Forumindex   FAQ   Sök  
Bli medlem  Logga in
Forumindex FABRIKAT EcoTec

Sintring

Övrig diskussion i de allmänna forumen.

Sintring

Inläggav Snapphane » tis 02 okt, 2018 23:47

Finns det någon som lyckats slippa den bedrövliga sintringen i koppen på A3/A4/Bioline???

Underhållsfyr eller eltändning spelar ingen roll.
Reglering av fläktluften påverkar inte nämnvärt.
Tycker det är värre med Scandbio än Stora Enso.

Bedömer det som att sintringen är den avgörande nackdelen med Ecotec.
Bostad: ECOTEC A3 15 kW utan eltändn (Tid Thermia Bequem), Euronom A25F, draglucka.Bulk helst 6mm.Villagyr

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk helst 6mm
Snapphane
Fröträd

Re: Sintring

Inläggav Roli » ons 03 okt, 2018 05:47

Jag tycker att sintringen kommer och går, vilket borde tyda på att det är pelletsen som är "boven" till mängden sintring. Just nu ger min Bioline ca. 1-2 mm beläggning på vissa delar av koppen mellan sotningarna som det kan vara allt mellan 6 veckor till 2-3 månader mellan. Den pellets som just nu bränns är Södras pellets köpt på Byggmax. Men jag har haft kakor som varit uppemot 1 cm tjocka med nuvarande brännarinställning som är gjord "på en höft".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarvisningsbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inläggav Snapphane » ons 03 okt, 2018 08:18

Tack för svar.
Så lite som 1-2mm har jag aldrig haft sedan 2001 i någondera fastighets brännare.
Igår på A3 knackat 10-12mm kakor efter ca 7-8 dagars drift.
A3 med eltändning/PLC också tjocka kakor trots bra förbränning bedömt visuellt.
Ska göra test med SCA-pellets.
Bostad: ECOTEC A3 15 kW utan eltändn (Tid Thermia Bequem), Euronom A25F, draglucka.Bulk helst 6mm.Villagyr

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk helst 6mm
Snapphane
Fröträd

Inläggav teufel » lör 06 okt, 2018 16:53

Under "Pelletskrisen" på senvintern var jag tvungen att köra scandbio under några veckor. Jag vill minnas att den pelletsen gav upphov till väldigt mycket sintringsbeläggning i brännarkoppen - något jag bara får då och då när jag kör med Laxå, Bionorr eller någon av de varumärken som byggmax kör med.

Nu körde jag med ströpellets så jag trodde väl att de problemen var relaterade till att de kanske hade stoppat i nåt mer som skulle underlätta utfällningen när man strör i hästboxar med den, men i efterhand så har jag fått höra att enda skillnaden mellan strö- och eldningspellets är att ströpellets är lösare pressat.

Så innan du gör något - testa att köra ett tag med ett annat märke, jag tror det ska göra susen.
Jag har kört min Bioline 20 i över 10 år nu, mestadels med Laxå eller Bionorr, utan mer än nån mm sintring per pall.
EcoTec 20-brännare
Mafa Midi-förråd
CTC-panna från 60-talet
teufel
Lärjunge!

Inläggav Snapphane » lör 06 okt, 2018 19:09

Tack. Ok - ska prova med andra fabrikat, men har 8 ton Scandbio i bulken nu....
Men bara att köra via lilla förrådstunnan, så det ordnar sig.
Ha det gott, rent av varmt o gott!

Snapphane
Fröträd

Återgå till EcoTec