Laddomat?

Här diskuteras allt kring vedeldning
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Laddomat?

Inlägg av danei »

Att köra laddpumpen tills pannan är 50grader låter inte optimalt. En rökgastermotat borde vara ställd i närheten av 90.
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Laddomat?

Inlägg av pigan »

Jag hade helt klart satsat på att styra laddomaten via panntemperaturen. Har nyligen själv fått en laddomat installerad på en ny panna och den styrs via rökgaserna, 120 grader, men den har kokat då rökgaserna legat under detta. Inte kul, så jag tror vi ska ändra till styrning via panntempen.
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Laddomat?

Inlägg av fastmoving600 »

Trots allt så är det bäst att styra laddomaten via rökgastermostat.
Har ett par ggr sett vad som händer när laddomaten inte stängts av när pannan brunnit ut,
tempen i acktankarna sjunker från 85-70grader på 3h istället för på 12h...
I mitt fall berodde det på att jag glömt vrida upp rökgastermostaten efter jag tänt i pannan. Styr rökgasfläkt o laddomat via samma termostat, men ska bygga om det.

Styra via panntemp blir samma sak, även om du eldar upp tankarna till 95grader så kommer de kylas ut pga tempen i pannan kommer att vara samma som i tankarna tills termostaten i laddomaten stänger igen.

Pigan: 120grader? Låga rökgaser tycker jag det låter som. Jag ligger på 200-230grader. vedex 1000.
Hursom så borde du kunna ställa ned tempen på termostaten så laddomaten går hela brinntiden.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Laddomat?

Inlägg av danei »

Ställ termostaten på 100° så kan den inte koka för att pumpen inte går.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Laddomat?

Inlägg av Jonas O »

Har rökrörstermostat jag med, startar runt 100°C sådär.

(ligger på 200-225°C i rökgaserna normalt)

Funkar kanon!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
pigan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 14:14

Re: Laddomat?

Inlägg av pigan »

fastmoving, har slitit ut turbolatorerna nu så de ligger högre nu.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Laddomat?

Inlägg av apersson850 »

fastmoving600 skrev:I mitt fall berodde det på att jag glömt vrida upp rökgastermostaten efter jag tänt i pannan. Styr rökgasfläkt o laddomat via samma termostat, men ska bygga om det.
Så var det från början på min Atmos DC 35 SF också.
Ser inget fel i att det är samma termostat, men det där med att man ska springa och vrida tillbaka termostaten till driftläge efter det att man tänt är ju värdelöst. Det går ju inte att stoppa i och tända på det sista man gör innan man går och lägger sig, eller innan man ska köra iväg någonstans.

Så jag installerade startknapp och ett relä som kopplar förbi rökgastermostaten i en timme. Normalt sett är temperaturen uppe innan dess, så att fläkt och laddomat går på grund av det istället. Det brinner mer än en timme, så tiden hinner gå ut innan veden brunnit ut. Och om exempelvis brasan slocknade utan att någonsin ta sig ordentligt, då står inte fläkt och pump och snurrar tills man återvänder till pannrummet.

På så sätt behöver man inte olika termostater till pump och fläkt, men får ändå smidigheten att inte behöva mixtra en extra gång efter tändning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar