Tips på ny vedklyv

Här diskuteras allt kring vedeldning
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

På dom kriterierna hade jag tveklöst valt Faxes Elh500. Den är snabb och tillförlitlig och kostar mindre än Bala och Moraklyven. Alla nämnda tror jag dock är fullgoda alternativ.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Jag tyckte att priserna var alldeles för höga på klyvarna så jag byggde en egen. Kanske lite överdimensionerad men den har inte sagt ifrån en enda gång. Och "ganska" snabb också. Dock så har min hemmasvetsade kniv strykt med en gång men det gick snabbt att svetsa dit igen. (6-delskniv)
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

Har man inte komponenterna som behövs kan det väl inte bli så mycket billigare att bygga klyven själv. Bara motor, pump, ventil, kolv kostar ju nästan som en färdig vedklyv. Och då tillkommer ju en hel del prylar samt många timmar framför svetsen. Har du räknat ihop vad dina delar skulle kostat inkl. material?
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Tror jag landade på ca 4000:- för ventil, slangar o filter. Som du säger så blir det dyrt om man inte har delar liggandes. I mitt fall så fick jag motor, pump, kolv + mtrl gratis.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hammars har bygg själv kitt.
http://www.hammars.com/Ovrigt/GorDetSjalv.htm
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

Precis som jag kommit fram till tidigare.
Det "kittet" från Hammars var dessutom långt dyrare än jag befarade (6800:- ex moms). Och efter det kittet saknas det ju som bekant rätt mycket innan man har en färdig vedklyv!
Faxes tar t.ex. 8800:- ex moms för sin Elh500 och då är den komplett.
Dubbelpannan
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 15:20

Inlägg av Dubbelpannan »

Jag är mycket nöjd med min Faxesklyv. Den har gått helt felfritt i tre år, och ärvs nog av sönerna om många år :)

Jag impulsköpte en extra horisontell klyvkniv till min Faxes500-klyv på rea på Jula idag. Jag tänkte prova att svetsa på fyra hemmagjorda 45-gradersknivar på den. I teorin får man då 8 st vedträn i samma klyvning, dvs arbetet borde gå dubbelt så fort... :shock:

Den lösa kniven på Faxen har ett rör som passar över ett rundstål bakom huvudkniven, och den lösa kniven är vändbar för två olika höjder (klampdiametrar) pga rörbitens utskjut på ena sidan kniven. Frågan är hur man bäst placerar de fyra extra knivarna? Jag tänker prova att sätta dem strax bakom den horisontella eggen, och förutom att de sitter i 45 graders vinkel, tänker jag att det borde vara smart om de dessutom är vinklade MOT klyvriktningen med, säg 10-15 grader, så att inte vedbitarna glider utåt innan de spräckts här...?

Någon som har en stjärnklyv, som vet hur knivarna sitter?

Jag har mestadels glasbjörk och asp, som spräcker isär omedelbart, så det borde klyven orka. Dessutom sker ju klyvningen i tre steg, strax efter varandra. Vresved kör jag ju i värsta fall med enkelkniv.
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

Det var en intressant tanke med 8 klyvskniven. Jag har kört länge med 4 kniven på min Faxes 500 klyv och är också helnöjd. Maskinen är ju så stark, så borde det ju gå fungera även med en sån kniv. Får du plats med tillräckliga svetsar för att hålla de extra knivarna på plats? Skriv gärna hur det går med expterimentet.
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

"Dubbelpannan": Hur gick det med experimentet med 8-delars kniven till Faxes klyven?
Dubbelpannan
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 15:20

Inlägg av Dubbelpannan »

Det gick finfint, se bilder! :D
Arbetet går hejdlöst mycket snabbare, jag uppskattar till 4 gånger snabbare, eftersom jag oftast slipper ta om klyvningen av de tidigare allför stora fjärdedelarna.
Bild
De extra knivarna ser mysko placerad ut på bilden, men sitter alltså med 45 graders vinkel från den horisontala klyven. De lutar också ca 15 grader MOT klyvriktningen, så att veden inte glider utåt. Det finns även en liten släppvinkel koniskt sett från en punkt en bit framför kniven, för att veden inte ska nypa.

Bild
Så här smidigt går det. Jag provade på skoj med en riktigt kvistig björkkubbe, och då släppte en svets... Undviker man dem går det utom förväntan bra! Faxen är urstark :D
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

En liten fråga då jag letar efter vedklyv och sprang på den här:

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/t ... medium=pcs

Kan det vara något att ha? Är den för klen för att klara 1m-ved? Är det för jobbigt att ställa veden upp?
Det skiljer väldigt mycket i pris på denna och en traditionell, horisontell klyv...för 1m-ved alltså.
Såg även en sådan klyv fast bensindriven någonstans.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

Tack för bilderna! Det var ett snygg lösning. Den extra släppvinkeln? Menar du att kniven är tunnare i baktill än i den främre vassa delen?
Det låter isåfall finurligt, men det kanske inte behövs? Jag blir riktigt sugen att bygga något liknande.
Jotte
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 dec, 2010 10:21

Inlägg av Jotte »

Hade inte vågat satsa 6500:- på Al-ko's vertikala klyv. Måste än en gång ge rekommendatinoen att satsa på en Faxes klyv. De där varuhusklyvarna är inget att satsa på om man vill klyva ved mer än en säsong.
Skriv svar