Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Ved Profilen skrev: Varför räcker dina 2* 750 Liters tankar bara 30 timmar när det är runt nollan. Hur blir det då när det blir 20 grader kallt :?:

Vp....
Jag tycker att även du skall fundera på den saken.
Du hade ca: 30kWh mer än mig lagrat i dina tankar ändå räckte dom endast ca: 30timmar vid temperatur runt nollan.
Så även du verkar märka av detta fenomen att det är hög förbrukning runt noll strecket.
(allt enligt loggnigen 16/11-18/11)
Mvh kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jaa ! Jag skrev ju det att man inte kan jämföra olika system pga väder och vind. Jag ville ha en komentar från dig, det var därför jag ställde frågan, men andra svarade .
Sedan vet inte jag vad du har fått 30 kWh mer ifrån, när en 500 Liters tank kan lagra ungefär 30 kWh..

Vp..

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

1500*50 * 1,16 / 1000= 87kWh Mina tankar
1500 * 70 * 1,16 /1000 = 121kWh Din tankar
För du du laddade väl toppen på tanken över 100°C resten till drygt 95°C
Därav skrev jag CA 30kWh mer.

Så där har du dina 30kWh.

Nu ser du ju att med ditt resonemang så skulle även ett "perfekt system" ha bekymmer vid -20.

Jaja tyvärr är ju detta väldigt OT vi kan starta en annan tråd om förbrukning mm
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag förstår din uträkning , men det blir inte verklighet. Den verklighet som råder är att även titta på strålningsförluster / rörförluster / flöden ännu en gång vid i och urladdning etc..

En ny tråd kanske...

Vp..

Edit: Direktcitering borttagen. Kan det vara så svårt att undvika detta.?.?.?.? / Roli moderator
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Som ett litet tillägg till rubens eldnings skola så är det viktigt att göra precis som han skriver vid ilägg tunna pinnar i toppen på ilägget.
Om man lägger in grövre ved även i toppen på ilägget så blir det ofta att dom lägger sig som ett lock och bara kolar medan det brinner under dessa.
Det blir mycket svårare att undvika sot rik förbränning då.
Så lägg alltid riktigt tunna och torra ved klabbar i toppen på ilägget så att dom brinner först då brukar det brinna "lager" för "lager" sen med väldigt fin förbränning som följd.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Som ett litet tillägg till rubens eldnings skola så är det viktigt att göra precis som han skriver vid ilägg tunna pinnar i toppen på ilägget.
Om man lägger in grövre ved även i toppen på ilägget så blir det ofta att dom lägger sig som ett lock och bara kolar medan det brinner under dessa.
Det blir mycket svårare att undvika sot rik förbränning då.
Så lägg alltid riktigt tunna och torra ved klabbar i toppen på ilägget så att dom brinner först då brukar det brinna "lager" för "lager" sen med väldigt fin förbränning som följd.
Om man har en panna med omvändförbränning, blir det inte tvärt om då?
Dvs. Att den grövre veden förgasas bättre med glöd under :?: Samt en fläkt som förbränner förgasningen från ved magasinets översta del så att en bra förbränning sker i under delen på pannan :?:

Vp.....
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vedis har du svårt att läsa!!!! Läs för i Hel..te Roli´s inlägg ang direkt citering ovan ditt inlägg!
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Vedis har du svårt att läsa!!!! Läs för i Hel..te Roli´s inlägg ang direkt citering ovan ditt inlägg!
Jaa! Ibland är det svårt att förstå :D

Vp..
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Stackars Vedis :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Det är säkert därför trådens namn är Skola i att tända en ÖVERFÖRBRÄNNINGS PANNA/kamin.
Så tanken med att starta en sådan tråd måste vara att vi skall diskutera underförbrännings pannor eller någon annan sort av pannor.

För dom som har en överförbrännings panna som nu tråden handlar om är det ju inte särskilt lärorikt att få veta att det blir tvärt om med en sådan panna som du har, jag kan tänka mig att dom har bra mycket mer hjälp av det jag just skrev.

Det som är mest tragiskt är att du säger att överförbrännings pannor skall man inte elda ved i.
Kan det vara så att du inte har kunskap nog om dessa pannor så att du inte klarar av att få till samma fina resultat som vi lyckas med tackvare ruben därav så kallar du dom för dåliga.

Jag skall bygga om lite till sen skall du få rökgas analysen du efterfrågade.
Men innan dess så måste jag även börja elda veden som jag vet är helt torr den jag har nu är för fuktig.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag borde inte skriva detta , men jag gör det ändå.
Enligt BBR Får man inte ens elda denna panna med dagens stränga miljökrav.

Vp..
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Nej det må vara hänt att dom tycker det.
Det här borde jag definitivt inte skiva men alla dessa miljö tester som blir gjorda är ju kanske inte alltid som verkligheten är hur många pannor tror du är helt hundra inställda och eldas med perfekt ved.
För när dom vart miljö godkända var dom ju perfekt inställda eldades med perfekt ved med drag och allt annat inställt som tillverkaren ville.
Så frågan är ju då släpper verkligen en väl justerad överförbrännings panna som eldas med torr ved ut mera skit än en med omvändförbränning som är pissigt inställd och kanske inte har riktigt torr ved.
Sen så hur många byter keramiken när den har gått sönder pannan går ju att elda med ändå men vad händer med dels effektivitet och miljö då.
Som du ser så finns det ju mer saker än ett prov resultat från sp att ta hänsyn till.
Räddnings verket har gjort egna tester på detta med alla olika sorters pannor och dessa pannor var inte perfekt justerade kommit fram till helt andra slutsatser än dessa miljö tester från sp skall se om jag hittar tråden på byggahus om det igen.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Wodda skrev:Vedis har du svårt att läsa!!!! Läs för i Hel..te Roli´s inlägg ang direkt citering ovan ditt inlägg!
Det vore kanske viktigare att moderatorerna lade mer tid på att ta bort spydigheter istället för att alltid jaga citat. Vissa verkar få vräka ur sig hur mycket skit och agg som helst.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Jag undrar varför ni som provar olika typer av pannor har förutfattade meningar om att pannor skall se ut på ett vist sätt.
Är det inte något av intresse om hur mycket ved olika pannor behöver förbruka för att avge en viss värme mängd ?

Vet att olika förbrännings konstruktioner genererar olika mycket värme ur veden,

Lite om mina miljö tankar....
Är det inte skillnad om ett ved anlägg kan minska vedförbrukningen med
38 till 50% och ändå hålla samma värme komfort.

Denna sänkning med en typ överförbrännings panna jämfört med underförbrännings panna.

Att förbruka mindre mängd ved med miljö riktig förbränning måste väl
ändå vara en ren miljövinst ?

Vet också att en överförbränningspanna är på väg att miljögodkännas inom EU.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar