänger sig själv vid en brand. En tunn stark sytråd dragen i taket håller upp dörren. Går tråden av så stängs dörren. Det är naturligvis bättre att ha den helt stängd men den stänger ialla fall om det blir en brand

Det borde vara krav på brandspjäll eller ett stängande spjäll på tilluften i pannrumet..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Thomas LLA
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 31 okt, 2011 15:56

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av Thomas LLA »

@Andreas Hansson

Tusan så bra idé till dörrarna. Detta kommer jag att kopiera.
Tnx

/Thomas
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Röklukt ventiler

Inlägg av Andreas Hansson »

Sån där snöre som man slår in julklappar smälter av riktigt fort oxå.
Stark är den med.

Man borde ha nått liknande på tillluften till pannrumet. En gipsskiva som ramlar ner över ventilations hålet?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar