Problem med Biona Activ brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Problem med Biona Activ brännare

Inlägg av Hemmafixar'n »

Får väl sägas att jag ångrar lite mitt val av brännare. En Biona Acive.
Har haft alldeles förmycket problem med denna. Min förra en Ecotec A3
i en CTC 265 -70 var helt klart enklare att sköta.

Problemen med bionan har varit:
Tändproblem med gengassmällar
Dålig förbränning
Varmt fallrör med stora beläggningar
Igensatt rotor av oförbränd pellets efter ca 1 vecka
Mycket och ojämn aska

Någon som känner igen problemen. Skulle vara mycket tacksam för svar.
Särskillt problemen med dålig förbränning, igensatt rotor och beläggning i fallröret. Dessa proble har jag inte löst ännu. :?
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rent omedelbart verkar symptomen vara pga. för mycket matning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Har mätt upp pelletsmatning och den är som mbio. rekommenderar, ca 3dl/min vid 100%.
Min matning till brännaren ligger runt 40% och det är mkt bra enl. mbio.

Kör nu utan turbolatorer och med ständig men låg fart på rökgasfläkten.
Fläkten drar ju upp matningen, men inga extrema toppar (har sett 50% men inte mer) Har rökgastemp på 130-140 gr fr. panna. Det går inte få den högre. Blir 150 gr innan uraskning.

Tempstyrnignen far lite för mkt tycker jag 15-20 gr ibland.
Bionan har 2 st 8mm lufthål till kanalen för primärluften. Dessa anv. för att sänka/höja effekten på brännaren enl. mbio. om jag pluggar båda hålen så går brännaren med en rätt extrem låga (vit och fyller hela brännutrymmet)
I detta fall läser inte alltid fotocellen av lågan och brännaren stoppar.
Ännu farligare blir det ibland då lågan går fr. max och slås ut helt.
Brännaren stoppar då inte, med gengassmäll som följd. Kan det tyda på syrebrist/fel balans mellan primär/sekundär/terriär -luften när lådan slås ut? Brännaren är ju inget effektmonster. men dock 1kW mer än Ecotecen.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Sett liknande när jag hade stundtals för kraftigt och i övrigt alldelels för ojämt drag.

Det är lite "bullshit" det där att bionan skulle fungera bra med ojämt drag faktiskt. Men den kräver inte mycket....

Dessutom är det extremt känslig för tryckförhållandet i pannrummet, bör vara EXTREMT god tillgång på tilluft direkt utifrån för att styrningen skall kunna fungera bra.

Den hanterar olika pelletskvalitéer suveränt, när dragförhållandena är mycket goda=jämna och inte för höga. Är dragförhållandena väldigt ojämna och kraftiga så funkar den inte alls bra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

ok, jag har kört med öppet pannrumsfönster en tid och tror nog att det gav effekt. Jag gillar inte konstuktionen med att fläktens luftintag är vänd mot brännarhuset och att det är en utrymmesbegränsning av lufttillförseln.
Jag är ingen fysikexpert men något säger mig att på en varm yta expanderar luften och insugen luft borde då bli mkt "tunnare" (intercooler på förbränningsmotorer motverkar detta fenomen).

Dock exerimenterade jag samtidigt med draget och dragbegränsaren. Jag började även fundera kring luftflöden i de olika kanalerna. Så istället för att öppna upp båda hålen till primärluften, så snickrade jag ihop en liten spänningsregulator till fläkten. Brännaren gick mkt bättre då. Sp till fläkten var då 22,5V (klarar 16-28VDC).

Turbolatorerna ska jag nog kapa på mitten och montera i alla fyra som följde med Biosolpannan. För dessa gav bra effekt för pannan. Sneglade lite på en annan tråd om "hur många turbolatorer har ni i" och jag tror som en person där att man bör ha i turbolatorer i alla kanaler och istället anpassa längderna på turbolatorerna. I Biosolpannan sitter det 8 tuber i grupp om 4/4. Det borde räcka att sätta i kortade turbolatorer i de 4 övre tuberna.

Jag försöker nu att koncentrera mig på en parameter i taget. Ska damma av mina gamla kunskaper i försöksplanering för att reda ut vad de olika parametrarna påverkar.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Vad bra det är att kunna bolla problem med andra.
ni har rätt båda 2.
Sotarn sa att jag hade mkt beläggningar av kära i min skorsten och att
det förmodligen beror på min tid. Ecotec som pyrglöder (uppåtriktad glödbädd) och att detta kommer att lossna och trilla ner. Jag skyfflade ut en hel del ur sotluckan i skortenen. Förmodligen har draget blivit så mycket bättre pgr. av kallare luft nu men också att skorstenen blivit mkt renare. När brännaren inte går har jag ett ganska jämt drag. Men när brännaren går för fullt får jag tryckstötar i skorstenen vilket gör att brännarhusets temp. långsamt går upp med hög pelletsmatning och när tempen vänder ner blir balansen extremt mkt bättre och brännaren går
på högvarv med låg pelletsmatning, varpå tempen sjunker mkt. kraftigt och genast har jag en självsvängande temp.reglering. Förbränningen blir dålig i temp.uppgången
och för bra vid nedgången. Vilket ibland resulterar i att lågan har slagits ut (lågan var så stark att pannan fullständigt vrålade) Jag testade med att glänta lite på skorstenens sotlucka och vips hade jag ett mkt. jämnare drag. Snillet, du har fullständigt rätt i att Bionan har stor aptit på frisk luft. En fråga dock, hur varmt blir fallröret längst upp vid slangen på din brännare? Jag såg att du har det nya brännarhuset, så därför undrar jag. Jag har en temp på ca:70-90 gr vid slangklämman. Mbio uppger en temp på 60-70 gr längst upp. Har nu en hyffsad temp.reglering på ca±5-7 gr, med 38-41% matning. Ska in med turbolatorerna igen och se om jag kan jämna ut draget ytterligare. Ställt int drag.begr. på ca 20Pa och den sippar lite luft emellanåt.
Jag tror mbio menar att bionan klarar av förändringar i drag på längre sikt, inga kortvariga förändringar/tryckstötar.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Gerka
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 01 feb, 2005 11:01
Ort: Stora Skedvi, Dalarna

Inlägg av Gerka »

Beläggningarna i fallröret fick jag bort genom att borra ett 6mm hål i matningsslangen ca 30 cm ovanför fallröret så att man får en luftström genom röret. :?
Eryl DP, Biona 2000, Mafi mini, skruv 2m
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Kolla draget

Inlägg av slagis »

Hyr eller låna ett instrument för att kolla draget 1.0-1,5
och ca 150-180 grader i rökgas temp.Ha inte massa skrot i pannan.
/ :lol:
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

De e nåt skumt med det nya brännarhuset och fallröret, tempen på fallröret är lite högre än på det gamla huset, dessutom skalar det lite längst ned (skalar=metall lossnar i "skal") mot brännkammaren vilket inte heller ser helt ok ut i mina ögon. Gjorde inte så med gamla brännkammaren,

Men i övrigt är den nya suveränt välfungerande.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Tack för alla tips!

Inlägg av Hemmafixar'n »

Tack för alla tips!
slagis, varför inga turbolatorer? Utan =130-140°C och pannan värmer sämre. Pannan verkade ett tag vara tät som ett bäverarsle.

1. Byggde om luftintag till pannrummet
2. Dragbegr. på 28Pa
3. 4 av Biosols fullängds turbolatorer monterade enl:
x x
o o = övre tuber

x x
o o = nedre tuber

4.Rökgasfläkt på låga varv

Resultat:
Tänder dåligt, men med lite ändrade parametrar gick den igång till slut
Temp upp till 698 gr på 15 min, vänder till 670, svänger över på 704°C. Rökgas 100gr
Rör sig i intervallet: matning 37-43% och 689-705

Efter 25 min: matning: 40-42% temp: 697- 700°C Låga: 20% mkt bra, 50% bra & 30% dålig
dragbegränsaren har sluta skallra.

Brännaren kör nedsläckning efter 33 min. Rökgasen var då fr. panna 130gr

Fallröret kom aldrig upp i mer än 70°C :) Ska kolla askmängden om ett par dagar.

Pelletsförbrukning = ca 1 dl /min. Ngn som vet om detta är högt?
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Skriv svar