Laddomat?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ahlberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 29 aug, 2008 22:33
Ort: Borås

Laddomat?

Inlägg av Ahlberg »

Har nyligen fått min acctank installerad och en Laddomat 21,har ständig spänning till laddomaten nu,och funderar på om detta är rätt?kan man bara ha en laddomat inkopplad eller måste man ha en rökgastermostat eller liknande?

Mvh:Niklas
Focus PE-20,Iwabo S1,Laddomat 21,500l Ackumulatortank(Effecta),Thermomatic ERA 10,
ekontroll TK1F,skorsten med schamott tegel.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Om jag förstår dig rätt går pumpen dygnet runt eller så länge pannan är påslagen i varje fall eller?
Någonting bör starta och stänga, om det är pannan eller en Rökgastermostat som ska göra detta spelar nog ingen större roll men viktigt är att den endast går när man eldar/bränner.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Bäst är att styra pumpen via en rökgastermostat.
Näst bäst är att låta den gå när pannan är igång, oavsett temperaturen.
Sämst är att låta den gå alltid.

Du kyler pannan i onödan och dessutom eliminerar du Laddomatens möjlighet till att självcirkulera ut den överskottsvärme som kan finnas efter eldning. Om du pumpar hela tiden lär du snarare kyla bort den i pumpslingan än få in den i tanken.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ahlberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 29 aug, 2008 22:33
Ort: Borås

Inlägg av Ahlberg »

Nu så går pumpen på laddomaten dygnet runt,misstänkte att de inte va riktigt rätt.Får införskaffa mig en rökgastermostat då jag inte har ngt som kan styra den från pannan.Såg på termoventilers hemsida att de fanns en rökgastermostat upp till 300c och en annan upp till 500c vilken bör man välja?
Focus PE-20,Iwabo S1,Laddomat 21,500l Ackumulatortank(Effecta),Thermomatic ERA 10,
ekontroll TK1F,skorsten med schamott tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag har testat en del och kommit till lite slutsatser (min anläggning alltså)

1- Pumphastighet- 1 räcker inte.

2- Pumphastighet 2 eller 3- ingen skillnad med 2 eller 3.

3- Pumpstyrning via rökgastemp- pumpen stannar då eldningen är klar, och pannan är fortfarande 90-100°C. Actank i toppen ca 8-10°C lägre.

4- Pumpstyrning via panntemperatur- Pumpen går tills pannan kommit ner till ca 75° C. Termostaten i Laddomaten på 78°C har stängt cirkulationen mellan tank och panna.

5- Backventil för självcirkulation- Självcirkulation innebär att pannan håller samma temp som acktanken i topp. OBS det här händer hos mig med min lite suspekta rördragning mellan panna och tank. Rören från panna/laddomat går upp till taket och ca 12 m bort så går de ner och ansluts mot acktank.

6- Spärrad backventil- Då pannan kommit ner till ca 75°C och laddomatens pump stoppat, sjunker pannans temp sakta tills nästa eldning startar.

Resultat med spärrad backventil och pumpstyrning via panntemp =
1- Längre intervall mellan eldningarna
2- Pannans genomströmningsförluster minskar pga lägre panntemp (mellan eldningarna)

Jag säger som somliga andra: Min anläggning är perfekt! :wink: :wink: :wink:

Skojar så klart, alla anläggningar är unika med olika förutsättningar och kräver lite specialpyssel för att bli så effektiva som möjligt.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Själv kör jag både Rökgastermostat och säkerhetstermostat (90°C max pann temp).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ahlberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 29 aug, 2008 22:33
Ort: Borås

Inlägg av Ahlberg »

Funderade på en grej idag..har ju termostat som styr pellets brännaren på pannan,men den fungerar ju tvärt om när brännanen skall starta och stanna,så de innebär ju att om jag skulle koppla mot den så går ju laddomaten helt fel dvs pumpen startar när den igentligen ska va stängd och vice versa...är ju ingen el guru men de kanske går att vända arbetsområde på termostaten eller modifera den så att den skulle funka ihop med laddomaten?
Focus PE-20,Iwabo S1,Laddomat 21,500l Ackumulatortank(Effecta),Thermomatic ERA 10,
ekontroll TK1F,skorsten med schamott tegel.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om termostaten inte har växlande kontakt kan man ju alltid sätt dit ett extra relä.
Säger jag, som nog får anses vara elguru.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ahlberg skrev:Funderade på en grej idag..har ju termostat som styr pellets brännaren på pannan,men den fungerar ju tvärt om när brännanen skall starta och stanna,så de innebär ju att om jag skulle koppla mot den så går ju laddomaten helt fel dvs pumpen startar när den igentligen ska va stängd och vice versa...är ju ingen el guru men de kanske går att vända arbetsområde på termostaten eller modifera den så att den skulle funka ihop med laddomaten?
Eldar du mot acktank med pellets så ska brännarens termostat sitta på tanken men brännarens överhettningsskydd ska va i pannan..
Laddomaten kan/ska du ha kopplad till tempgivare på pannan om inte uttag för denna finns på brännaren så brännaren styr laddomaten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ahlberg
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 29 aug, 2008 22:33
Ort: Borås

Inlägg av Ahlberg »

André skrev: Eldar du mot acktank med pellets så ska brännarens termostat sitta på tanken men brännarens överhettningsskydd ska va i pannan..
Laddomaten kan/ska du ha kopplad till tempgivare på pannan om inte uttag för denna finns på brännaren så brännaren styr laddomaten..
Eldar bara med ved nu,men funderade på om jag kunde sätta ett relä som apersson850 skrev.Men samtidigt dumt att ändra den termostaten till brännaren då jag vill kunna köra pellets med?kanske smidigare att sätta en rökgastermostat till laddomaten?men funkar den ihop med pellets med?eller måste jag ha två olika styrningar till laddomaten?
Focus PE-20,Iwabo S1,Laddomat 21,500l Ackumulatortank(Effecta),Thermomatic ERA 10,
ekontroll TK1F,skorsten med schamott tegel.
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

Vi tillverkar en ladd- och brännarstyrning som sköter laddning vid både ved- och pelletseldning (TK1F). Den har även inbyggd brännarstyrning från tanken. Ska lägga ut info under "Marknadsföring & Erbjudanden" nu.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Ahlberg skrev: en rökgastermostat upp till 300c och en annan upp till 500c vilken bör man välja?
Välj 500 kkk an bli vart ibland när man eldar ved...
Och så kan du skruva fast den på utsidan av rökröret med en metallklamma.... så håller den bättre.... tex om du skulle glömma spjället öppet lite för länge
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ahlberg skrev:Eldar bara med ved nu,men funderade på om jag kunde sätta ett relä som apersson850 skrev.Men samtidigt dumt att ändra den termostaten till brännaren då jag vill kunna köra pellets med?
I så fall är det ju bara till att ha en omkopplare som väljer vad det är som ska styra, och så ställer du om den efter vilket sorts bränsle du använder för dagen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

har själv installerat en rökgastermostat på laddomatkabel ut från vedpannan.
funkar suveränt, du får själv justera in den så det blir lämplig avslagstemp.
runt 30 grader rökgas för mig (55 grader pannvatten).

tempbulben moteras på utsidan rökrör med skruv och klamma (följer med termostaten).

denna har jag:

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 736380.839

en sådan här borde alla med pannvattenstyrning av laddomat ha.
annars går laddomat för länge.
tillslag sker förvisso tidigare om man inte kopplar pannvattentermostaten i serie med rökgashistorien men det är kort tid innan pannvattnet blivit varmt i en modern vedpanna.

min pannvattentempgivare i atmospannan pajade, blev både billigare och bättre med separat rökgastemptermostat.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Re: Laddomat?

Inlägg av apersson850 »

Att tillslag sker tidigare är inget fel. Den termiska ventilen i Laddomaten skickar bara tillbaks vattnet till pannan igen, innan det kommit upp till rätt temperatur.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar