Calmar V33 med Biona Active

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JMH Pålsboda
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 11:08
Ort: Pålsboda

Calmar V33 med Biona Active

Inlägg av JMH Pålsboda »

Håller som bäst på att montera och trimma in Bionan i V33:an men med diverse motgångar..
Så undrar om någon stött på dessa problem tidgare i tex Baxi bonus el liknande som oxå har omvänd förbränning och inbyggd fläkt.
Vad jag gjort är att köpa Calmarpannans pelletslucka och monterat brännaren där vedluckan sitter vanligtvis och sedan tar man bort fläkten som ersätts med ett lock och all keramik plockades ur.
1: När brännaren startas och går med ca 20% matning och så får man problem med rökgastempen som endast når 100gr med alla retarder urplockade....
2: Det blir så mycket mottryck så det ryker tillbaks i kvarnen..
3: Draget är bra i skorstenen som är ca 10m hög...
4: Vi testar att montera in fläkten, resultatet blir att temperaturen o matningen rusar upp för högt.
5: Vi testar att montera in alla retarder i pannan igen och öppnar sekundär luftspjälet för att se resultatet då med fläkten monterad, men samma resultat som tidigare tyvärr..
6: Vi sätter tillbaks vedluckan och monterar in Bionan i oljeeldningsluckan längst ner i pannan, och där går brännaren jätte bra o matningen ligger på 35-50% beroende lite på väder.
Med dessa tester o resultat av detta så känns det som problemet är att man behöver hjälpa till med en fläkt för att över bygga mottrycket, det vi nu har gjort är att beställa en tyristor för att se om det kan räcka att varva ner fläkten så flödet blir mycket lägre på luften.
Fläkten som sitter i pannan är på 215w om jag nu minns rätt så kanske kan nästa steg bli att försöka hitta en mindre motor om detta nu inte kommer att fungera.. :?
Har oxå pratat med Jörgen på Biona om detta och han ville dra sig till minnes att de monterat i en Baxi panna med samma problem och de löste problemet med att anv. fläkten med tyristor men behövde ändå sätta någon form av extra spjäll på pannan, men jag vill försöka komma ifrån att montera ett spjäll som kyler pannan i onödan när den står still.
Kan det finnas någon på detta forum som råkat ut för detta problem tidigare och kommit fram till någon annan lösning?
//JMH
Hus nr 1 Calmarpannan V33 Biona Active nr 1568
Reserv Biona Active nr 1501
10m Isokern skorsten.
Hus nr 2 CTC 1100 Biona 2000 nr 1022
Reserv Biona 2000 nr 400
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Hej!

Hur har det gått med din panna? Har själv installerat en Viking Bio en V33 med pelletsuttag på sidan. Det blir ju i stort sett samma höjd som vedluckan eller en aning lägre. Jag har inga problem inrykning men däremot är rökgastempen låg, c:a 150 grader. I och för sig med alla retardrar på plats så utgångsläget är ju lite bättre än på din panna. Jag har pannans båda luftintag helt stängda. Brännaren hämtar ju själv den luft den behöver.

Hur stor effekt är det på brännaren? Det krävs ju en ganska stor brännare till de här pannan. Vet att min Vikingbio är i minsta laget.

Tyvärr pajade jag keramiken när jag skulle ta ut den. Tyckte att det var riktigt tungt att få ut den övre keramiken. När jag sedan fick upp den ena halvan föll den andra ner och sprack. I ren förskräckelse tappade jag den jag höll i också så att den sprack. Kom du på något bra sätt att få ut keramiken.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Det låter tokigt tycker jag att montera brännaren i luckan till vedmagasinet
om jag förstod dig rätt?
Jag har tagit bort 2st retarder när jag kör med min brännare, sen så har jag
borrat hål i fläkt huset till brännaren 3st(10mm) och tejpat för 2 av dom, detta gjordes för att kunna justera kapasiteten på brännaren.
Vad har du för min matning?

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
JMH Pålsboda
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 11:08
Ort: Pålsboda

Hej Mats

Inlägg av JMH Pålsboda »

Hej Mats
Ledsen att svaret dröjt lite, håller på och bygger på kvällar o helger samtidigt som man måste jobba oxå... :D
Jag har testat med att styra ner varvtalet på orginalfläkten nu men det blir dock för bra flås för att kunna använda den.
Så nästa projekt blir att leta rätt på en som är lägre effekt på, men just nu har jag gått över och eldar ved istället då jag har massor med brädbitar över efter massa byggande.
Att elda med brännaren nere o olje luckan funkar kanon bra dock så går det inte att använda asklådan som var med i pellets satsen från Trebema, så det är till att hitta en fläkt som passar till så man har lite nytta av asklådan i V33:an.
Vad beträffar keramiken så gick det enkelt för mig att ta ur den, glöm inte ta ur tätningarna vid övre keramiken bara.
Effekten ligger runt 15kw men draget o matningen spelar stor roll.
När jag har kört brännaren i olje luckan har det som sagt gått bra och den har då gått ca var 13-17h ca 3h för att ladda tanken men lite missvisande och svårbedömt då jag kört systemet med shunt utan automatik tills för några dagar sedan, och nu eldar jag ved när jag installerat automatiken...

Och Hej Christer...
Trebema tillhanda håller en lucka som är avsedd för pelletsbrännare, man skiftar bara vedluckan mot pelletsluckan.
Pelletsluckan har inga luftintag och är förstärkt oxå.
Vi har oxå testat att justera effekten på brännaren om det är det du menar men det hjälper inte utan blir snarare mer baktryck om man justerar upp effekten.
Det som får fart på saken är om man startar fläkten men då blir det för mycket drag och matning mm räcker inte att hålla ner drift tempen utan Bionan går som en Viggen :lol:

Lite rörigt skrivet svar anar jag då jag har lite brått ikväll..

Mvh JMH
Hus nr 1 Calmarpannan V33 Biona Active nr 1568
Reserv Biona Active nr 1501
10m Isokern skorsten.
Hus nr 2 CTC 1100 Biona 2000 nr 1022
Reserv Biona 2000 nr 400
nisse64
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 05 maj, 2012 21:46

Re: Lite sent kanske

Inlägg av nisse64 »

Tänkte bara tala om att jag kör min Biona 2000 (nr.052) via en lucka på sidan av vedmagasinet (beställd vid köp av panna) och jag tar inte ut någon keramik alls, det enda jag tar ur är retarderna. Jag har testat att ta ur fläkten men rökgastempen förblev i stort det samma (150-160ºC och ca: 8m helstens skorsten) det enda jag upplevde var att pannan behövde mera pellets för att göra samma jobb (tror att fläktvingarna gjorde retardernas jobb).
Nu så har jag ju också sänkt temperaturen på brännaren till 590ºC vilket är en stor skillnad mot de 740ºC som föreskrevs från början (ca. 22kW har jag för mig att jag får ut) men jag upplever det som en ganska idealisk temperatur efter ett antal tester med olika temperaturer, jag upplever faktiskt både låga, askfärg ock askmänd som perfekt fast jag kanske är någon form av miljöbov eller så men då får jag väl ta den smällen för det syns ingen rök eller känns någon lukt.
När jag skaffade min Biona för 10år sedan så var det för att klara den kallaste perioden på året då jag endast hade en Skoglund & Olson PK12 panna från början av 60talet. 2004 så skaffade jag en Calmar V33 med tre tankar a` 500l, efter det så har jag endast haft brännaren i reserv men den har fått gått några tusen timmar utan större bekymmer, det enda jag minns är jag har gjort är att borrat ett typ 6mm hål högst upp på matarslangen sedan har jag bytt tändaren 2ggr direkt efter varandra (andra gången till 120V samt ändrade startpositionen på en spjällaxel) då det tydligen var problem med 220V tändarna.
Jag kan bara beklaga alla som har haft problem med Bionabrännarna men jag verkar hitills vara lyckligt lottad och är fortfarande JÄTTENÖJD, kanske beror det på mina 590ºC eller så är jag bara jäv*igt lyckligt lottad.
Mvh
nisse64
Skriv svar