Vad jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Vad jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet?

Inlägg av Krabbe »

Hej, min Ecotec pellets brænder stannar ofte. "Ild brændt ud", "tændingfejl" og andre fejlmeddelelser. Jeg har netop skiftet varmelegeme og plast vinger. Brænderen er 7-8 år gammel og jeg tænker kanske jeg bør skifte optovakt, niveauvakt og ?
Den tekniker, der sidst har givet brænderen et eftersyn er jævla dårlig og inkompetent. Utroligt det skal være så svært at hitte en dyktig tekniker i Storkøbenhavn.
Hvad tænker I, jeg kan gøre for at opnå en bedre driftssikkerhed? Tack.

Google translate: Hej, min Ecotec pelletsbrännare stannar ofta. "ild brændt ud", "Tändningsfel" och andra felmeddelanden. Jag har just ändrat värmaren och plastvingarna. Brännaren är 7-8 år gammal och kanske tror jag att jag ska byta optik, nivåövervakning och?
Tekniker som så småningom gav brännaren en check är felaktig och inkompetent. Det är oerhört svårt att hitta en skicklig tekniker i Köpenhamn.
VadHej, min Ecotec pelletsbrännare stannar ofta. "Burn burned", "Tändningsfel" och andra felmeddelanden. Jag har just ändrat värmaren och plastvingarna. Brännaren är 7-8 år gammal och kanske tror jag att jag ska byta optik, nivåövervakning och?
Tekniker som så småningom gav brännaren en check är felaktig och inkompetent. Det är oerhört svårt att hitta en skicklig tekniker i Köpenhamn.
Vad tror du att jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet? Tack. tror du att jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet? Tack.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet?

Inlägg av Stegatorparn »

Hej Krabbe

Tyvärr är det ofta så att den närmsta experten på brännaren är du själv. Med tiden lär du dig din brännare och med lite hjälp från forumet, kan du själv avhjälpa de problem som kan uppstå, samtidigt som du sparar pengar på dyra tekniker.

Det första du ska göra är att gå igenom aktuella punkter i Felsökning sidan 16 - 17 i manualen om de kan avhjälpa problemen. Har du ingen manual, kan du ladda ner en här http://docplayer.dk/228132-Drift-og-ved ... ne-20.html

Är det ofta problem när det är starka vindar ute? Finns det en motdragslucka (traekeregulator) i rökkanal eller skorsten?

Vad är det för färg på sotet på väggarna i eldstaden? Det ger besked om hur bra förbränningen är.

Har du kontrollerat externskruvens inlopp nyligen om det finns mycket spån som hindrar pelletsen att matas fram?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Re: Vad jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet?

Inlägg av Krabbe »

Tack for svar. Jeg er med på, at jeg er den nærmeste ekspert, og jeg har også gennem mange år arbejdet med fyret. Skiftet gearmotor, forsøgt at skifte lejer i gearmotoren, skiftet varmeelement, skiftet plastikvinger i celleslusen, optisk flammeovervågning med mere.
Men jeg ved ikke, hvor længe jeg kan regne med, at fx min flammeovervågning holder, og jeg har aldrig skiftet niveauvakt.

Jeg sælger mit hus og derfor ville jeg have et autoriseret serviceeftersyn, men det var, som næsten altid, en skuffelse. :evil:
Tack for link til den lange service-forklaring.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vad jag kan göra för att få bättre tillförlitlighet?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ovanligt att det blir fel på flamvakt och nivåvakter.
Vid fel på nivåvakter startar inte externskruvmotorn och vid fel på flamvakten går brännaren aldrig in i driftläge.
Givarnas funktion kan man kontrollera under menyn givare (föler) under inställningar.
Flamvaktens är-värde skall öka över 30 om man tar ut och belyser den.
Nivåvaktens mottagare skall visa ett högre värde än 78 om man belyser den med sändaren. Obs, IR-ljus!

Bakbrand eller bakrök kan knäcka nivågivarna. Därför är det viktigt att man en gång om året kontrollerar att det lilla röret mellan internskruven (sneglen) och fläktkammaren är fritt från spån. Syns på översta bilden sidan 4 i manualen. Brukar vara enklast att demontera fläkten för att komma åt med en ståltråd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar