viadrus

Här diskuteras allt kring vedeldning
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

viadrus

Inlägg av Jägarn »

Någon som känner till denna panna??otroliga priser vedlängder upp till 90cm(som jag personligen skulle tycka vara opraktiskt..dom har inte nämnt nåt om vedvolymen...har diskuterat med ett gjäng rörkrökare men ingen har nånsin instalerat nån av detta märket. http://www.lindquistheating.se/
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Verkningsgraden är väl bara 75%?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Tror knappast att den är så hög ens. Nej överförbränning är bara att glömma.
Om det nu ska bli straff avgift på gamla och ej miljögodkända ved pannor så är det ju ett geni drag att just köpa en sådan panna
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

jo jag hittar inte att den ska vara miljögodkänd någotstans
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Denna panna är inte miljögodkänd ock kommer inte att bli det heller.
Överförbränning JA. Man eldar rakt ut i skorstenen i denna panna,det enda som bromsar rökgaserna/värmen från veden är några gjutna kanter i pannans överdel innan värmen går rakt ut i skorstenen..
Verkningsgrad ca.60 till 70 %

Ingenting att rekomendera.

Ved Profilen.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

har varit och kikat på denna panna i drift, får säga att jag tyckte då det var en helt ok panna i förhållande till priset, sedan klingar ju gjutjärn lite extra bra=)

Skulle nog inte i dagsläget vilja investera i en sådan panna eftersom man kan få en bra underförbränningspanna till samma ~pris samt som ovanämnda så vore det inget genidrag ifall det blir straffskatt=(

var lite litet vedmagasin tror jag någon nämnt i tidigare trådar..

Övrigt så gillar jag sådana "gammla" pannor då jag tror att det inte är specielt mycket som kan krångla då det inte är någon elektronik osv..
dok får man väl hugga lite extra ved ifall man har ork till det=(
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

fisketorp skrev:har varit och kikat på denna panna i drift, får säga att jag tyckte då det var en helt ok panna i förhållande till priset, sedan klingar ju gjutjärn lite extra bra=)

Skulle nog inte i dagsläget vilja investera i en sådan panna eftersom man kan få en bra underförbränningspanna till samma ~pris samt som ovanämnda så vore det inget genidrag ifall det blir straffskatt=(

var lite litet vedmagasin tror jag någon nämnt i tidigare trådar..

Övrigt så gillar jag sådana "gammla" pannor då jag tror att det inte är specielt mycket som kan krångla då det inte är någon elektronik osv..
dok får man väl hugga lite extra ved ifall man har ork till det=(
Hej
Jag har också sett en sådan panna "Viadrus" installerad och när den eldas,
Ägaren som hade en sådan panna klagade över att det ryker in, det var i sej inte så konstigt med den muren en halvstenspipa med insatsrör i..
Rökgången svalde helt enkelt inte röken, "Viadrus är ingen vedpanna"
Kokspanna är det.
Men det går att elda ved i den, ett tips är att lägga in lite grövre ved i botten och lite klenare ved ovanpå att tända veden med.
Som ett stearinljus man tänder det ju inte i botten eller hur ???
utan i veken ovanpå!
Den ägaren till Viadrus pannan blev imponerad av att elda med den metoden ! sedan skall sekundärluften vara rejält öppen så blir det mindre eller nästan ingen tjära heller, bästa sättet är att braseldaen sådan panna,

En sådan gjutgärnspanna påstås hålla mer än 50år,
gammla götaverkens pannor finns i drift än i dag som är tillverkade sedan någon gång på 40 talets början.

MVH
Ruben.
Senast redigerad av Olle45 den sön 30 sep, 2007 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Bra pointering om hur man kan elda pannan på ett bra sätt..

som sotarmästaren sa "Ge mig vilken panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den ej skulle bli inärheten av miljögodkänd, en konst att elda pannor rätt"

Sedan finns det väl enklare samt svårare pannor att elda?

//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

fisketorp skrev:Bra pointering om hur man kan elda pannan på ett bra sätt..

som sotarmästaren sa "Ge mig vilken panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den ej skulle bli inärheten av miljögodkänd, en konst att elda pannor rätt"

Sedan finns det väl enklare samt svårare pannor att elda?

//Martin
Hej
Ett litet inlägg i debatten om miljöpannor eller miljövänliga,
Men en panna hur bra den än är!
hänger ju mycket på hur man eldar !!!

Testa eldaren för att kunna dela ut ett vedeldnings diplom som berättigar till att ha lov att elda med ved!! får ses som en kul sporre att elda rätt.
allt måste inte kosta pengar.

Det här med skatter hit o dit, hjälper inte miljön något , bara det att man måste jobba ihop mer pengar! och det gjör att miljön belastas negativt
som jag ser der har man inget vunnit till miljöns fördel!

Som jag ser det med det här forumet är det bra, för här kan vi dela med oss av erfarenheter vi inhämtar i våra försök till att elda ekonomiskt.

Här finns många med bra funderingar runt uppvärmningens konst

MVH
Ruben
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!(Din slutkläm) Jaa.....Mycket fint sagt olle 45...
Jag fick sån lust att bara att säga det........!



Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Sedan den 1 juli 2007 finns det krav på att vid ny instalation av en panna skall den vara miljögodkänd.
Det är alltså inte tillåtet att instalera en viadrus

Jag citerar Palte på ett annat forum

Palte skrev:Nu har jag sökt lite på http://www.boverket.se/templates/Page.a ... anguage=SV

står det

"Vad är ändrat?

Några av de väsentliga ändringarna i sak presenteras här.



Hygien, hälsa och miljö (avsnitt 6)



Den undre gränsen för reducering av luftflöden i bostäder har ändrats.

Solljuskravet har förtydligats.

Maxvärdet för golvtemperatur har sänkts.

Nytt krav i fuktavsnittet på att ett högsta tillåtna fukttillstånd inte får överskridas.

Fuktsäkerhetsprojektering som verifieringsmetod har förts in.

Kraven på uteluftsventilerade krypgrunder har blivit tydligare.

Nya krav för att minska risken för vattenskador.

Tätortsbegreppet för fastbränsleeldning har tagits bort. Samma krav gäller inom och utanför tätorten.

Ett nytt avsnitt om skydd mot skadedjur har tillkommit."



http://www.sp.se/sv/index/information/w ... fault.aspx



Står det lite om

Förbränningsanläggningar - lagstiftning, märkning
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
janus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 10:18
Ort: Malmköping

Vill ha tips om eldning och laddning av acktankar

Inlägg av janus »

Jag har en Viadrus sen några år tillbaka. Nu tänder jag som OLLE45 tipsade om. Det funkar kanon. Dessutom har jag gjort turbulatorer av spikband. Fick ner tempen från 350-400g till 200-250. Men jag tror jag kan effektivisera min eldning mer.
Jag har två acc 750l/st. Laddomat 21, 78 grader termostat, pumpen går på högsta farten, är det ok? Thermomatic shunt, där upptäckte jag ett vred häromdagen som är graderat 30-80grader. Står nu på 45, är det ok? Cirkpumpen går på lägsta fart. Jag har sett i andra trådar att man inte har termostater i rummen? Men det har jag. Jag har också innegivare med nattsänkning. Tycker returvattnet är lika varmt som utgående, känner med handen, kan knappt ta på rören. Det tar 3-4 tim att ladda accvolymen, från 40 i topp och 30 i botten till 95-100 i hela. Huset är i två plan totalt 150m2. Halvbra isolering.
Tacksam för tips
Janne glad amatör :P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ratten som är graderad 30-80° är en maxbegränsning av framledningstempen, Det är bra framför allt om du har golvvärme så inte man kör för hög temp dit...

Går det så kan du gott köra pumpen på lägre hastighet i laddomaten, Ju lägre ju bättre bara det inte kokar..

Testa att öppna alla termostater fullt o låt shuntstyrningen sköta innetempen, Om det blir för varmt i nått rum så stryp radiatorn där tills rätt temp infaller..
Blir det för kallt i hela huset men rätt där innegivaren sitter måste du strypa den radiatorn..
Stryp på avstängningen på returen, Under hatten finns avstängningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
janus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 10:18
Ort: Malmköping

Inlägg av janus »

Tack för snabbt svar, jag ska testa. Men avstängningen på returen sitter under hatten? Vad menar du?

janne
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

janus skrev:Tack för snabbt svar, jag ska testa. Men avstängningen på returen sitter under hatten? Vad menar du?

janne
Hej Janne

Inte sant. ingen tror att det går att elda ved med den tekniken.
Viadrus inte så dålig panna om den eldas rätt,
Skulle du vilja ha ännu lägre rökgastemperatur skulle en baffelplåt göra gott.

Angående elementet returen här brukar ha en inljusterings ventil så flödet går att begränsa. Skruva bort täck muttern under sitter ljusteringen.

Ett tips till Dragbegränsare hjälper också till att spara bränsle och sänker rökgastemperaturen.

MVH
Ruben
Skriv svar