Energivärde ??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Energivärde ??

Inlägg av NordiCs »

Ska börja elda med ved så fort sotaren har varit här och besiktigat skorstenen.
Det jag nu funderar på är hur mycket ved jag skall göra klart till nästa vinter.....
I och med att huset är nybyggt så har husleverantören gjort en beräkning på ca. årlig effekt förbr. (ligger lite för högt för jag skall tro på den, har väl räknat på en riktig kall vinter)

Vet någon hur mycket energivärdet är på t.ex. 1kbm staplad gran/tall ??

Eller är det bara att fälla och klyva så mycket man kan och hoppas på att man har gjort tillräckligt ???

Kanske lite som frågan om hur långt ett snöre är men frågar man inte så lär man sig inte.... :)
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Jag har samma fundering. Men vet i alla fall att jag gjort av med
ca 3-3,5 m3 Olja/år, med en kass verkningsgrad.

Man ska räkna med ca 1000-1300kWh/ m3 staplad ved.

Svårt att veta hur mycket man behöver, jag får ca 15m3 staplat idag
Och kommer köpa 15 till, så 30m3 tänkte jag ta hem.

Sen visar alla sidor på nätet olika, tex Baxi-ackmall säger att 22m3
skulle räcka/år, verkar lite väl lågt.

Så beräknar dem tex 25000kWh i värme borde du ta hem 25m3 staplat.

I värsta fall om veden tar slut i Mars finns det många som säljer fläkt-torkad ved för 300-400Kr m3/själpt
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag köper hellre lite för mycket ved. Det är inte så värst besvärligt att ha lite över, men det kan vara knepigt och dyrt att försöka få tag på torr ved i mars.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Nybyggt hus? Ja då skall du inte göra av med mer än jag (byggår 1990 140m²)
Är huset ännu inte färdigt (dvs solfångare saknas) får du väl lägga på ett par m³ för tappvarmvatten på sommaren.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Ok, kollade på ritningarna och fick fram att på mina 260 m2(varav ca.80m2 är biutrymmen som garage, pannrum mm.) är det beräknat ca. 11,7 kW.
Har en Telluspanna (verkningsgrad 91%) med 1500 L(+120l vv) ack-tankar
Lite höfträknat så borde det väl bli ca. 25000 kWh per år (är inget mattesnille) och isåfall borde det ju räcka med 25m3.
Men för att vara säker så fixar jag 35 m3.

Tyvär har jag inte solfångare än, men det är förberett med solslinga i tankarna, så det kommer att komma i framtiden. Det är även förberett för Pelletsbrännare, men det kommer troligen vara ett komplement till Veden. Men enbart så länge som jag kan få veden gratis. :)
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

11,7 kW kan ju inte vara en kontinuerlig effekt hela uppvärmningssäsongen? Det är ju... jättemycket. Min kåk klarar sig på 9kW 8h per dygn (natt-taxa) då det är -10°C, dvs 72kWh per vinterdygn, eller 3kWkontinuerligt om jag skulle få för mig att köra elpatronen någon längre tid.
Min barack är på intet vis något bygnadstekniskt märkvärdig, och sedan 1990 måste väl byggnadstekniken ha gått framåt???

Men hugg så mycket du orkar. Veden står sig ju flera år! 35m³ gjorde farsan av med i en kombipanna på 80-talet i ett 250m² artonhundratalshus. Han bara fnissar när han ser mitt årsförråd!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

NordiCs har tellus pannan 91% verknings grad med ved?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Andreas Hansson skrev:NordiCs har tellus pannan 91% verknings grad med ved?
1% av 35m³ = 350 liter ved mer eller mindre!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jaha :?:

85% står det på tellus hemsida.

6% av 35m³ = 2100 liter ved mer eller mindre! :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Andreas Hansson skrev:Jaha :?:

85% står det på tellus hemsida.

6% av 35m³ = 2100 liter ved mer eller mindre! :wink:
Sorry, blandade ihop det med en av Pelletsbrännarna jag tittat på, du har helt rätt, den har 85%
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Anders G skrev:11,7 kW kan ju inte vara en kontinuerlig effekt hela uppvärmningssäsongen? Det är ju... jättemycket. Min kåk klarar sig på 9kW 8h per dygn (natt-taxa) då det är -10°C, dvs 72kWh per vinterdygn, eller 3kWkontinuerligt om jag skulle få för mig att köra elpatronen någon längre tid.
Min barack är på intet vis något bygnadstekniskt märkvärdig, och sedan 1990 måste väl byggnadstekniken ha gått framåt???

Men hugg så mycket du orkar. Veden står sig ju flera år! 35m³ gjorde farsan av med i en kombipanna på 80-talet i ett 250m² artonhundratalshus. Han bara fnissar när han ser mitt årsförråd!
Som sagt, det är troligen bara max effekten som de har beräknat vid en riktigt kall vinterdag (-25°).
Skulle inte förvåna mig om jag kommer ner i mindre än hälften, men hellre ha för mycket ved än för lite, inge kul att helt plötsligt behöva köpa in torkad ved mitt i vintern.
Och som sagt, rätt förvarat så klarar det sig några år... 8)
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Skriv svar