Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldn

Inlägg av Doc »

Angående Economen och med risk för OT. Pannan är ju numera utslängd, vill dock ändå ger några reflektioner.
Helt rätt att det är sannolikt ett syreöverskott som dödar pannan. Problemet hur man skall undvika den med den givna konstruktionen. Nyinstallerad/ respektive nysotad till en omfattning av det som överstiger skötselinstruktionen är det inga problem. På den pannan kan/kunde man inte reglera effekten, endast matningen gick att ställa om. Dragbegränsare fanns hos mig.
Det enda som man skulle kunna göra som kund/installtör vore att låta den gå fet genom att öka matningen.

Problemet är dock hur förbränningszonen blir i förhållande till omgivande material och vid olika vanliga situationer i brännkammaren med sothögar, damm osv.
I den bästa av situationen ligger glödbädden i botten på rostret får en lagom mängd primärluft underifrån med relativ syrebrist och låg temperatur, dessa förbränningsgaser stiger uppåt och möter en mantel av syrerik luft som blåses in genom manteln i brännkammaren, även i den situationen ingen fara då syret här inte möter något bränsle. Blandningen sker i zonen ovanför det hela och en närmast perfekt förbränning sker i keramikröret som tål ju en del värme. I teorin perfekta förhållanden och det fungerar mycket bra så länge allt fungerar!
Problemen börjar när det blir små sothögar eller några av sekundärlufthålen täpps igen vilket ofrånkomligen sker i verkligheten. Nästa problem finns vid otätheten som uppstår där inmatningsröret går igenom sekundärluftmanteln, det är här de första lokala överhettningar sker när mycket syre och bränsle möts. När det väl har börjat utvidgas otätheten och svetslågan växer. Den räcker sedan för att till med spränga keramiken.
Mina tankar hur detta skulle kunna undvikas? 1. Förlänga avståndet från syrefattig/"kall" primärförbränningszon i den zonen bör rimligen bränslematningen sker. Temperaturövervaka och styra temperaturen i denna zon med hjälp av matningen. Ruben har säkert ett förslag på lämplig temperatur (850°?) i den zonen borde man klara sig med temperaturfast rostfritt, eller bäst gjutjärn. Risk för koksbildning i denna zon finns. En bit ovanför detta sekundärluftzon för slutförbränning, här tror jag att keramik är ett måste.
Viessmann pannan som liknar economen i konstruktionsprincip har ju gått över till keramik i brännkammaren och gjutjärn roster. Vore intressant att veta hur denna konstruktion fungerar i längden.
Hade man kunnat rädda Economen? Kanske med ett fortsatt satsning på utveckling. En termiskt övervakning av området kring inmatningsröret hade kunnat skvallra om problem på gång, men det hade ändå varit svårt att få tät igen. När väl bakbrandslarm löser ut som det gjorde för många är haveriet redan ett faktum.
Till de ägare av fortfarande levande Econom pannor kan jag bara rekommendera att noggrant hålla rent sekundärlufthålen (1ggr i månaden) och tät kring inmatningsröret pannkitt?

Blev väldigt OT när det gäller vedeldningen, är dock ett bra exempel på ett misslyckat försök att tämja elden.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Driftig
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 17 maj, 2012 14:28

Re: Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldn

Inlägg av Driftig »

Hej alla!
Är det någon som har lyckats att konvertera en dubbelpanna med en keramikinsats, för att få bättre förbränning? Alltså vid vedeldning när man låter gaserna passera båda eldstäderna, i det hät fallet en Erylpanna.

Sen var det en sak till, något gammalt inlägg jag läste, om verkningsgrad. ”En normal villa förbrukar ungefär i snitt ca 3 till 4 Kw på vintern”. Att det ska vara litet k och stort W? Jo, det ska det vara, som många också påpekade. Men det är ju en struntsak egentligen, ett obetydligt fel. Däremot blir det fel om man inte kan hålla reda på skillnaden mellan effekt (kraft) kW och arbete kWh (energi som förbrukats under en tid). Och det är det inte alla som kan, ens på Energimyndigheten, där kan de förbruka hästkrafter! En bil har en ju en effekt på 100 hk oavsett den står still eller går för full. Så att om en villa har en panna på 30 kW och förbrukar 3 kW på vintern så är det fel att den skulle ta slut på 10 år! Man ska säga att den har ett genomsnittligt effektuttag på vintern av 3-4 kW, för ordningen skull.

Driftig
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldn

Inlägg av Eldvin »

Finns två sett,,En vedförugn,Typ Kenjon å lite bafflar.Eller så ger du Pannan sin sissta vila.
Skriv svar