Tips på ny vedklyv

Här diskuteras allt kring vedeldning
BSOD
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 aug, 2008 18:30
Ort: Västerås

Tips på ny vedklyv

Inlägg av BSOD »

Hej!

Är på jakt efter en ny vedklyv, behöver lite råd och tips på tillverkare m.m.

I princip prioriterar jag kvalitet före pris.

Mina krav:
-7ton tryck minst (gärna mer)
-50cm ved.
-Snabb klyvning!
-konstruerad utan special/integrerade komponenter (t.ex. kolv inbyggd i balk, specialventiler etc). Går något sönder ska man kunna byta delen mot en ny från i princip valfri leverantör.
-automatisk återgång av kolven (ej m.h.a. fjäderkraft).

Just nu står jag och velar mellan följande leverantörer faxes, bala agri, PW-klyven, trejon (woodmax), Hammars. Har ni bra erfarenheter av dessa?

Jag förbrukar ca 20m3/år ved per år, nån billig, långsam variant av klyv från rusta/bauhaus/biltema håller därför inte i längden.

Tacksam för svar!
Kombipanna Egor m. oljebrännare(!) Bentone.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Jag köpte en från Kellfri.8 tons tryckkraft tar upp till en meter ved,fungerar kalas.Håller med dej,en dinkitoyklyv från rusta mf funkar ej!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vi har en från Hammars och den har fungerat bra i typ 15 år.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Inlägg av MrMerkel »

Vi har en trejon vedklyv fungerar kanon och så smart system med att att kunna höja och sänka den ena klyven .

Har alldrig krånglat och jag klyver ved till två hus och den är minst 10år gammal förmodligen mer samt att dom gjort några små ändringar till det bättre nu på den nyaste modellen.
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Bala agri! Funkar fint rejäl o enkel 2st farter,7 o 11ton tryckkraft.. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
BSOD
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 aug, 2008 18:30
Ort: Västerås

Inlägg av BSOD »

Tack för alla svar!

Det verkar som att om jag håller mig till de märkena som jag sållat fram, så gör jag ett gott val.

lennart wiklund; ungefär hur många m3 har du hinnt klyva med kellfri-klyven? Läste om kellfri på diverse forum; många som haft problem med produkter i allmänhet från kellfri, allt ifrån balkar som är för klena, till bultar som går av (nån hobby-ingenjör som valt bultar med 4.8-kvalitet :( )

Intressant att ingen av er nämnde Faxes klyvar, jag trodde de hade en rätt stor andel av "upper-end"-klyvmarknaden.

Jag satt och jämförde bala-agris 110cm-klyv med hammars 100cm-klyv, men jag tycker att det är något konstigt med prestandasiffrorna.

Båda är utrustade med en 5.5hk-motor, men bala-agris klyv går snabbare (6sek jämfört med 7.9sek) och är starkare (7ton jämfört med 6.2 ton). Nån som har nån teori som kan förklara detta? - rent logiskt borde det ju vara så att den som är starkast, borde vara långsammast...

Finns det någon nackdel (förutom priset) med att införskaffa en klyv för 100-cm-ved och bara använda den för 50cm bitar? Har sett att 100cm-klyvarna verkar vara både starkare och snabbare jämfört med 50cm-klyvarna.

/bsod
Kombipanna Egor m. oljebrännare(!) Bentone.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

En 100cm klyv tar kanske mer plats o förvara? Är kanske tyngre att flytta på?Bala agrin har uppsamlingsbord oxå,man slipper böjja sig ner o plocka upp varända ved trä... :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Och vad kostar dessa härliga prylar?

Förbrukar inte fullt så mycket eftersom jag eldar med pellets. Eldar även i en Cronspis och en kamin därför använder jag en hel del ved också......men har snålat och köpt något skit från varuhusen!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Har för mig ja gav en 15-16 tusen för min Bala agri,för en 5år sen,inklusive moms.Då ingick fyr o sex klyv,drag till att transportera den,2x25m elkabel. :) Det går att ställa kolvstången så att den inte går tillbaks hela vägen,om man vill klyva kortare längder.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Tony41
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 okt, 2007 20:39
Ort: Åmål
Kontakt:

Inlägg av Tony41 »

Jag köpte en Nema 50 cm med 4 kW motor (specialbeställning)och uppsamlingsbord för ett tag sedan, är mkt nöjd med den. Man får dock se till att inte kapa veden längre än 53 cm. :)
kostade 9400 +moms ink 4skärskniv.
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
TRX850
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 10 feb, 2009 08:43
Ort: Törnevik

Inlägg av TRX850 »

Hej, har en Bala Agri EP50. Stark, stadig har aldrig strulat. Köpte den och en vedkap för 7(?) år sedan tillsammans med en granne. Ca 20000 för båda på Granngården. Har just satt in en pelletsbrännare då pannan och tankarna inte orkade hålla huset varmt efter att vi byggt till. Det kommer eldas en del ved under höst o vår, det ligger 30kubik och skräpar... :roll:
CTC V25 FK, 2kbm acc, TBmini med veckoförråd, 150kvm bost + 90 kvm biyta, allt i gammalt dragigt hus
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Såg i en villatidning om ett erbjudande på "Moraklyven", ser ju stadig ut, verkar vara lite som en Faxe, är det någon som har någon erfarenhet av Moraklyven?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

BSOD skrev:Tack för alla svar!

Det verkar som att om jag håller mig till de märkena som jag sållat fram, så gör jag ett gott val.

lennart wiklund; ungefär hur många m3 har du hinnt klyva med kellfri-klyven? Läste om kellfri på diverse forum; många som haft problem med produkter i allmänhet från kellfri, allt ifrån balkar som är för klena, till bultar som går av (nån hobby-ingenjör som valt bultar med 4.8-kvalitet :( )

Intressant att ingen av er nämnde Faxes klyvar, jag trodde de hade en rätt stor andel av "upper-end"-klyvmarknaden.

Jag satt och jämförde bala-agris 110cm-klyv med hammars 100cm-klyv, men jag tycker att det är något konstigt med prestandasiffrorna.

Båda är utrustade med en 5.5hk-motor, men bala-agris klyv går snabbare (6sek jämfört med 7.9sek) och är starkare (7ton jämfört med 6.2 ton). Nån som har nån teori som kan förklara detta? - rent logiskt borde det ju vara så att den som är starkast, borde vara långsammast...

Finns det någon nackdel (förutom priset) med att införskaffa en klyv för 100-cm-ved och bara använda den för 50cm bitar? Har sett att 100cm-klyvarna verkar vara både starkare och snabbare jämfört med 50cm-klyvarna.

/bsod
Har väl klyvit ca 10 latbilstravar med denna nu.fungerar kalasbra fortfarande.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har själv en äldre modell av Bala agri´s ep 110 (enspaks :lol: ). Den är helt grym, i vissa fall när man slängt på en riktig knota (läs sjukt stor) så räcker inte snabb läget. Då är det bara att backa lite på handtaget så att den stora kraften tar i och vips så är knotan spräckt eller kanske mer sprängd än spräckt.
Om man som jag tar allt man får tag i när det gäller ved så är det ofta rätt stora pjäser som folk vill bli av med. Det är sällan man får tag i den raka & perfekta 20-30cmØ veden. I dessa fall känns det skönt att ha det riktiga kraft läget när bitarna(asen) är uppemot 60-70cmØ. Jag har aldrig behövt stå och bråka med någon bit som fastnat för att den är tjurig,seg eller våt.
Känns som att maskinen fullkomligt skiter i vad man lägger dit :) .
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Håller helt med om Bala Agrin,Ja brukar få ta hand om o klyva rätt grovt gammalt timmer som inte går in i grannens traktor monterade flisstugg.Då är det skönt att ha en klyv som både går snabbt o orkar lite. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar