ska jag köpa en biona.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Undrar också över det där med "startfläkten".

Min har fungerat helt ok sedan -03, fast jag bytte brännarhus förra säsongen, mest för att det fanns små sprickor i mitt gamla som tydligen uppkom pga den tidigare tillverkningsmetoden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Inlägg av Roberg »

Tycker inte tändfläkten gör någon större skillnad. Tändningen funkar bra, men det gjorde den tidigare också. Däremot rekommenderar jag att byta till den större sintringsburken, eftersom behållaren är bökig att komma åt och den stora räcker till långa tömningsintervall.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Den större sintringsburken verkar vara för stor för mig. Får inte plats med den eftersom jag kommer att ha en elpatron under brännaren.

Det blir lite styr med att få plats med brännaren. Den är ju väldigt stor om man jämför med andra brännare. 400 mm hög + fallröret.

Har fler frågor..
Fins det någon som har testat annat än vanlig träpellets?(hampapellets,barkpellets,sågspån mfl)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Testat bark, gick fint men de blev en jädrans massa aska, och massor av sinter i burken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej. =)

Kul att du har testat iallafall. Antar att ren pellets är det bästa iallafall.
Å det gäller nog för de flesta pelletsbrännare.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Å så en fråga till.

Måste man montera brännaren så att den sitter ända in. Eller kan man montera den så att den sitter en bit ifrån pannluckan?? (Typ 5cm.)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det är inte säkert alls att den sitter bättre längre in, finns de som fått deformerade brännarrör av att brännaren suttit FÖR långt in vet jag.

Såhär ser det ut hos mig:

Bild

Har isolerat brännarröret och satt en aluplåt runt, om du undrar varför det ser så tjockt ut
8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tack igen för alla svaren.

Skönt att ha ett sådant bra forum att luta sig tillbax på. :)

Då kanske detta löser mina problem med att elpatronen ovanför är ivägen. Det jag hade räknat med är att brännaren ska vara ända in och då är det ju ca 100mm till fallröret från framkanten.
Elpatronen bygger ut 14 cm. Så då klarar jag det utan att ta bort den.

Det gäller ju att tänka efter före. Innan jag står där med brännaren som inte går att montera och svär så mormor vänder sig i graven. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

TRoligen kommer du nog att svära lite lätt bara före dit förhållande med Bionan är inkört...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hmmm.
Jo! jag misstänker dä. :P

Lite svordommar är det nog över alla pelletsbrännare.
För helt underhållsfri är nog ingen.

Den jag har nu har lite problem med att starta när jag gjort en uraskning.
Fast att jag tycker mig ha en bra matning och lagom stor startdos.
Men ibland så blir matningen lite ojämn. Vilket gör att startdosen blir mindre. Det är helt enkelt bara att leva med det till jag får biona brännaren.
Fast bionan klara kanske bara av att starta varje gång utan att slutföra eldningscykeln. :P
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Som helt nybliven ägare till en Biona så får jag nog säga att jag är imponerad över hur smärtfritt installation och igångsättning har gått.
De erfarenheter som jag har hittills är att brännaren är känslig för mottryck i pannan.
Hade en baffelplåt och turbulatorer i pannan då oljebrännaren satt i och med denna "setting" så var ibland röklukten intensiv i pannrum/tvättstuga.
(Imponerade inte på familjen med röklukt på nytvättat :wink: )
Fick också en hel del rök som gick bakvägen upp i matarslangen.
Tog bitvis bort del för del och kör nu med helt tom panna, dvs inga turbulatorer eller baffelplåt och nu fungerar det utmärkt.

Rökgastempen ligger runt 150 grader så det är väl OK ändå.

Det andra jag har märkt är att ljudnivån från kvarnen sjönk betydligt vid övergång från 8 till 6 mm´s pellets.
Låter gör det ju fortfarande men de högsta smällarna har försvunnit.

I övtigt nöjd över förväntan.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Gerka
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 01 feb, 2005 11:01
Ort: Stora Skedvi, Dalarna

Inlägg av Gerka »

Jag har kört min Biona sedan 04 och den bara knallar och går.
Har fått byta fläkten då den första skar efter någon månad,bytte även brännarröret i fjol då det blev deformerat för att jag hade brännaren för långt in.
Jag askar ur pannan en gång i månaden och tar ur brännaren en gång per år för att blåsa ren den, annars tuffar den på året runt. :)
Eryl DP, Biona 2000, Mafi mini, skruv 2m
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ok. Det låter gött för örat. :lol:

Jag nog bestämt mig nu. Enl säljaren så har han inte heller haft några problem efter bytte till den nya brännarkammaren.

Så jag ser nu fram mot att köpa och installera den.

Är det något jag bör tänka på. Några tips eller är det bara att trycka dit brännaren och plugga i kontakten.
Behövs ingen rökgasanalys?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

En rökgasanalys är väl alltid bra att göra, grejen är väl bara den att du inte kan göra så mycket justeringar utan att gå in och pilla på parametrarna via pelconfig-program.
Med det program som "sitter i burken" kan du inte göra så mycket.
De som vet mer får gärna rätta mig i detta.

Det man, enligt min uppfattning, kan göra är att justera drag och effekt till viss del. Sedan ska väl apparaten själv skapa en bra förbränning genom att ligga runt 700-gaders temp i brännkammaren.

Själv har jag mest kollat statusen på askan, är den grå och fin och inga beläggningar någonstans så borde det inte vara något större fel på förbränningen.

I övrigt så är det bara att följa de instruktioner som finns, för de får du väl med vid köpet?

Angående "instick" i pannan så har jag min monterad på liknande sätt som snillet dvs ungefär hälften av längden på brännarröret innanför pannluckan och det fungerar bra.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Okej.

Då blir det till att skaffa pellconfig. om det nu behövs.
Ja manualen har jag inte frågat efter. Men det känns som en självklarhet att jag ska få med vid köpet.
Han som säljer brännaren verkar vara en seriös snubbe.

Nu har jag fått så mycket kött på benen, så att det blir tungt att motionera ikväll. =P
skämt åsido. Jag blir assugen på att installera brännaren men det är ju 8 v innan jag får den. Så jag får sitta här och drömma.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar