installation av kassett själv..!

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

installation av kassett själv..!

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

Då jag har fått en offert på nästa 30 tusen att fixa min skorsten samt insallation av kassett (montage alltså kassett ingår ej).. så funderar jag på att gör en hel del själv.. bla installera kassetten själv (spar ca 4000:-).

Jag har en Tegelskorsten, med ett spjäll som jag har förstått måste bort eller fixeras dvs funktionen med den försvinner. Enligt sotaren så knackar man hål i putsen och tar sen o knackar bort några stenar så man får bort spjälet..

min fråga då..! måste man göra så? om man kommer åt spjället från eldstaden kan man inte såga bort den med en metal såg eller liknade? det sitter en metal ram där också. Ska den bort den med? eller kan man lämna den kvar? Kanalen ska glidgjutas sen (4500:- + moms).

Att jag undra är för att det verkar enklare, tar dock mer tid skulle jag tro. Men öppna spisen är ganska snygg tycker jag och jag lär knappast få den att se ut som den gjorde innan om jag ska göra hål i den.. :( Så jag försöker undvika det.. :D
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

När jag satte in en insats i min öppna spis så sträckte jag mig upp med en tigersåg och sågade av spjället, varefter jag kunde dra ut spjällhantaget. Satt igen hålet med bruk och målade hela muren som omger öppna spisen med väggfärg.

Jag tillsammans med min svärfar installerade kaminen. Man bör vara två. Det var lite trixit men efter typ 6 timmar var det klart. Sotarens provtryckningen gick utan problem.

Tycker det låter dyrt med 30 tkr för fixa skorsten + installation av kamin.

På vilket sätt skall du fixa skorstenen (rör eller bruk)?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Perfekt.. Det var det svaret jag ville ha.. :D :D :D

Dyrt ja.. det är det..

Det som ska fixas är
glidgjutning av rök kanal till öppna spisen 4500:-
Tätning (rör) av pannans rök kanal 7200:-
montering av braskassett 3500:-
Stabilisering av skorsten & fogning ovan tak 2500+ 2500:- (alt är att jag murar om skortenen ovan noc).
bortmontering av befintligt rör i pannans rök kanal (fd olja).
upptagning av ev stopp i rökkanalen till öpna spisen rök kanal 350:-/tim/man är EJ inkluderat i fast pris. (den är igenmurad pga den läckte mellan kanaleran :evil: )

Det fasta priset blev då 22.700 + moms.. =28375:- :oops:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

OK, de var ju en del som skulle göras...

Då blir 30 tkr inte så orimligt.

Har du väldigt taskig skorsten ovanför tak? Skulle det inte räcka att klä in den i plåt, möjligen att man puttsar den innan?

Men "stabilisering" låter ju som den skulle vara fallfärdig så det kanske är lika bra att göra det ordentligt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Nja.. den e inte så bra.. jag kan i stort sätt plocka ut tegelstenarna med händerna.. bruket är som socker utan vatten...

Så det är väll bara att bita i det sura äpplet o plocka ner den och sedan mura upp den igen...

jag var lite orolig att den skulle blåsa ner/bort när stormen gick över här.. men den klarade sig bra.. :? synd det kanske annars hade ju trygghansa stått för fiolerna :D :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar