Min pellets brännare Biona fungerar dåligt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pressvägen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 nov, 2012 22:59

Min pellets brännare Biona fungerar dåligt

Inlägg av pressvägen »

Vad ska jag gör har provat allt tror jag. Min Biona startar som den ska men går bara upp till matningen 30 % vid 700 grader. Den skall vara ca 40%. När den har gått ca en timme sjunker temperaturen till 690 grader matningen går ner till mini 20%. tematuren vill inte vända så det börjar att röka upp i slagen till kvarnen. det spelar ingen roll om jag sänker mini värdet. jag har sotat pannan, dragit ur sot ur rens luckan, gjort rent brännaren, kollat att det är drag i pannan (med tändare lågan slocknar) och mätt pellets mängden per minut 3 dl. Det värkar som den går fett men den ska justera sej själv ??? är det någon som kan svara på detta skulle jag bli glad.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Min pellets brännare Biona fungerar dåligt

Inlägg av danei »

Det låter lite konstigt att den först går upp i temperatur för att sedan dyka på det viset.
I vilket skick är rotorn?
Är rotorns höjd rätt?
Är det rent i luftkanalerna till rotorn?
pressvägen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 nov, 2012 22:59

Re: Min pellets brännare Biona fungerar dåligt

Inlägg av pressvägen »

Tack för svaret! Nej jag har inte kollata rotor eller luftkanalerna. För 6 månader sen bytes bränarkammaren till den nya bättre hos leverantören så jag har inte öppnat den sen dess. Men jag ska göra det tack för tipset.
pressvägen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 nov, 2012 22:59

Re: Min pellets brännare Biona fungerar dåligt

Inlägg av pressvägen »

Tack pannrumsnisse! Plockade ner brännaren rotorn var det inget fel på men det var fullt med sot och slag i rotorn, Packningen var också dålig. Men de stora felet var att temp givaren inte var ner stucken helt jag fick ner den ca 5 cm till innan den gick i bott. Läste det här på pellets info bra forum det här!!!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Min pellets brännare Biona fungerar dåligt

Inlägg av danei »

Så bra att det löste sig.
Skriv svar