Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av ason »

Tänkte vi kunde lista alla fel som vi har hittat, sympton och åtgärd,
Kan det va nåt kanske?

Sympton:
Övertemp larm efter en kort stund, åter kommande varje gång.

Orsak:
En skruv som gängat upp sej och spjället öppnar/stänger inte som det ska.

Åtgärd:
Skruva in den och lite gänglåsning löste problemet.

Bild
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inmatningsstos

Inlägg av snillet »

På inmatningsstosen sitter det en liten M6 skruv som håller fast centreringen (det röret som man ser inutu skruven genom inmatningsöppningen). Vid något tillfälle har det troligen blivit sådan friktion mellan centreringen och pelletarna/skruvspiralen att centreringen vridit sig och deformerat M6 skruven så att centreringen lossade.

Jag ville inte råka ut för detta igen utan la 3 st 5-6mm långa svetsar med Mig:en för att hålla fast centreringen istället för M6 skruven. Kanske överdrivet men haverier vill vi inte ha.

Anledningen till att jag inte svetsade mer är att de 3 svetsarna håller MYCKET samtidigt som jag vill kunna slipa bort dom om jag när jag bygger större förråd vill ha hjälpmotorn där, man fäster ju den på samma ställe.

uhm...tänka tänka...

JO, den polska pelletsen jag kör ibland, (nu med) ligger i "väv" säckar, en gånga hade en bit väv ramlat ned i tunnan(som jag hade då) utan att jag såg det och fastnade i skruven 8) de va många såna här :evil: en stund då, satt så fast så jag höll på å inte få isär skruv/slang.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tätning stos

Inlägg av snillet »

En sak som jag observerade för ett tag sedan var att det är MYCKET viktigt att det inte kommer in luft fel väg till brännkammaren. Då blir det inte tillräckligt underskott på syre där och det brinner för hårt INNE i brännkammaren istället för efter den.

Bytte tätningen mellan stosen och kvarnen för att de gamla listerna ej satt på plats som de skulle, gummilister kan ju va lite bökiga så....

Rask blev tempen i brännkammaren stabilare. Som den var när brännaren var ny s.a.s.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Snillet.. De ä så jag inte kan göra... Då slår eld flammor upp ca 25 cm i slangen...
gjorde som du så att de blev helt tätt sen när ja kom hem 4 dar senare va slangen svart upp till kvarn...
Så för mej måste de få dra in lite luft vid stosen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Intressant... konstigt....
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
actor
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 08:18

Inlägg av actor »

Körde Biona mellan oktober 2003 till mars 2004. Hade ideliga driftstopp; "ingen låga detekterad" och två rökgaspuffar så jag gav upp Bionan.
Under den tiden gick flexskruvspiralen av en gång. Ett lager i kvarnen skar ihop och kvarnen slutade fungera. Rosterplattan sprack vid öppningen för sintringsluckan och fick bytas.
EcoTec A3, Diom EloVed 25 -83, bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kommer från pannrumet nu och nu va de ett metaliskt ljud från kvarnen lät som de satt fast en katt o skrek...
Kanske lagerhaveri på g här med ???
De låter inge bra... :? :cry:

actor gick de bra att få häva köpet för dej??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du har inte tappat en skruv? Skulle förklara både det ena och det andra.....


:wink: :D 8)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nix allt såg ok ut...
Men snart tappar ja säkert flera.... Om inte annat blir man säkert gråhårig el hårlös pga denna :evil: :twisted: :?: :!: :x :twisted: brännare... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du vet att jag hittade en metallklump stor som en m8 i sintringslådan en dag...

O samtidigt blev kvarnen mycket tystare..... :shock:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
actor
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 08:18

Inlägg av actor »

André
Det gick bra att häva köpet. Mbio drog av 1500 kr då brännaren använts under 5 månader. Jag tyckte inte det var OK med hänsyn till att den inte fungerat tillfredsställande men var angelägen om att bli av med Bionan så jag gick med på det.
EcoTec A3, Diom EloVed 25 -83, bulkförråd.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Hej

Har haft problem sedan Bionan var ny med att röken är kraftig, ibland brun eller går och luktar.

Fick detta felsökningstips från MBIO:
-----Original Message-----
From: MBIO-Energiteknik [mailto:mbio@swipnet.se]
Sent: den 17 februari 2005 07:43
To: Kalen, Magnus (P.)
Subject: SV: Grå rök


Hej igen!
Du kan även kolla i brännarröret så att det inte är igensatt av isolering i luftkanalerna. Det jag kan tänka mig annars är att den mäter fel temperatur i förbränningskammaren vilket är märkligt att det skulle ha ändrats. Om vi misstänker detta efter lite fler tester så är det lätt att byta dessa delar. /Jörgen
Nu har jag skruvat bort det yttre brännarröret och är lite fundersam på hur det ska se ut. Är det nån som har en bild på sin Biona med brännarröret borttaget så att man ser luftkanalerna?

Ska givetvis kontakta MBIO men vill gärna få ihop brännaren under helgen.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Länkage sintringslucka

Inlägg av snillet »

Länkaget vid sintringsluckan lossade för mig häromdagen....
Tittade in i pannrumet och såg länkaget hänga ned..., brännare var i drift just då så jag avvaktade tills den jobbat klart och skruvade sedan tillbaka det.

Var den lilla skruven på "armen" som sitter på axeln vid sintringsluckan som gängat ur sig ur armen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

rotorn stannade

Inlägg av pitch »

Ledsen om jag inte varit uppmärksam på denna klistrade tråd tidigare...
För ett tag sedan, typ maj månad, två månader efter installation la brännaren av, vilket visade sig bero på att motorn till rotorn hade lämnat in.
Eftersom garantin fortfarande gällde lät jag gubbarna på FORCO sköta sitt och en ny motor var på plats...tydligen första gången det hänt enl uppg.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Diverse problem med Bionabrännare

Inlägg av Lasse Kil »

Jag har haft följande problem med min bionabrännare sedan installationen i augusti:
Obränd pellts har lagt sig framför fotocellen så att den har löst för utebliven låga. Detta har hänt åtskilliga tiotals gånger.
Två gånger har brännaren löst för hög temp i fallröret, orsak okänd.
Matarskruven har gått av en gång (standardlängd).
Fallröret har fyllts med pellets utan att skruvmatningen har stoppats, det brann för fullt i brännaren vid detta tillfälle.

Angående den sista punkten har jag sagt åt MBIO att de ska uppfylla den i försäljningsmaterialet utlovade funktionen att skruvmatningen ska stoppa när nivå i fallröret uppstår. Om de inte klarar av detta på ett tillförlitligt sätt så får de ta tillbaka brännaren då de inte uppfyllt utlovad säkerhetsfunktion.

Vidare så har jag kraftiga smällar i skruv samt störande ljud från kvarn.

Sammantaget så blir mitt råd till andrasom går i köptankar att hellre kolla andra fabrikat.
Skriv svar