Ingen låga detekterad

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Ingen låga detekterad

Inlägg av Zwentomen »

Gammalt problem visar sig igen.

Var på arbetsresa denhär veckan och sin vana trogen svek Bionan med ett konstigt fel. I displayen stod det enligt frun att ingen låga detekterad. Hade frun att kvittera problemet och för säkerhetsskull sätta på elpatron som stöd. Nå Bionan knattrade på som om ingenting hänt till senaste natt då den igen fått samma fel. Jag behöver nu felsökningshjälp var börja? Dra ut fotocell?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av Heggan »

Har upplevt samma fel vid flera tillfällen.

För mig var problemet att det var stopp i matningen från förrådet. Det hade blivit en massa spån i inmatningen som stoppade pellets till skruven. Rensade rent och sen funkade det hur bra som helst...(matningen i alla fall, resten skall vi tala tyst om)

Hoppas du kan lösa problemet
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av danei »

Omöjligt att säga utan att veta mera. Det är ju stor skillnad om den dör eller om den inte tänder.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av Zwentomen »

Däri ligger mitt problem för tillfället. Den ena gången det hände var jag cirka 500 kilometer bort och den andra gången sov jag :D . Med en kvittering så puttrar den igång igen som om ingenting hade hänt. Jag gav upp pelletsen idag igen för en tid -ända till nästa resa. Tur att det finns torr ved att ta till och att solen börjar ge lite mera för varje vecka nu.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av deasstore »

Köp en bättre beg brännare som inte strular.

Min fungerar fortfarande men jag är just nu inne på en annan mindre avanserad brännare som går att ställa lite olika effekter. Sedan så är det så att bionan har svårt att orka med mitt hus när det är som kallast.

Är det någon som är intresserad av en biona? :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av Zwentomen »

Pris?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av deasstore »

Hade tänkt mig runt 4000-5000. Då får man med sig vecko förrådet och pellconfig. även några packningar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av Heggan »

Deasstore: vilken brännare tänker du köpa?

Är i samma sits som du.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av deasstore »

ja är inne på en ariterm bequem 20. Den ha rlitte högre max effekt samtidigt som den är väldigt driftsäker och inte känslig för ojämn matning. Blir det beg ska den självklart ha kedje drift.

Annars är det nog en frammåtbrinnande som tex biobjörn eller Ep 18 som är intresseant. Även nya pellx har jag tittat lite på. pga att grannen installerar bergvärme efter att pannan gick sönder. (den brännaren har bara gått i 2 månader)

Vi får se vad det blir.
Är det förresten någon som är intresserad av en kvarn eller styrbox till biona. (Endast demokörd)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av Zwentomen »

Nåjaa felet hittat på skiten...eller kanske flera. Testade brännaren nu ikväll och tydligen blir det att sätta en massa pengar på delar åt eländet. Tändmotståndet har tydligen gett upp.... Och sen lyckades jag förstöra :twisted: fotocellen :twisted: :twisted: . Månne det hjälper med att beställa dessa delar eller skall man elda upp lite pengar......


Ge mig seriösa tips på en krångelfri framåtbrinnande brännaren som man inte måste sätta en miljard på reservdelar
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av deasstore »

Du läste väll mitt föregående inlägg. EP18 Altbergs plåt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av deasstore »

Vad hände med fotomotståndet? Gick staven sönder? (plaststaven som man trycker ner i röret eller losnade kablarna)

Jag råkade en gång att ta sönde gummihöljet som håller ihop fotomotståndet med plaststaven.
Men jag tejpade bara ihop det hela med eltejp och det har fungerat i över ett år utan problem.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Pannrumsfen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 dec, 2011 00:50

Re: Ingen låga detekterad

Inlägg av Pannrumsfen »

Zwentomen min brännare la av i förrgår med ingen låga detekterad.
Gjorde rent brännaren och bytte primärluftspackningen och rostertätningen men stannade idag igen för samma fel. Så jag skruvade isär brännaren och gick igenom det mesta, gjorde rent fläkten som var riktigt skitig, plockade bort rotorn och gjorde rent alla kanaler från fläkten och ända ner till rotorn.
Brännaren går igång och upp i temp och sedan ner till 18% matning som den står och tuggar på utan att tempen går upp så jag ändrar min matningen till 17% och vips så börjar tempen att stiga och brännaren jobbar på som tidigare. Attans vad känslig brännaren blir när det blir mildare ute. Annars har min brännare tuffat och gått bra hela vintern. Det verkar vara en väääldigt svajig reglering i början av start cykeln.
Biona nr 269 Exonom P 20 UB ( fd CTC Regent )
ACCtank 2x750l 185+100 uppvärmt funkishus från 1938
Skriv svar