Då var den på plats!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

apersson69 skrev:Ja, dom är kvar. Jag kom på samma briljanta ide som dig, att göra hålen uppe vid kvarnen så är det bara att trycka ner kvarnen djupare om man vill köra utan hål sen igen. Kör så här några dagar så får vi se om det fortsätter gå bra. Har du hört nåt mer om EBK-n från BioSol?
EBK-n, nej men jag ringer dom idag. Kan de inte fixa hit en snabbt så ska jag fan i mej göra en själv.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Meddela gärna vad Stocksbrokillarna hade att säga om EBK-n. Om den är så enkel som jag tror känns det lite saftigt med 500 + frakt. Då får nog "kansjälv" rycka ut :-)

Ja askmängden "har varit uppe" har jag sett... 8) Upplever inte heller askmängden som ett problem. Jag askar ur lite oftare än jag behöver eftersom det är lättsammare när det inte är knökfullt i asktråget (är ju såna bekvämligheter på BioSolpannan). Drar även turbulatorrören för bästa verkningsgrad. Men det är ju samma sak med askmängden som med brännaren, man måste ju testa lite så kanske det blir bättre... :D
I slutändan handlar det ju om att öka marginalerna för att få en stabilare, enklare och säkrare drift.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

apersson69 skrev: I slutändan handlar det ju om att öka marginalerna för att få en stabilare, enklare och säkrare drift.
Exakt :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Nu sitter brännaren i för skarpdrift. Oljan är ur...

Då blev man ju tvungen att kolla upp det här med hålet. Jag borrade först 4 mm i slangen. Ingen skillnad. Borrade upp det lite till ca: 7-8 mm. Kunde direkt se verkan på loggen. Matningen steg från snitt 40% till 45%.

Min rökgastemp steg oxå från 120 till 130 grader efter panna. 65 grader 1 m ner i pipan. Alla tubulatorer i pannan draget ställt till ca: 28 Pa. Är det då 28 Pa i min pipa???

Röken var inte missfärgad på någotvis. Kanske är det i svalaste laget i pipan? Vi får se. När sotarn var här i vintras sa han att det inte var någon fara för kondens. Då låg rökgas från panna på ca: 120 grader.

Fick inte tag på Stockbroverken idag... :cry:

Vad gäller EBK så har även janfire detta till sina brännare. Verkar vara en annan konstruktion dock.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Dragbegränsare

Inlägg av apersson69 »

Min rökgastemp steg oxå från 120 till 130 grader efter panna. 65 grader 1 m ner i pipan. Alla tubulatorer i pannan draget ställt till ca: 28 Pa. Är det då 28 Pa i min pipa???
Nja, om du har över 28 Pa är det så men är draget i pipan lägre så är det ju så. Du ser om du närmar dig "ditt" drag när dragbegränsaren börjar gapa upp några mm emellanåt, där någonstans ligger maxdraget i just din pipa och medeldraget nån Pa under. Men om dragbegränsaren öppnar sig och jobbar på den inställning du har nu, då är det inställt maxdrag på ca 28 Pa i pipan. Man kan alltså ställa draget så länge man är under sitt eget maxdrag. Men även om man har dragbegränsaren ställd högre än sitt drag är den en bra försäkring mot soteld. Men med rökgas på 130 ligger du "rätt så" långt ifrån såna otrevligheter...

Har också sett att eftertempen varit hög (865° ca, kollat en gång...) men utan PelConfig är det ju svårt att se maxvärdet. Dammade av min gamla PIII, nu blir det installation och övervakning... Man vill ju veta om man kan! 8)
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inte bra...

Inlägg av snillet »

Hål i slangen funkade inte alls bra för mig.... brännaren dog ned ibland och spottade ur sig massvis med oförbrända partiklar..... så det tätades igen.

Men med EBK har jag kunnat förlänga intervallet mellan uraskning med 10 driftstimmar :D.

Inte fel.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Snillet
Hur långt har du från framkant på ebk till vägg på pannan.
Är den konisk el rak.

mvh christer
Gerka
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 01 feb, 2005 11:01
Ort: Stora Skedvi, Dalarna

Inlägg av Gerka »

Jag bor bara ett par km från Stocksbroverken, så jag var dit och snackade med dom om EBKn förra veckan.
De väntar på ämnet till röret, det var visst nån sorts speciallegering som tål värmen, annars skulle röret vara slut efter ett par år.
Man hade ingen prototyp tillgänglig att visa, men den skulle tydligen stå på fyra ben i asklådan.
Det skall bli intressan att se hur Bionan går i Biosol pannan. Jag funderar på att komplettera min anl med solvärme, då kanske det är bättre att byta panna än att koppla acktank till min gamla Eryl.
PS
Var får man tag på en dragmätare? :roll:
Eryl DP, Biona 2000, Mafi mini, skruv 2m
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

christer skrev:Snillet
Hur långt har du från framkant på ebk till vägg på pannan.
Är den konisk el rak.

mvh christer
cirka 30cm. Den är OVAL :D, mest för att röret inte gick å få fast annars.....

Inte konisk.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Dragmätare ja... hörde mig för på jobbet men där hade de ingen...

Kolla här http://www.comfort-control.se/misc/rokgasanalys.pdf

Har även hört att energirådgivning, kommunen ibland lånar ut prylar för att göra full rökgasanalys....

Min dragbegränsare slår bara en smula, klapprar under eldning vid ca: 28 Pa. Spelar mig inte så stor roll men det vore kul att veta vad man har för drag.

Det kan faktiskt bli billigare med BioSolen. Man slipper ladomat och brännarsyrning osv. Plus att du måste ju flytta shunt och varmvattenutag till tanken...

Om någon är intresserad så kan man köpa en BioSol för småpengar här...
http://marknadsplatsen.du.se/?pageid=6&productid=975
Enlig annan tråd på forumet
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Dragbegränsare

Inlägg av apersson69 »

apersson69 skrev: Har också sett att eftertempen varit hög (865° ca, kollat en gång...)
Måste vart vindögd när jag kollade det :roll: , 805° toppade jag eftertempen på i morse (Har vart borta i helgen så jag har inte kunnat kolla tidigare). Men det känns fortfarande lite onödigt högt. Fick svar från Mbio att man håller på att ta fram ny programvara som skall fixa problemet.
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

På min brännare har jag nu dragit i bultar i 3 hål av 4 på fyrkantsröret in vid fläkten. Nu är matningen kring 47%-50% och motdragragluckan ställd för att begränsa draget krin 15 Pa. Går som en klocka!!! Jämn fin temp kurva i PelConf. Matning och Integratorn lika fina de.

Hoppas jag inte gjort något dumt..? :?: :wink: :wink:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

Professor Kalkyl skrev:På min brännare har jag nu dragit i bultar i 3 hål av 4 på fyrkantsröret in vid fläkten.
Vilka hål menar du? En sak som jag har upptäckt en läcka i en luftkanal på min brännare. Den är där luftkanalen går ner från fläkten till rotorn, närmare bestämt där isoleringsmaterialet tätar mot fyrkantsröret på luckan är det inte tätt, det övre lagret isoleringsmaterial är snedskuret vid tillverkningen typ så jag får en glipa på några mm på den sida som är neråt med luckan nerfälld. Såg det på själva avtrycket röret skapat i isoleringen. Bör ju smita en del tryck där?? Sen kan det vara bra, dåligt eller rent av meningen... Nån annan som har lika?
Hoppas jag inte gjort något dumt..? :?: :wink: :wink:
Ett test som antingen misslyckas en gång eller lyckas, det är utvecklande... Alltid lär man sig något. 8)
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Professor Kalkyl skrev:På min brännare har jag nu dragit i bultar i 3 hål av 4 på fyrkantsröret in vid fläkten. Nu är matningen kring 47%-50% och motdragragluckan ställd för att begränsa draget krin 15 Pa. Går som en klocka!!! Jämn fin temp kurva i PelConf. Matning och Integratorn lika fina de.

Hoppas jag inte gjort något dumt..? :?: :wink: :wink:
Menar du innanför det övre locket eller på utsidan ?

Innanför finns det hål där luften går ned till rotorn, är det de hålen du menar ?

Finns även (på min) ETT gängat hål på utsidan där det sitter en M8 bult med insex skalle.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

På min är det 4 st hål över den bulten du talar om. Man ser dem från sidan i samma höjd som fläkten. I mitt test protokoll står det också att det är fyra hål från fabrik. Talade med Jörgen idag han sa att det inte var något galet i det jag gjort. Det du gjort är att du höjt effekten. Om jag haft en kamera kunde jag plåtat hålen som jag tätat.
Med just M8 insex..... :idea: :roll:
Senast redigerad av Professor Kalkyl den fre 30 sep, 2005 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar