Driftproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Inlägg av kari »

På höger sida om fläkten ,hittar du fyra m8 insexskruv .
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Inte säkert att du hittar fyra insexskruvar. Men det ska iaf finnas hål för att det ska få plats med 4st insexskruvar. :tongue:

Bild
Senast redigerad av deasstore den ons 16 feb, 2011 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Just det. Glömde säga att ju fler skruvar du har, desto högre effekt kör man på.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tackar för snabba svar.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

På min biona fanns det en iskruvad insexskruv och ett tomt hål :o Har jag fått en Biona med mera effekt eller är det nån som glömt borra två hål?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Har du haft din biona inlämnad för byte av brännarkammare?

Min har varit inlämnad för uppgradering/byte och jag antar att det har borrat dessa extra hålen på min då. Är det någon som vet historiken kring detta med effekthålen.
Du får väll borra två hål själv och gänga.

En sak till. Är kvarnen tät. Vet att min var väldigt otät just vid kvarnen och den betedde sig väldigt lustigt och gick upp i skyhöga matningar. När jag sedan tätade utanpå med silicon så blev den lugnare. Varför den helt plötsligt blev otät var att jag meckat med att öka avståndet mellan kvarnhjulen. Vilket gjorde den otät.

Hur har du det med puffarna just nu. Fungerar den eller vågar du inte elda mer med bionan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Vågar nog elda med bionan och jag har nog inte haft några problem med puffar. Min Biona är nog en original som jag köpt av den finska importören. Kan ju tänkas att man vid tillverkningen kommit till att det räcker med två hål och skruv endast i den ena. Jag eldar med ved nu tills längre in på våren då får solen och biona ta över uppvärminngen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Just nu så är det så här;
Upptäckte att fotosensorn indikerade låga direkt vid uppstart, alltså redan vid startdos-skedet.
Hade faktiskt en liggande så nu indikerar den som den ska.
Dock ingen skillnad på matning och samma eldkvast in i pannan.
Däremot så har den inte puffat något mer, men gången känns inte stabil med mycket muller och "ojämn gång"
Kvarnen borde inte vara boven i dramat då jag inte har gjort något åt den, ska dock kolla så att det inte har blivit något med den.
Effekten har jag inte heller justerat. Gjorde försök vid installationen men kom fram till att ett hål öppet och ett stängt blev bra. har bara två hål i den kanalen.
Har mailat till Jörgen på Mbio om tempgivaren men ännu inte fått svar.
Har kollat lite på forumet också och i de flesta fall så tycker jag mig kunna härleda en avvikande funktion då tempgivaren ger upp. Tyvärr så är det i de flesta fallen så att tempgivaren antingen ger max eller min värde och därigenom ger max eller min-matning. Min tempgivare ger 518 som min och runt 700 vid drift så det är ju helt enligt boken. Grejen som jag funderar på är om det kanske inte är den temperaturen i brännaren utan någon helt annan och detta kan orsaka den höga matningen och eldkvasten.
Har förresten också märkt att fotosensorn flimrar och blinkar till(dioden i manöverskåpet alltså) då den matar på som mest men det har jag härlett till den höga matningen och att det blir så mycket pellets som åker ner i förbränningsrummet så att det korta ögonblick skymmer sensorn. Har kört med nersläckt pannrum och elden slocknar aldrig, syns genom matarslangen.
Som sagt, ett mysterium.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

mullrar gör det hos mig med när den kör på högre matning.

När du skriver att den går ostabilt, vad menar du då?

För mig är det värst är när snitt matningen inte kommer upp högre än ca 32% . Då vet jag att det är någtot som stoppar. (sot, fullt brännarrör, dåligt drag osv.)

Känns som att fotosensorn kan ha spelat ett spratt.
Men även tempgivaren kan ju vara fel.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Med ojämn gång menar jag att ljudet från förbränningen inte är stabilt.
Att det låter om förbränningen är ju helt naturligt.
När jag får den höga matningen som nu är fallet så blir ljudet inget jämnt fint förbränningsljud utan mer varierande och jag får en känsla av att nästa puff bara ligger och lurar runt hörnet.
Låter som en gammal blåslampa med skit i fotogenen!
And the story continues...........
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Jag visste att jag inte skulle ha skrivit den där sista raden i föregående inlägg!
I natt gav fläkten upp!
Den har helt havererat och smält ihop i lagringen så fläkthjulet hänger på trekvart!
Känns som lite kort drifttid, jag bytte den för 3 år sedan.
Näväl, bara att bita ihop och beställa delar.

Och till deasstore; det blev inte direkt någon rusning till din nya tråd!
Kan hålla med dig om att det kunde vara kul att skriva något positivt men många gånger så blir det mer ett "fel och hjälp"-forum.

Någon skrev att Bionan var pelletsvärldens Alfa-Romeo och som varande helt insnöad på italienska motorcyklar så är jag böjd att hålla med.
Mycket design, jävligt läckert och härlig funktion, när det fungerar, men när det börjar krångla..........
Finns en anledningg till att jag har ett par BMW i garaget också.......
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ojj. vilket strul du verkar ha.

Lider med dig.
Kanske är så att din Biona redan gett upp.

Rent generellt så verkar det som om något är helt jäkla fel.
Du har kört så länge innan, utan problem. Men nu så är det helt plötslig alla möjliga saker som inträffar. Bara för att du bytte rotor och packning.

Inte för att skrämma upp dig men detta kan även hända bilar också. Å delar till BMW är inte heller så roliga att betala.=P

Felet är nog mer att man sällan vill ta till någon hjälp där brännaren strular.
I detta fall finns det ju inte så mycket hjälp att få eftersom Bionan är ett hat objekt hos alla panninstallatörer. Vad gäller mbio så vet de knappt själva vad som är felen när man mejlar deras support.

Har du loggat brännaren under tiden det har strulat?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Jo du, struligt är milt uttryckt.

Det slog mig en tanke när du skrev att jag bara har bytt rotor och packning;
Kan det vara så att den gamla packningen var otät och släppte förbi luft och när den nya kom på plats så blev det för tätt?
Vet att den klämde mer när jag satte ihop under och överdel med den nya packningen.
Bara en ide men kan ju vara värt att fundera på.

Och apropå reservdelspriser så känns ju 800 spänn för en fläkt lite magstarkt också.

Har faktiskt fått snabba svar när jag har mailat men det har blivit sämre på senare tid, kanske har frågat för mycket.

Och tyvärr har jag inte loggat något, har inte skaffat utrustning till det då den har fungerat så bra hittills. Känns inte som att det är värt det nu heller då det kanske är dags för skrotning av eländet.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Min blev tätare av en ny packning. Kommer upp i matningar som jag inte kunnat få upp den till innan.

Såg i en annan tråd om biona i calmar 33 panna. Där Ts borrat två hål för att kunna justera effekten. kanske skulle ta och ta bort en skruv och se om det blir skillnad. Ev borra upp ett extra hål för att se om den sjunker i matning. Det går ju alltid att plugga igen om det blir till det sämre.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Jo, är inne på att göra ett försök med det så fort den nya fläkten kommer.

Har inte funderat på detta då jag har tyckt att en otäthet i den packningen borde resultera i utsipprande rökgaser och att det beteende som min brännare har snarare var ett resultat av otäthet hellre än det motsatta.

Som sagt, ska prova och återkommer.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Skriv svar