A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blairfred
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 20:22

A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av Blairfred »

Hej

Jag har problem med att få igång min A4. Vid start så brinner det duktigt i koppen men det är fortfarande 0-värde under givare för optovakten. Jag har rengjort både rör och vakten.

Gör jag rätt i att fokusera på optovakten som felkälla när det tydligt brinner i koppen men jag inte har något registrerat värde under givare?

Sen undrar jag om det finns alternativa "opto"vakter som inte mäter ljus? Jag har ett vagt minne av att de som servat brännaren har bytt till något annat. Kanske har jag drömt det.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av xdigger »

Bytt optovakten, jag byte min som var låg i värde, helt plötsligt så får jag värde typ 300 så fort det blir en låga! ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Blairfred
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 20:22

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av Blairfred »

Det verkar som om jag inte haft en optovakt utan en termisk vakt (Bild: https://photos.app.goo.gl/Meg8zdb9pvtUKe3E7). Spelar detta någon roll för mätvärdena under givare?


Jag har nu köpt en ny optovakt. Kan jag byta till denna från min termiska vakt utan att behöva ändra några inställningar i mjukvaran?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av xdigger »

Någon verkar ha gjort nåt jäkligt mysko, var det inget gummi över den där den satt i röret?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av xdigger »

Jag misstänker att någon gjort nåt mysko, ja det borde du kunna göra. Har väl suttit glasrör där i röret sen tidernas begynnelse på ecotec, jag hade kört på, känns som något hempul det där.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Blairfred
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 20:22

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av Blairfred »

Det var en sådan här termisk tempvakt.

Hur som helst så har jag bytt till en ny optovakt och den funkar hitintills bra. Jag gjorde inga ändringar utan kopplade bara in den :D
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av xdigger »

Då kan du byta ut mot opto så ska du se att det funkar, vad ligger dit börvärde på för opton?

Tror det är trams med termisk kontakt om jag skall vara ärlig, säkert därför du haft så mycket krångel.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Blairfred
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 20:22

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av Blairfred »

xdigger skrev: mån 21 jan, 2019 23:21 vad ligger dit börvärde på för opton?
30.

I ärlighetens namn så har inte den termiska vakten strulat tidigare utan det var nu som den helt enkelt verkar ha gått sönder. Ja ja allt gott och jag förväntar mig nu varm dusch i morgon 8)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 - Tändningsfel -optovakt problem?

Inlägg av xdigger »

Du kan ställa börvärdet så lågt som möjligt(helt enligt ecotecs manualer). ;)

Det är ofta någon inbillar sig att saker som egentligen fungerar behöver byggas om, bättre ha det som tillverkaren tänkt sig från början det brukar oftast fungera bäst. ;)

Klart du ska duscha varmt imorgon. :)

Jag ska orka masa mig ut och hälla i ett par säckar, men soffan är skön ikväll. :D
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar