Driftproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

ojj. skrev visst fel .. det var ju inte Ts som hade borrat hål. :oops:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Mina problem med Bionan har nu gått in i ett nytt skede!
Nu blir jag inte längre förbannad över alla fel som uppkommer utan nu skrattar jag bara åt eländet. Känns inte som att det finns annat att göra.
Och tro mig, då har det gått ganska långt.

Nåväl, fläkten kom och installerades igår.
Provkör och får ingen tändning.
Inser att tändelementet inte blir varmt.
Lossar, eller försöker lossa, anslutningen till tändelementet men denna har smält ihop hankontakten i brännaren!
Får loss den till slut och skruvar loss plåten bakom tändelementet. Inser att det har varit duktigt varmt och att det mesta har antagit nya former, i alla fall de delar som var av plast.
Tändelementet har antagligen gett upp, har inte provmätt ännu.

Då uppkommer frågan vilket som har orsakat vilket;
Har fläkten gett upp först och tändelementet har blivit överhettat därefter vid ett startförsök
eller
har tändelementet inte slagit av (reläet hängt sig) och därigenom orsakat överhettningen av fläkten.
Komedin fortsätter.......
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Då var grejerna igång igen!
Gjorde en "fullagning" av tändelemetet, som givetvis hade brunnit av, i väntan på det nya.
Då min senaste teori har varit att minska effekten för att komma tillrätta med driftproblemen så har jag gjort lufthål i rotorkanalen från fläkten.

Då jag insåg att det var trångt att gänga upp de hål som jag tänkte borra så gjorde jag istället en slits på ca. 30x 8 mm som jag kan täcka för helt steglöst med en motsvarande täckbricka/ täckplåt.
Täckbrickan låser jag med den skruv som sedan tidigare sitter där för att hålla fast röret för den tidigare placeringen av fotosensorn.
Kanske ett tips för den som håller på att laborera med olika antal skruvar för att justera effekten.
Detta ger möjlighet att justera effekten steglöst istället för i etapper.
Hursom så verkar grejena fungera bra nu efter lite justering av luftslitsen/ effekten.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Kul att det går åt rätt håll. Får hoppas att det nu inte dyker upp nya problem.. men det kanske inte är värt att nämna. ;)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Hej på er alla igen.
Då var det dags att summera och avsluta detta kapitel.
Bionan går bra efter effektjustering, tyvärr så blev det ju snabbt varmt den här våren så någon riktig hård körning har det väl inte blivit men det hela ser ut att fungera bra.
Efter att ha funderat på varför det hela blev fel så har jag kommit fram till att det första som blev fel var att rotorn var utsliten. Inget att säga om då den hade gått ett flertal år, jag har inte bytt den från det jag köpte den och då var den inte ny utan hade nog några år på nacken redan då.
Det är sedan som det blir lite konstigt med det hela.
Jag bytte rotor och i samband med det även rosterpackning och efter det bytet så blev det ingen ordning alls. Efter alla turer och olika försök så blev det en nerjustering av effekten som löste problemet.
Och med det i åtanke och även alla de aspekter som jag kan komma på i övrigt så är jag ganska övertygad om att det är just rosterpackningen som är "boven i dramat". Min idé är att det blev tätt på ett helt annat sätt med den nya rosterpackningen så att effekten på brännaren blev större och det var mer än vad min täta panna klarade av.
Rätt eller fel vet jag inte men jag tror på det iallafall.

Sen vill jag också passa på tillfället att tacka för de tips och idéer som jag har fått under åren. Förhoppningsvis så har någon annan förtappad Biona-själ haft lite nýtta av det som jag har skrivit.
Nu är det så att min "Mid-life-update" är komplett med ny kvinna, nytt hus och fler barn!! så nu är mina Biona-dagar över. Det är till och med så att jag uttryckligen blev förbjuden att skaffa en pelletskamin till det nya huset och jag kan förstå det!
Dock är det ju så att jag av princip inte tycker om att använda el till värme utan jag kommer alltid att vara en hängiven eldare.
Men jag har ju ett fritidshus där man kanske skulle kunna...........

Hursom, nu loggar jag ut och önskar alla vidare användare lycka till.
Tack ska ni ha!
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Lycka till med det nya bionafria livet...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då och då kommer en förståndig kvinna Bild
Vore det fler av den sorten så skulle nog pelletssfären se annorlunda ut.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar