Sintring

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Sintring

Inlägg av Snapphane »

A3 med olika effekt, med el utan eltändning, olika pelletsfabrikat och pelletsstorlek, oavsett ”bra eller dåligt ” utseende i pannan (sotfärg, blanksot, förbränningsgrad av pelletsen) har under alla år sintrat i koppen.

Sintringen byggs upp väsentligen likartat både i brännaren utan eltändning och i den med ”varmluftständrör” nere i koppen.

Sintringen orsakar ett succesivt ökande motstånd för skruven vilket belastar internmotorn. Tillika slits främre delen av skruven och skruvens främre svets kan slitas ner. Sannolikt orsakar sintringen åtminstone delvis
slitaget/eroderingen av den skruvfria främre delen av axeln.

Under många år har detta varit den största nackdelen med Eotec och gjort att jag knackat sintring varje vecka för att spara axel, skruv och ffa intermotor/vxl-låda.

Kommentarer och råd?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sintring

Inlägg av Eldvin »

De blir så på en del ecotech. Kan va att dem inte trivs i vissa pannor. Kan va för låg hysteres på vissa äldre termostater, finns 10 graders. Tätt i luftrör och slitsar. Dålig eller skitig fläkt. Kärvande lager i internskruv. Fel undertryck på draget. Man får prova lite utav varje. Kan va en pelletssort som brännaren inte gillar. Så nått konkret svar kan jag inte ge.
Skriv svar