Tändelement,Fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Tändelement,Fläkt

Inlägg av Mr reco »

Har fått problem med min biona 2000 nu efter 4 år.
tändelementet behövde bytas efter 2år ok no problem, ett nytt i sen starta allt igen, kör 4 dagar sedan samma sak igen. (garanti byte på den) nytt i sedan samma sak igen efter 2 dagar. Service killen jag köper allt från sa att fläkten kanske börjar ge sig, men den bytte jag sommaren -11(provkörd allt ok). finns det någon som har en bleka varför min brännare helt plöttsligt börjar äta tändelement??
Finns det något man kan luska ut?

Japp dioden är hel i styrskåpet.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av Zwentomen »

Sälj skiten....har samma problem och är inte glad för tillfället.

Vilken serinr är det på din?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av Mr reco »

HIPP HIPP Hurra löst problemet, de var ett relä som glappade. :D
Nu får vi hoppas den funkar annars ska jag ta en tripp till skjutbanan å testa kvaliten med en 338WIN sedan skicka den till väldigt blött mörkt och kallt hål. :twisted:
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av Mr reco »

Zwentomen skrev:Sälj skiten....har samma problem och är inte glad för tillfället.

Vilken serinr är det på din?

Testa att byta relät till tändelementet som sitter i styr skåpet, funkade för mig.
men min biona 2000 är dödsdömd. ska bara hitta ett annat projekt sen är den borta för tid och evighet.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
ixs
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 27 mar, 2004 06:55
Ort: Alingsås

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av ixs »

Rätt volttal?
Jag lagade min då den brände tråden en till två gånger i veckan, även en ny.
Den visade sig vara för 110-120v. Men den tände fort.
Pe-Te-panna mod 1960
pelle-ts
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 17:31

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av pelle-ts »

Om nu någon behöver, så har jag några element typ 1 kvar, för 110-120 volt.
Biona 2000 med NibeCity
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av Jarina »

Jag har behov av element för 1400W jag TROR att det är typ 1 som då bromsas av en diod i styrskåpet som då sänker spänningen till 110V.
Så har du några element kvar?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Sugelkuse
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 24 feb, 2015 23:50

Re: Tändelement,Fläkt

Inlägg av Sugelkuse »

Jag har precis suttit och felsökt på min Biona på landet. Jag misstänker att många av brännarna som äter tändelement och som ibland får röklarmet utlöst beror på driftsfläkten som ibland inte startar och detta trots att den får 24V. Brännaren tänder nämligen upp trots att ingen driftsfläkt snurrar. När detta händer så blir antagligen tändelementet alldeles för varmt och brinner upp. Detta p.g.a. av att draget istället eller delvis söker sig bakvägen genom de båda fläktarna + fallröret. Antagligen är det lagren i fläkten som kärvar eller någon dålig komponent eller lödning på kretskortet i fläkten som orsakar detta intermittenta fläktfel. Min driftsfläkt betedde sig så att de flesta gångerna startade den när den hade 24V, men vissa gånger ryckte det bara till i den (även då fanns 24V), men gick att få igång med en liten knuff. Sist den inte startade så brann mitt keramiska tändelement sönder. Det jag kom att tänka på direkt är att de här upptändningarna av pelletsen utan att driftsfläkten kommer igång potentiellt kan vara farligt ur brandsäkerhetssynpunkt. Varför har Bionan inte utrustats med en givare som via programvaran stänger av tändning om driftsfläkten inte snurrar trots att 24V finns? Hur fungerar fläkten i andra brännare? Det här felet kan nog vara en riktig kassako för säljare av tändelement och servicefirmor misstänker jag.
Har man brännaren anpassad till 120V tändelement + den nya adapterhylsan för keramiskt element så finns ett keramisk element här att köpa: https://crystaltechnica.com/glo120-pbba/
Jag har kört med detta tändelement i 4 år (vilket jag beställde från samma ställe) tills det alldeles nyligen gick sönder. Kabelskor får man dock klämma fast själv.
Skriv svar