A4 - Styrning 3006

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Cicaro »

Snyggt, det börjar arta sig :D
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av xdigger »

Vore ju intressant om den räknar externskruvens gångtid med!!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Japp det vore nice, håller på och ska kolla över parametrarna, för de stämmer inte med backupen jag lyckades få ur.
Drifttimmar är exempelvis namngiven som Outputs.

Ska skapa en lista, gå igenom alla inställningar och på klura lite ;)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Det ser ju bra ut!

Får jag då fresta med ett pellmonplugin, det finns ett 'testplugin' som modell här: https://github.com/motoz/PellMon/blob/m ... _init__.py

getItem funktionen tar emot namnet på en parameter och returnerar värdet och itemList är en dictionary med parametrarna och lite extra data om dem. Om du hittar gångtiden på skruven så är det bara att retunera i sekunder på parametern 'feeder_time' och gram/6 minuter på 'feeder_capacity' så är det klart med förbrukningsstapeldiagram och siloinnehåll osv.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

När brännaren går, vet jag än så länge bara cykeltiden för skruven, ex 70% (14kW) är 7/3 dvs går 7 sec pausar 3.
%på skruv/effekt ser jag med.
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Om man då också kan se när den är igång eller inte och kombinerar med cykeltiden så borde det väl räcka för att kunna räkna fram skruvtiden med tillräcklig noggrannhet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Precis. Cykeltiden ändras från 0 / 0.0 till 7/3 när den går i drift (10/0 vidd start)
Och även timräknaren, även om den är trubbig, är tid som internmotorn gått.

Räknade på min pellets kW/h och det stämmer nog bra med runt 70g (0,6874kg)/ minuten för att få den kW som brännaren är inställd på, när man räknar på cykel tiden.
Skulle bli ca 2.9 Kg / timme och det kan stämma med vad det går åt / dygn om man tar de timmar den gått.

Just nu har jag det jag behöver egentligen, jag ser statusen på den när jag inte är hemma ;)
Möjligtvis att jag även lägger till att den skickar mail om temp går under xx grader, har inte hittat några statusbitar för drift än, tyvärr.
Bilagor
pannlog.jpg
pannlog.jpg (109.46 KiB) Visad 5321 gånger
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Om jag nu fattar rätt så ser du alltså aktuell cykeltid för tillfället, det är väl samma som driftstatus då. 0/0 = off, 7/3=drift. Om du skickar över koden för att läsa av cykeltiden så kan jag fixa ett ecotecplugin till pellmon.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av xdigger »

Var på styrkortet hittar man serieporten? :lol:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Cicaro »

Honda skrev:. 0/0 = off, 7/3=drift.
Nja, vad som motsvarar drift beror på vad du har för effekt inställd på brännaren. 0/0 är off,
60/1 20kW,
9/1 18kW,
8/2 16kW
7/3 14kW
6/4 12kW

(Ovanstående gäller då Bioline 20)

Kör man sen modulerande drift skiftar värdet steglöst under driften beroende på vilken effekt som behövs, eller om man som jag kör med O2-regulering beroende både på vilken effekt som behövs och energiinnehållet i pelletsen.

Bästa kanske vore om det gick att få ut värdena på gångtiden för externskruven? Tänker att den borde kanske vara enklare att logga för förbrukning än internskruvens gångtid som håller på med cykler?
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av xdigger »

Lättare att väga in pelletsen om den loggar gångtiden på externskruven, men det finns risk att den inte loggar det. :(
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

Ja 7/3 var ju bara ett exempel, jag menade 0/0 = off och allt annat drift.

Externskruven lär ju vara mindre noggrann än internskruven så nog är det bättre att logga på internskruven. Tydligen anser ecotec att pellet alltid har exakt samma volymvikt om det är ett fast förhållande mellan effekt och matarskruvens cykeltid, men det är väl något ditåt i alla fall. Tycker nog man borde mäta upp det på nåt sätt, men det är ju svårare att mäta upp matningen i en brännare med internförråd. Enklast kanske är att köra externförrådet tomt och sedan räkna ut felet och räkna ut korrekt dosering efter vad som faktiskt har gått åt.

Tänkte såhär:
Tidpunkt för aväsning i sekunder: Tx.
Tidpunkt för förra avläsningen: Txx
Total drifttid: Ttot
Aktuell gångtid: Tg
Aktuell paustid: Tp

om tg+tp > 0:
Ttot = Ttot + Tg / (Tg + Tp) * (Tx - Txx)

Borde väl stämma?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

xdigger skrev:Var på styrkortet hittar man serieporten? :lol:
JP2 är det som jag kör mot.
Ska fixa lite layout m.m. vad det lider :)
CTC 256B + Ecotec A4
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av -PMK- »

Finns nog inget sätt som blir exakt, exakt.

jag går på kW/kg på pelletsen och väger vad int skruvan matar.
Tänkte för enkelhetens skull ta drift tiden på skruven, blir +- 1:h vid log men över tid så blir det en kurva / dygn, månad, år i allafall :)
CTC 256B + Ecotec A4
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: A4 - Styrning 3006

Inlägg av Honda »

+-1 en timme räcker förstås bra för att logga förbrukning (förutom timvis förbrukning) men för min del blir det enklast om man får skruvtiden i sekunder för att vara kompatibel med sättet pellmon loggar förbrukning. Metoden jag skrev ovan kan ju tappa nån sekund drifttid då brännaren startar och motsvarande logga nån sekund för lång tid då den stannar, vilket i princip jämnar ut sig. Annars borde det bli exakt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar