Ecotec A4 problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Jag frågar igen, har du gjort rent det lilla röret?? Det har gjort att min har stannat flera gånger med samma felkod nämligen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Maxtermostaten bryter när pannans temperatur är uppe vid 90° - 95° och har inget med matningen att göra. Minskad matning är inte orsaken till att maxtermostaten löser ut.
Varför den löst ut kan bero på flera orsaker.

- Brännarens givare har inte brutit i tid pga att inställd drifttemperatur ligger nära maxtermostats utlösningstemperatur som löst ut på eftervärmen. Vilken drifttemperatur är inställd?

- Brännarens givare kan vara felaktig eller kabeln kan vara skadad, avbrott eller kortsluten. Kontrollera givarens placering i dykröret så att den mäter rätt temperatur, kabelns skick och anslutning på plint i brännaren.

- Maxtermostaten kan vara felaktig och bryter tidigare än avsett. Kontrollera panntemperaturen när den bryter. Lämpligt kameraobjekt.

Fortsätt med matningsjust. -5 som planerat.

Vilken panna sitter brännaren i?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

xdigger skrev:Jag frågar igen, har du gjort rent det lilla röret?? Det har gjort att min har stannat flera gånger med samma felkod nämligen.
Sorry missade din fråga, vilket lilla rör är det du menar? "dumfråga"
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Stegatorparn skrev:Maxtermostaten bryter när pannans temperatur är uppe vid 90° - 95° och har inget med matningen att göra. Minskad matning är inte orsaken till att maxtermostaten löser ut.
Varför den löst ut kan bero på flera orsaker.

- Brännarens givare har inte brutit i tid pga att inställd drifttemperatur ligger nära maxtermostats utlösningstemperatur som löst ut på eftervärmen. Vilken drifttemperatur är inställd?

- Brännarens givare kan vara felaktig eller kabeln kan vara skadad, avbrott eller kortsluten. Kontrollera givarens placering i dykröret så att den mäter rätt temperatur, kabelns skick och anslutning på plint i brännaren.

- Maxtermostaten kan vara felaktig och bryter tidigare än avsett. Kontrollera panntemperaturen när den bryter. Lämpligt kameraobjekt.

Fortsätt med matningsjust. -5 som planerat.

Vilken panna sitter brännaren i?
Ska kontrollera panntemperaturen om den larmar något mer för max termostat, får väl justera tillbaka den till -5 matning då och börja övervaka den igen.

Pannan som brännaren sitter i är en Albinpanna Trio 330 om jag förstått det hela rätt så skulle det optimala på den pannan vara att ha en brännare som är framåtbrinnande dvs inte en ecotec brännare helst. Men borde ju få att lira rätt bra ändå nu verkar den ju rulla på men man skulle ju haft till soten lite mer mellangrått som sagt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter brännaren i oljedelen eller vedluckan?
Driftstemperaturen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Stegatorparn skrev:Sitter brännaren i oljedelen eller vedluckan?
Driftstemperaturen?
Den sitter i oljedelen, driftempen brukar stanna på runt 79grader där slår den om till viloläge sedan då tempen börjar röra sig emot 69-70 då går den igång igen från viloläget och matar upp tempen igen.

Sitter något vred på pannan den är inställd på 70 grader
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Det är lugnt! :) Plocka bort fläkten så ser du ett litet rör där inne, peta rent eller blås direkt med tryckluftsmunstycket ner i där. Sen passar du på att göra rent fläktvingarnas skovlar från dam och skit med en gammal tandborste, damm i fläkten kan sänka luftflödet dramatiskt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Kan bli lite trångt för lågan i oljedelen så den slår i plåten. Kan gå om effekten inte är för hög.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Roli »

Programversion? Har du kollat det....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Roli skrev:Programversion? Har du kollat det....

Ska kolla det vid nästa rengöring då jag bryter strömmen.

Sotet var relativt svart inne i pannan vid rengöring för några dagar sedan, dock har den gått med 0 procent på matningsjustering sedan senaste rengöringen nu har den faktiskt gått tre dagar utan driftsstopp med matningsjusteringen återigen justerad till - 5% ska kolla hur sotet ser vid nästa rengöring.


Ska det utan problem kunna gå justera så sotet är mer åt gråsvarta hållet även fast det kanske är lite trångt i min panna (Albin trio 330) i oljeluckan med ecotec brännaren, eller har det ingen betydelse alls när man justerar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Förbränningen kan man justera genom att i ditt fall öka eller minska matningen. Svart sot = för hög matning, vitt/ljust sot = för låg matning. Idealet ligger någonstans mittemellan, en mellangrå nyans.

Slår lågan i plåt avkyls lågan och förbränningen blir sämre, vilket förmodligen kan påverka sotets färg åt det mörka hållet.
Skulle vara intressant att veta vilken effekt brännaren går med?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Såg sist då jag stängde av brännaren att program versionen på min kontrollenhet tm3006 är ver 7.13.21
(B-20) Har en annan fundering angående vårat hus, dom hade ju problem med våra ecotec brännare då vi köpte huset dvs ej fungerat på ett tag därav så finns det ju en Nibe elberedare typ 100l installerad för varmvattnet i huset.

Drar en sådan här beredare mycket ström varje månad? , skulle man tjäna mycket på om varmvattnet gick genom pannan i stället och man ej hade elberedare alls?

Men det måste ju vara bra att kunna ha hela pellets anläggningen vilande under sommaren och kanske även hösten och ändå ha varmvatten, eller tänker jag fel skulle det vara billigare rent elmässigt att köra pellets året runt för att ha varmvatten året runt?

Tänkte bara köra pellets ungefär en månad till +- på sedan får luftvärmepumpen som även finns i huset ta över driften, då borde den klara hålla huset varmt.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Jag kör mitt varmvatten i pannan på sommaren med elpatron, inte bra att låta pannan vara kall i alla fall på sommaren, märks knappt på elräkningen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Norrlands
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 09 nov, 2017 21:23

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av Norrlands »

Ecotec brännaren har gått relativt problemfritt sedan den, fick nya delar förra året, ibland då man slarvat med att rengöra den har i bland stannat med felmeddelande tändningsfel alt ingen låga men efter en ursotning och rengöring av optovakt har den gått problemfritt igen.



Dock har det nu blivet något galet den håller på och slänger ur sig felmeddelande ingen låga och sedan stannar den jag tar upp och rengör optovakten som är relativt sotig sedan trycker jag start och den går i princip igång i driftläge typ direkt.

Är det någon som vet vad som kan vara fel inte så så kul att behöva rengöra den 1ggr per dag i snitt för att få igång den igen? Kan en optovakt bli dålig på ett år så det är dags att byta den igen eller ska jag rikta in mig på annan felsökning? Har provat sätta börvärdet till 1 som enda justering emot mina orginal inställningar.

Brukar det vara optovakten som strular vid ingen låga eller kan slussvingarna blivet slitna? Brännaren stog ju några månader då vi ej kör den över sen vår samt sommar. Fick nya slussvingar förra året.

Börjar tappa tålamodet igen på Ecotec..
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ecotec A4 problem

Inlägg av xdigger »

Har du rengjort det lilla röret och plockat bort fläkten och rengjort varje vinge med tandborste? Om inte så börja där, fungerar det inte då så är det dags att byta slussvingar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar