Växellådor tips/trix

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Växellådor tips/trix

Inlägg av henkek »

Hallå här kommer ett litet tips som kanske kan hjälpa. Jag kollade upp interna och externa växellådorna på min EcoTec Bioline20 efter ett begagnat köp, dom var i riktigt dåligt skick. Så jag borrade hål i botten och toppen och gängade m6 sedan satte fettnippel. Små axlar var oxå dålig så de byttes mot skaften på passande borrar. Den externa gick bra men interna var så dålig så dreven flyttade sig av fetttet och rensade 4kugg.
Jag gjorde ett experiment och fyllde upp med lim samt filade egna kugg. Nu har jag kört i 3dagar och kommer fortsätta tills den pajar för att se livslängden.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Växellådor tips/trix

Inlägg av henkek »

Tråkigt att de här blev flyttat från Eldning Brännare Pannor Allmänt då dessa växellådor förmodligen sitter i 95% av allt som har med pellets att göra, nu blir det ju mest "EcoTec- folk" som läser.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Växellådor tips/trix

Inlägg av Roli »

Nu var ju detta en växellåda till en EcoTec där det är känt att lådorna kommer med fett som stelnar eller med nästan inte fett alls när de köps. Så detta är ett bra tips för den växellådan. Specifika saker för specifika brännare skall in under respektive forumdel för att lätt kunna hittas vid behov av sökande forumläsare.
Sedan är inte forumet större än att medlemmarna läser i de flesta ämnena plus att det går att söka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Växellådor tips/trix

Inlägg av henkek »

Fast jag tycker det är viktigt att ge tipsen till alla. Nu har jag mkt svårt att lådorna från SPG som EcoTec köper har lite fett i sig. så att säga att det enbart är lådorna till dom som har lite fett stämmer ej. Det var samma problem i min Thermia och då köpte jag motor till en TB mini för den var billigast och i den var det lika lite fett, och vad jag såg var det oxå en SPG.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Växellådor tips/trix

Inlägg av henkek »

Ca 1v användning höll drevet sedan blev det ras, med annat lim är jag övertygad om att det håller, jaja jag har kvar lådan och renoverar den pö om pö
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Växellådor tips/trix

Inlägg av teufel »

Jag har råkat ut för detta med stelnat fett också. Försökte återfetta men det höll också bara ca en vecka.
Men 1800 spänn för en ny växellåda var inte jätteblodigt så jag körde på det.
De håller trots allt i 10 år, så 180 kr/år är helt okej.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar