Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

micke_932 skrev:Jag tycker det verkar som Bionan är lite taskigt tillverkad, det har varit flera inlägg om dåligt svtsade delar och liknande, är detta en felaktig uppfattning eller finns det någon sanning i ett sådant påstående, det kanske bara handlar om ett lite antal måndagsexemplar exempelvis ?
Frågan är hur många som haft problem det sista året ?
de flesta som fått bekymmer har fått det inom ett år och det är väl mest de som köpte brännare för några år sedan.

Tror att kvalitén verkar stiga hela tiden. På min brännare (inköpt november 2003) fanns diverse sådana saker men bara en har orsakat mig problem.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Tilläggas bör väl att min brännare har tillverknings nr 018
alltså en av dom första, 5 år är kvarnen så det är väl
ok att grejjerna börjar bli slitna. Kvarnhjulen ser
fortfarande ut att vara nya???dom om nått
borde bli slitna.

mvh christer
mohjoj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 15:27

Dags igen!

Inlägg av mohjoj »

Så var det dags igen! :evil: :evil: :evil: Börjar bli tradition att något händer när säsongen startar. Startade upp brännaren runt 1 okt efter en bra solvärmesäsong. Hörde att fläkten (dn gamla svarta Torinfläkten) började låta konstigt. Sa till sambon att nu är det nog fläkten som står på tur. Det visade sig stämma då jag var ute och drar en öring på Vänern ringer telefonen och de säger att en säkring har gått därhemma. Det visar sig att fläkten tydligen lagt av och kontakten till värmeelementet har smält ihop! :evil: Ringde Mbio och konstaterar att jag behöver ny fläkt och värmeelement med kontakt och kabel. Tur att det inte började brinna. Brännaren har startat sin fjärde säsong. Få se hur många till den får vara med? När den går är jag annars jäkligt nöjd med den. Väldigt lite aska med agropelletsen nu och den jobbar fint ihop med Biosolpannan.
Biosolpannan, Biona, Lesol 10 kvm
mohjoj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 15:27

Igång igen

Inlägg av mohjoj »

Nu tickar och går den igen :lol: . Fick grejerna väldigt snabbt iaf. Nya fläkten verkar bra och låter mindre. Kostnaderna sparas in på mildvädret det enda positiva med det här vädret.
Biosolpannan, Biona, Lesol 10 kvm
pwn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 00:01
Ort: Gävle

Inlägg av pwn »

Jag fick ett fel på min brännare häromdagen. En stund efter uppstart började det att pysa ut rök vid slangen mellan kvarn och brännare. Efter ett tag löste också överhetningsskyddet på inmatningsstosen ut. Jag provade att starta om efter att ha återställt överhettningsskyddet. Samma resultat. Efter diverse kontroller visade det sig att luftspjället inte gick tillbaks till ursprungsläge efter uppstart. Spjällaxeln gick lite trögt. Jag skruvade av överdelen så att jag kom åt spjället och dess övre lagring. Axeln spände lite så att den tryckte mot ena kanten på övre lagret. Jag slipade av lite på axeln så att den gick lite lättare. Fjädern orkade fortfarande inte dra tillbaks spjället. Då bytta jag till en starkare fjäder. Nu verkar det fungera.
Biona2000 i en EgorV25-panna i Gävle
pwn
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 00:01
Ort: Gävle

Komplettering av tidigare inlägg

Inlägg av pwn »

Den nya fjädern var lite för stark så dragmagneten orkade inte att dra ordentligt. Jag bytte tillbaks till originalfjädern men spände den lite genom att fästa fjädern i ett nytt hål som jag borrade alldeles bakom originalhålet på dragstångsplåten
Biona2000 i en EgorV25-panna i Gävle
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Pellets i fallröret

Inlägg av Lasse Kil »

Råkade ut för att fallröret fyllts med pellets, detta hände med ett par dagars mellanrum. Jag hade lite problem med att komma på vad det var, men det visade sig vara att fotocellen ibland indikerade låga fast det inte brann.
Den gick som tur var sönder helt, annars har jag väl letat felet än.

Problemet med detta fel är att det finns inget som stoppar pelletsmatningen, så den matade bara på hela tiden.
Jag måste nog få till en nivåvakt på fallröret, om någon har en sådan kan gärna få maila en lösning till mig.
maanma
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 27 jul, 2006 09:28

Inlägg av maanma »

Problem som Lasse har är mögligt gamla Bionan som har nummer <1001. Efter den MBIO ändrade fotocell till andra plats. Första modeller efter den har svårigheter att se eld.
Jämä Junior 121 -82 (150 l) + Biona #1023 + Oilon Junior -93 + 300 l el-panna + 6m2 solvärme, 110m2, brädhus år 1948 (energiklass E), 9 m pipan med KW i Åbo.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Det som lasse råkat utför har hänt mig med, det hände när
min motor till rotorn gick sönder hela slangen var full med
pellets.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

maanma skrev:Problem som Lasse har är mögligt gamla Bionan som har nummer <1001. Efter den MBIO ändrade fotocell till andra plats. Första modeller efter den har svårigheter att se eld.
Tidiga brännare (min är nr 272) hade fallrörsfotocell som skulle bryta matningen när fallröret blev fullt. Dessvärre ville den gärna damma igen å stoppa brännaren så den konstruktionen försvann någonstans runt serienummer 300-500.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

I början på denna tråd skrev jag om att röret som sitter i centrum av inmatningen hade lossat.

Nu på morgonen var det dags igen.
Jag ger sjutton i att montera tillbaka det nu.

Verkar fungera hur bra som helst, poängen med det skall tydligen vara att skruven skall få med sig så mycket "löst" spån som möjligt. Men lossar den på detta viset tänker jag låta den vara omonterad.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Örnie
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 14 mar, 2007 14:48
Ort: Västerås

Märkliga fel

Inlägg av Örnie »

Så nu har den gett upp! Bionan är död, länge leve Bionan.
Har under våren haft en hel del strul med tändelelment som brinner upp. Bytte från 110v till 220 och hoppades på att det skulle vara lösningen. Tyvärr så fungerade inte adaptern till det nya tändelementet så bra, kortslöt elementet och styrskåpet fick sig en kyss som gjorde att det la av. Kontakt med Mbio som skickade upp ett nytt styrskåp och värmeelemnt. Allt verkar funka ok så man vågar sig på att åka på semester i 2v. Väl hemma igen konstateras att brännaren inte går (la i princip av när vi lyfte ut resväskan, tur att jag fegkörde med elpatron också), dock ingen röd varningslampa. Gör en nogrann felsökning och det visar sig att det nya styrskåpet är trasigt. Indikerar automatiskt att låga finns när fläkten går (gissa vem som hade pellets packat från brännare till kvarn?). Ny kontakt med Mbio (lätt irriterad :evil: ). Dom lovade att titta igenom brännaren och styrskåp utan ngn kostnad för mig (säga vad man vill men dom har alltid ställt upp). Visar sig bla att mitt gamla brännarhus har spruckit. Det blir en rätt så omfattande renovering som kostar en bit över 5000 kr, sån tur är så går det på hemförsäkringen :D så min kostnad är ca 2000 för en nyrenoverad och återuppstånden Biona. Hoppas nu att den fungerar som den ska när jag får den. :lol:
Numera bergvärme, Thermia Diplomat Optimum G2 istället för: Biona 2000 (nr046, konverterad till active, maj -08 ),Biona T15, Pellistore bulkförråd. 3x500 liter acktank varav en med vv beredare.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

I förrgår gick min skruv av.
5cm innan "klämman" som håller fast den i kvarnen.

Hur länge håller en flexskruv i genomsnitt tro ?, det är en svag/snäll böj på min som definitivt inte stressar skruven nämnvärt, har ju varit i drift sedan 2003 så jag klagar inte just nu iaf.

Löste det "tillfälligt" genom att kapa bort den biten som var defekt och det verkar fungera jättebra tills jag får tummen ur och beställer ny skruv. Verkar bli lite underhåll när vårservicen skall göras i år. Skruv och rotor (än så länge :roll: ).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
PeterTh
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 11:38
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av PeterTh »

Hej,
Jag har kört min skruv sedan 2004. Det jag har råkat ut för är att skruven har nött märken i den lilla insatsen i inmatningsstosen som sitter nere i pelletsförrådet. Till slut har skruven fastnat i märkena och stosen har börjat snurra på PEM-slangen. Någon gång har även skruven slagit stopp så att kvarnen sitter i spänn i en onaturlig ställning. Jag löste det genom att slipa bort märkena. Jag har även kortat skruven vid något tillfälle pga en intressant brand i PEM-slangen...

Annars är det som har hänt mig genom åren följande:

Två st bakbränder där det vid den första tog eld i PEM-slangen och elden var på väg mot förrådet som en stor veke ungefär. Den andra satte fyr på fallröret med otrvlig rökutveckling som följd. Har numer rökgasfläkt, rökdetektor och brandvarnare som varnar i hela huset om det blir rök i pannrummet. Efter fläkten inga mer problem med röklukt.

Bytt rotor två gånger.

Bytt kvarnhjul en gång.

Bytt brännarhus en gång pga att det gamla var sönderbrännt.

Bytt styrskåp en gång eftersom brännarens fläkt aldrig slog av.

Bytt fotocell en gång.

Bytt tändelement en gång.

Ska precis till att byta Torinfläkten till en ny Papst. Den gamla låter illa och går ibland på för lågt varvtal.

Jag kör ca 8-9 pallar om året så ovanstående har hänt inom loppet av cirkus 35 ton uppeldade pellets.

Nu har jag inte så stora problem att göra allt jobbet själv. Om jag hade tummen mitt i handen vet jag inte om jag hade valt pellets...

Mvh
Peter
--------------------------------------------------
Biona 2000 i en CTC V30 sedan 2004
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Fläkt

Inlägg av snillet »

Sådär ja, då havererade min fläkt, Torinfläkten som satt i från fabrik 2003.

Först kollade jag pris på mbios ersättare och kollade andra fläktar som kan tänkas ersätta den.

Sedan började "klåfingern" klia igen, en trasig sak som skall slängas bör alltid dissikeras !

Fläkten är uppenbarligen inte gjord för att tas isär :lol:, men det gick efter mycket pill. Rengjorde hela fläkten inklusive kretskortet i sprit och torkade den sedan, vid testkörning fann jag att den inte verkade gå på alla faser (det är alltså en växelströmsmotor som matas via en frekvensriktad DC spänning i fläkten) så att man ibland måste peta igång den och då gick den "brummigt", när den väl startade av sig själv orkade den inte riktigt upp i varvtal.

Gick över alla lödningarna för att kolla om felet låg där.

Sedan fungerar fläkten igen :)

Än så länge, vi låter det gå över natten nu å ser *peppar peppar*.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar