Underligt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Underligt

Inlägg av Heggan »

Nu har brännaren fungerat i tre hela dygn utan ett stopp och kommit upp i acceptabel panntemperatur.

När jag nyss gick ner och gjorde en rutinkontroll var matningen 31%, sen började den hoppa. 31 blev 18 (min), blev 41, blev 48, blev 18, blev 34, blev 18, osv.

Vad f.n betyder detta?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Underligt

Inlägg av deasstore »

detta felet fick jag med utan att kolla upp det. Men det var när jag provade att köra utan matningsbegränsaren och fick stor matning. Körde mellan 15-30%.

Trodde det berodde på att det var sådana låga matningar som strulade till det för bionan.
Jag provade att ändra Ti intergratorn på 60 istället. (orginal 50)
Tyckte det blev bättre.

Men jag tror mer på att tempmätaren är glapp/sliten/dålig.
För det är ju den som bestämmer matningen. Högre Temp än målvärde högre matning, lägre temp än målvärde lägre matning. Ger temgivaren helt plötsligt får lågt värde så sänker den väll matingen fort.
Vet inte om jag har rätt men det låtet lågiskt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Underligt

Inlägg av ztz »

Går skruven jämnt? Dvs om den "trögar" till sig ibland så kan jag tänka mig att detta kan uppstå.

Anta att du matar 35% och har måltemperturen, om skruven då börjar "tröga" så ger den ju inte 35% och då går temperaturen upp och matningen ökar till säg 40%, men så helt plötsligt så går skruven normalt igen och då är 40% alldeles för mycket och då sjunker temperaturen och matningen går ner.

Kanske långsökt, men detta fenomen skulle kunna ge stora fluktationer i matningen.

Jag har också haft konstiga matningar, t.ex.

- Stora fluktationer
- Matning som minskar succesivt under en lång eldningscykel.
- Höga värden på integratorn (>1500)

Jag bytte packningar (primär och roster) samt bytte Rotor.

Efter detta har jag en jämn matning och en integrator som ligger och pendlar mellan 750 och 900.

Största skillnaden fick jag när jag bytter rotor, min gamla var ganska sliten. Verkar som det är viktigt att det blir omrört bra och i hela glödbädden.

Hade inte bytt rotor sedan 2004 (dvs från start)
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar