Livslängd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Nikki_Sixx
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 18:07
Ort: Motala

Livslängd

Inlägg av Nikki_Sixx »

Hej,

Vi börjar bli rejält trötta på vår Biona. Senaste äventyret är att rök stiger upp i slangen mellan brännare och kvarn och läcker ut vid kvarnanslutngen för att sprida en "ljuv" doft i huset. VI har inte kört en enda vinter utan problem. Är sugen på att byta system och nu undrar vi hur lång livstid en Biona har?

Vi har en gamla oljepanna, är det värt att byta till en pelletspanna? Några tips om bra system? Vad kostar det ungefär?

Ha det bra,
Pelletsbrännare Biona 2000, Tillverkningsnummer 2002,
Panna HBM-55 från 1971
10 m skorsten
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Livslängd

Inlägg av Zwentomen »

Satsa på en biomatic 20+. ingen aning om pris. Men kvaliteten och störningsfriheten är av en helt annan kaliber än hos bionan
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Livslängd

Inlägg av danei »

Jag har bytt från oljepanna till pellets panna men behållit bionan. Alla brännare har för och nackdelar.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Livslängd

Inlägg av Heggan »

Samma problem som ni Nikki_sixx. Rök bakvägen och den orkar knappt över 60 grader.
Har ingen lösning och det finns ingen som kan fixa till. Man får vara sin egen lyckas smed, och hur går det när man är normalt tekniskt (o)begåvad.
Tänk om någon kunde säga: "det här är felet, byt detta så går den som den skall igen".

Lycka till. Jag har nog ledsnat.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Livslängd

Inlägg av André »

Samma här men skicka tillbaka den efter nån vecka, Fick hem 2 st men samma med båda + att jag installerade rökgasfläkt då dom sa att det va problemet men de va de naturligtvis inte men fläkten stod dom inte för..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Livslängd

Inlägg av msh16 »

Verkar som om Biona fungerar på vissa ställen och för andra blir det stora problem. Zwentomen och deasstore har lyckats bemästra besten med många timmar i pannrummet. :)

Fungerar det dåligt men man kan tänka sig att aska ur pannan var tionde dag eller så räcker det kanske med att skifta till en modern lätthanterlig brännare med framåtriktad låga.
Sägs vara en kostnad på 70000 att få in en Biomatic panna.

Då jag själv ligger ekonomiskt dåligt till funderar jag på en begagnad oljepanna eller VB Star som kompletteras med en ny Eurofire eller BioBjörn brännare.
Ni två har ju redan oljepannan installerad så bättre begagnad eller ny brännare skulle lösa den biten.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Livslängd

Inlägg av Heggan »

Ja du msh16, det är väl den vägen man får gå. Du nämner BioBjörn och VB Star, är set någon kombination som du hört skall fungera?
VB säger att deras Viking passar bra ihop med VB Star och dom har också en lucka som är anpasad för kombinationen.
Jag funderar i dom banorna. Någon som inte instämmer?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Livslängd

Inlägg av msh16 »

VB Star är "lite bättre" än en vanlig oljepanna. Den såldes också som pelletspanna många år.
Värmebaronens Viking är ungefär lika gammal konstruktion som min brännare, har potentiometerinställningar och är känslig för draget vad jag förstår. Är draget högt tänder den inte ibland.

Finns en som bor i närheten som köpte föregångaren till BioBjörn (Bionordic B16) och satte den i sin oljepanna ctc1200. Har fungerat problemfritt i 3 år. En sådan lösning skulle jag vara helt nöjd med.
Tryckluftsuraskning håller brännaren ren så han tömmer bara ur pannan aska när det behövs.

Går säkert att ta upp en öppning i den lucka som finns och skruva på en infästningsplåt utanpå luckan där brännaren knäpps fast.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Livslängd

Inlägg av deasstore »

Om jag ska svara föregående påstående om tid som man lägger ner i pannrummet.
Kan inte direkt påstå att jag har fixat och trixat så mycket för att det ska fungera. Utan jag har
mer fixat och trixat för att få det mer optimalt. Samt att intresset för teknik och hur saker fungerar är aldeless för stor för att jag ska låta bli.

Det som jag tycket var bra med bionan för mig är att jag endast monterade brännaren kopplade in kontakten och så gick den. Sedan hade man en liten nörd period då man skulle få den att gå så effektivt som möjligt. Det resulterade till sist att det rök bakvägen.
Nu efter några års eldande så kan jag konstatera följande.

Draget i skorstenen är viktigt. Men det är lika viktigt att mottrycket i panna inte är för stort. Trånga utrymmen och vinklingar här och var fungera inte.
Det som oftast händer är att packningen blir dålig och det resulterar ofta i att de blir lägre matningar och problem för brännaren att hålla igång.
Sedan när det blir det kallt ökar draget och bionan ökar på med matningen. (min gör det ialf.)
Men vad händer då..?? Jo mer rökgaser ska passera alla skrymslen och vrån i våra oljepannor.
Detta medför att bionan får svårt att hålla igång och röken bakåt blir ett faktum.

Detta har hänt mig två ggr nu. (en gång varje vinter och precis när det börjar bli som kallast)
Så för mig är det viktigt att byta packning en gång mitt i eldningssäsongen.

Sedan har jag gjort en modifiering vad gäller baffelplåt mellan eldstäder i min panna. Jag insåg att en plåt som tvingar röken neråt inte är en optimal lösning. Den varma rökgasen vill uppåt. Detta gör att det motar mer än vad min biona klarade av. Nu har jag gjort en ny som gör att rökgasen tar längre väg men inte motas på samma sätt. RG-tempen ökade 30 grader men hellre det än den goda lukten som blir när röken går bakåt. :?
170-180 vid ny sotad. Helt ok för mig.

Sedan finns det ju helt oförklarliga fel som vissa råkat ut för. o det är väll dessa som gör att man tröttnar.
Kan även nämna att min brännare var nog ett bra kap. En hitech brännare med förråd och allt för 5 000:-. Det var ju bara att slå till. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Livslängd

Inlägg av Heggan »

Deasstore...du menar att du byter primärluftpackningen och rosterpackningen.?

Det har jag gjort 2 gånger och inte f.n hjälper det....

När det gäller rosterpackningen är jag lite kluven/frågande. När jag har pillat dit den sticker den upp ur sitt spår någon/några millimeter. Efter ett tag så är den i jämnhöjd med rostret och det undrar jag över om det kan ha sin inverkan. Det borde vara så i alla fall. Det är platt i framkant och på högersidan (där spännskruvarna sitter).

Just nu snurrar den på och jag förväntar mig att den kommer upp i hisnande 64 grader i pannan innan den börjar gå bakåt och ryka bakvägen......

Som även sagts tidigare....man börjar bli less.....

Tittar på blocket efter brännare men är lite kluven....ny eller begagnad?......Eller skall man satsa på en panna med intregrerad brännare...förmodligen är det det bästa men kostnaden är hisnande i mina ögon....blir nog ett mellanting.....behåll panna men en ny brännare, i alla fall till nästa vinter....

Tack för att ni orkar läsa mitt gnäll...det blir kanske bättre med tiden....
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Livslängd

Inlägg av kari »

sänk minmatning till 15% och nållställ styrskåpet.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Livslängd

Inlägg av deasstore »

Ja jag byter ialf rosterpackning. Är primärluftspackningen dålig byter jag den också. Men inte ska detta behövas göras mer än 1 gång per år.

Är fallslangen okej. (Så du inte har någon spricka eller så i slangen som inte syns.) Detta bör inte orsaka rök bakvägen men med bionan vet man aldrig.

Vad gäller brännare så såg jag en beg EP18 för en 7000:- på blocket. Där har du en felfri brännare. Enkel att sköta och fungerar i alla lägen. Den säg ju också vara okänslig för ojämn matning ifrån skruven. Vilket en del har problem med. Robust och billiga reservdelar. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Livslängd

Inlägg av Heggan »

Kari: har sänkt till 15% men hittade ingen brytare i skåpet. Underligt.

Deasstore: skall titta på den. Tack för tipset.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Livslängd

Inlägg av kari »

Mikrobrytaren,finns under låket på vänster sida av displayen.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Pannrumsfen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 dec, 2011 00:50

Re: Livslängd

Inlägg av Pannrumsfen »

Heggan har du provat att ändra börvärdes temperaturen från 700 till 680 grader.
Har kört med 680 grader en tid nu och utan allt för mycket problem.
Så för en vecka sedan ställde jag tillbaka tempen till 700 grader för att se om temp ändringen fungerade och som resultat efter 3 dagars körning med 700 grader kom det rök ifrån matarslangen och hela pannrummet luktade rökbastu.
Så nu blir det för min del att köra med 680 grader som börtemp.
Biona nr 269 Exonom P 20 UB ( fd CTC Regent )
ACCtank 2x750l 185+100 uppvärmt funkishus från 1938
Skriv svar